BLOOMOVA TAXONOMIE CÍLŮ Cílová kategorie Typická slovesa a jejich vazby používané k vymezování cílů 1. Afektivní vyjádřit své pocity, vnímat estetickou (týká se pozornosti, estet. cítění, hodnotu díla, naslouchat, vidět morálních postojů, názorů, pocitů, morální dilema, být si vědom svých zájmů a hodnot postojů... 2. Psychomotorické kreslit, házet, tancovat, obsluhovat, (týká se rozvoje psychomotorických manipulovat, artikulovat... dovedností, tedy činností týkajících se smyslového vnímání, pohybů, koordinace vjemů s pohyby) 3. Kognitivní (týkají se poznávacích procesů) a) zapamatování (znalosti) definovat, doplnit, opakovat, terminologie, fakta, klasifikace, pojmenovat, přiřadit, popsat, určit, kategorizace, obecné poznatky vybrat, seřadit, reprodukovat... b) pochopení (porozumění) dokázat, objasnit, vyjádřit vlastními překlad z jazyka, jednoduchá slovy, vysvětlit, vypočítat, opravit, interpretace zkontrolovat.... c) aplikace aplikovat, demonstrovat, diskutovat, použít abstrakci a zobecnění interpretovat, navrhnout, řešit, v konkrétních situacích uspořádat, použít, prokázat... d) analýza provést rozbor, analyzovat, rozlišit, rozbor komplexní informace rozčlenit, specifikovat, rozhodnout (systému, procesu) na prvky, stanovení hierarchie prvků, principů jejich organizace, interakce mezi prvky e) syntéza kategorizovat, klasifikovat, shrnout, složení prvků a jejich částí do nového kombinovat, modifikovat, napsat celku (ucelené sdělení, plán operací, sdělení, organizovat, vytvořit obecné nutných k realizaci projektu...) závěry, reorganizovat f) hodnocení obhájit, ocenit, podpořit názory, posouzení materiálů, podkladů, porovnat, argumentovat, srovnat, metod a technik z hlediska účelu zdůvodnit, zhodnotit, provést kritiku, podle kritérií posoudit, oponovat