Pouze pro studijní účely na FF MU. 1 Možnosti využití internetu ve škole a v práci učitele Internet může být ve školách využíván mnoha způsoby. Možnosti využití vychází především z charakteru internetu, který je médiem nesoucím obrovské množství informací v různých podobách (text, zvuk, obraz atd.), a tím je dána i široká škála využitelnosti. To, jak budete internet využívat, ale závisí především na vás ­ na učitelích. Můžete se sami rozhodnout, jakým způsobem budete s internetem pracovat. Samozřejmě nesmíme opomenout ani další faktory, které hrají významnou úlohu při úvahách o využití internetu, mezi něž mimo jiné patří vybavení školy počítači, způsob připojení na internet, charakter vyučovaného předmětu, stáří žáků, jejich znalost práce s počítačem a internetem a mnohé další. Podívejme se tedy alespoň na několik způsobů, jak a k čemu je možné internet ve škole využít. 1.1 Internet jako zdroj informací Zdaleka nejde jen o nalezení užitečných materiálů pro váš předmět, důležité je rovněž jejich smysluplné využití. Na internetu máte k dispozici informace, které je možné použít následujícími způsoby. ˇ Další sebevzdělávání či rozvoj Internet poskytuje seriózní materiály nejen ke vzdělávání v aprobačních předmětech (přiznejme, že takto orientovaných webových stránek není zatím mnoho), ale naleznete rovněž webové stránky zaměřené na pedagogiku či speciální pedagogiku, didaktiku, psychologii nebo legislativu v oblasti školství. Internet poslouží i jako ,,informační nástěnka", protože zde najdete například nabídku různých vzdělávacích kurzů pořádaných v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ­ nemusíte tedy pracně shánět letáky, stačí znát adresy příslušných webových stránek. Mnoho nabídek obsahuje také popis kurzu, takže si určitě zvolíte ten, který vám bude vyhovovat nejvíc. Příklady a doporučení: Potřebujete-li nějaké informace z oblasti školské legislativy, navštivte například webové stránky společnosti Atre (http://www.atre.cz), kde najdete celou řadu vyhlášek a pokynů ministerstva školství. K dispozici jsou informace důležité nejen pro učitele, ale také pro rodiče. Zajímavý projekt zaměřený na oblast speciální pedagogiky se nachází na adrese http://www.krizovatka.cz. Naleznete zde odkazy na on-line zdroje a časopisy, sekci nazvanou Počítače a postižení nebo Zákony, předpisy, právní otázky aj. Zajímáte-li se o možnosti dalšího vzdělávání, pak navštivte třeba stránky pedagogického centra ve vašem okolí. Například webové stránky Pedagogického centra Brno jsou k dispozici na adrese http://www.kpcbrno.cz, kde si lze vybrat aktuální nabídku kurzů a v příslušné sekci jsou zveřejněny odkazy na další pedagogická centra v ČR. ˇ Příprava na výuku Pouze pro studijní účely na FF MU. 2 Internet se stal vedle knih a časopisů zdrojem informací pro učitele snad všech předmětů. Obrovskou výhodou je aktuálnost informací a v mnoha případech zdařilé grafické ztvárnění materiálů publikovaných na webových stránkách. Takové materiály vám umožní zařadit do výkladu nejnovější poznatky namísto mnohdy zastaralých údajů obsažených v učebnicích. Příkladem může být zeměpis ­ lze najít pravidelně aktualizovaná data o jednotlivých státech světa. Ve výuce cizích jazyků to mohou být články ze zahraničních novin apod. Navíc není velký problém stáhnout si např. text nebo mapu na vlastní počítač a dále s nimi pracovat ­ stažený materiál si upravit, vytisknout aj. Příklady a doporučení: Celou řadu materiálů použitelných při výuce zeměpisu naleznete na webových stránkách libereckého gymnázia ­ http://www.gfxs.cz/komise/z/index.htm. Tyto stránky mohou posloužit jako dobrý příklad toho, jak využít webové stránky pro podporu výuky. Jedinou vadou na kráse je snad pomalé načítání úvodní stránky. Informace o státech celého světa (včetně jejich map) přináší např. projekt, který najdete na adrese http://www.atlapedia.com. Na internetu existuje takřka nepřeberné množství projektů, které mohou posloužit jako pomůcka snad ke všem předmětům (jejich výběrový přehled přinášejí knihy uvedené v seznamu literatury na konci kapitoly). ˇ Využití přímo v hodinách Některé webové stránky mohou posloužit přímo jako pomůcka v hodinách. Předpokladem pro takto pojatou výuku je odpovídající vybavení učebny. Jednou z možností je počítačová učebna, v níž žáci sedí u počítače a využívají učitelem nalezené webové stránky podobně jako učebnici nebo jako zdroj informací pro řešení zadaného úkolu. Lze také využít učebnu, která je vybavena pouze jedním počítačem připojeným k síti a zároveň k promítacímu zařízení (např. datovému projektoru). V tomto případě můžete zobrazit příslušnou webovou stránku všem žákům a používat ji ke zvýšení názornosti výuky. Tímto způsobem lze například promítnout 3-dimenzionální model lidského těla nebo obraz gotické stavby a nahradit tak jiné, již nevyhovující pomůcky. Příklady a doporučení: Model lidského těla můžete najít například na adrese http://www.dal.qut.edu.au/index.html. ˇ Pomůcka pro žáky Internet nemusí fungovat jen jako pomůcka učitele, ale je zdrojem informací i pro žáky. Mají-li přístup do počítačové učebny, mohou čerpat z webových stránek rozličné informace pro svoje referáty nebo domácí úlohy. Záleží pak na vyučujícím, zda poskytne svým žákům přímo konkrétní adresu webové stránky, kde najdou příslušné materiály, nebo nechá vyhledání relevantních podkladů výhradně na žácích. Zde opravdu záleží na učiteli a na mnoha dalších okolnostech: stáří žáků, vybavení školy, konkrétním předmětu atd. Příklady a doporučení: Například při výuce jazyků je možné využít webových stránek jako zdroje informací. Žáci si mohou přečíst on-line verze zahraničních novin či časopisů Pouze pro studijní účely na FF MU. 3 a tímto způsobem načerpané poznatky použít při zpracování referátu nebo domácí úlohy. Mnoho webových stránek obsahuje i různá cvičení, takže žáci mají možnost zdokonalovat se v cizím jazyce individuálně (třeba i dopisováním si s kamarády ze zahraničí). Vyzkoušejte třeba adresy http://www.aj.cz (angličtina), http://www.nj.cz (němčina). 1.2 Komunikace a kooperace prostřednictvím internetu Internet, to nejsou jen webové stránky, ale i další služby, které z něj činí jeden z nejrychlejších komunikačních prostředků. Komunikace prostřednictvím elektronické pošty se stává v současné době samozřejmostí snad ve všech oblastech. Ve škole můžete používat email hned několika způsoby. Zcela běžná je komunikace s nadřízenými orgány či jinými institucemi nejen z oblasti školství. Můžete si psát se svými kolegy z jiných škol nejen v ČR. Poměrně rychle tak můžete prodiskutovat různé problémy spojené s výukou, nebo se vzájemně informovat o novinkách v oboru. Pokud máte zájem, je možné zapojit se do diskusních fór na internetu, kde si vyměníte názory s více kolegy najednou. Diskusní fórum si můžete založit poměrně jednoduše sami. Stačí navštívit například portál Česká škola (http://www.ceskaskola.cz) a kliknout na odkaz Diskusní fóra. V této poměrně přehledně uspořádané sekci máte k dispozici všechny potřebné údaje ­ přehled již existujících fór, návod, jak si založit vlastní fórum a také diskusní pravidla, kterými byste se měli řídit. Na webových stránkách bývá ve většině případů i emailová adresa autora či autorů daného projektu. To představuje další možnost, jak navázat kontakt nebo spolupráci s lidmi, kteří pracují např. ve stejném oboru a mohou vám nějak pomoci, nebo naopak vy můžete nabídnout pomoc, popř. spolupráci, jim. S novými způsoby komunikace souvisí i možnosti spolupráce s jinými školami nebo organizacemi na projektech se školskou tematikou. Také zde platí, že státní hranice v mnoha případech nehrají roli. Díky emailu je dnes mnohem jednodušší oslovit kolegy z jiné školy a připojit se tak například k jejich projektu, nebo naopak vyhledat zájemce z jiných škol, kteří by měli zájem podílet se na vašem projektu. Nemusí se vždy jednat o akce na úrovni škol, zapojit se mohou třeba jen některé třídy apod. Jde-li o spolupráci na mezinárodní úrovni, jsou důležité nejen cíle vlastního projektu, ale podporována je rovněž výuka cizího jazyka nebo navázání přátelství mezi studenty. Zajímavou možnost komunikace představuje systém ICQ. Základní informace o tomto programu najdete na adresách http://www.icq.com nebo http://www.icq.cz. K čemu nám může tento systém posloužit? ICQ umožňuje zjistit, zda jsou vaši kolegové právě připojeni k internetu a pokud ano, tak s nimi můžete snadno komunikovat, zasílat jim soubory nebo třeba poslat odkaz na zajímavou webovou adresu, kterou si pak příjemce jednoduše zobrazí ve svém internetovém prohlížeči. Následující obrázek ukazuje konkrétní možnosti komunikace s vybraným kolegou. Pouze pro studijní účely na FF MU. 4 1.3 Prezentace školy na internetu Možná jste už slyšeli rčení: Kdo není na internetu, jako by ani nebyl. Toto tvrzení je nutné brát trošku s nadhledem, přesto se v něm skrývá mnoho pravdy. Internet se stává běžným informačním médiem a webové stránky mohou sloužit nejen k prezentaci, ale mohou se stát důležitým zdrojem informací o škole nejen pro rodiče, ale také pro ostatní školské i neškolské subjekty. Škola se tak prostřednictvím webových stránek do jisté míry otevírá svému okolí, informuje o své činnosti, o učitelském sboru, o mimoškolních aktivitách, o projektech, na nichž spolupracuje apod. Je to jedna z cest, jak si škola vytváří svoje image a jak může získat nové žáky. Na tvorbě webových stránek školy se mohou podílet rovněž žáci, kteří si navíc zřídí např. stránky svých tříd nebo založí školní elektronický časopis, při jehož tvorbě uplatní znalosti a dovednosti hned z několika předmětů (zkušenosti ale říkají, že je vhodné mít studentské projekty pod dohledem ­ mohou se tam objevit i věci, které na internet nepatří). Máte-li zájem a chuť, pak můžete na školní web nebo na svoje vlastní webové stránky umístit informace o svém předmětu, popř. doporučené zdroje k dalšímu studiu, ukázky testů apod. Opět platí, že záleží především na vás, jakou strategii zvolíte. Inspirací vám může být již zmiňovaná adresa libereckého gymnázia ­ http://www.gfxs.cz/komise/z/index.htm. Tím jsme se dostali k otázce, jak lze využít webové stránky v rámci vnitřního života školy. Na web je možné umístit různé informace týkající se běžného provozu školy (např. rozvrh hodin, suplování, jídelníček, kalendář akcí apod.). V tomto bodě je však nutné dobře zvážit, které informace jsou určené pro veřejnost a které náleží mezi interní záležitosti vaší školy (a patří spíše na intranet, tedy na lokální síť uvnitř vaší školy). Existuje mnoho způsobů, jak vytvářet webové stránky vaší školy. Jednou z možností je tzv. redakční systém, který umožňuje poměrně snadno vkládat ­ více autorům ­ na webové stránky nové informace. Čtenářům (tedy učitelům, žákům, rodičům) nabízí takový systém možnost reagovat na zveřejněné články, využít vyhledávání v obsahu stránek aj. Součástí webu může být rovněž anketa a mnohé další prvky. Chcete-li se dozvědět více o tom, jak takový systém funguje, podívejte se na webovou stránku http://www.supersvet.cz, kde máte jeden takový redakční systém k dispozici, včetně dokumentace, a to vše k nekomerčním účelům zdarma! Rozhodnete-li se vytvořit webové stránky školy nebo aktualizovat staré, mohou se vám na závěr hodit následující poznámky k tvorbě webových stránek škol: ­ Webové stránky školy by neměly být vytvořeny nezávisle na škole, ale měly by být v souladu s ,,identitou" nebo s image školy. Mají co možná nejjasněji představovat identitu či kulturu školy a zároveň se tím odlišovat od škol jiných ­ k tomu například patří umístění loga školy na webovou stránku nebo využití charakteristických barev školy apod. ­ Celkový design stránek je rovněž důležitý (kombinace barev, rozvržení úvodní i dalších stránek, grafické ztvárnění ovládacích prvků atd.). ­ Stránky musejí být přehledné, aby se návštěvník neztratil už na úvodní stránce. Jednotlivé rubriky musejí mít jednoznačný název, písmo by mělo být dostatečně veliké, lepší orientaci napomáhá také umístění různých navigačních prvků (např. vyhledávání v obsahu stránek). Pouze pro studijní účely na FF MU. 5 ­ Nejdůležitější částí webových stránek je jejich obsah. Zde je nutné si uvědomit, komu budou informace určeny, a podle toho navrhnout obsah. Rodiče budou na stránkách pravděpodobně hledat profil školy nebo kde se škola nachází, nabídku volitelných předmětů či kroužků, kalendář akcí, výroční zprávy aj. Kolegové z jiných škol budou například chtít zjistit, zda vaše škola není zapojena do nějakého programu, aby s vámi navázali spolupráci. Webové stránky lze dobře využít propagaci vašich aktivit, které nabízíte veřejnosti v rámci tzv. vedlejší hospodářské činnosti. ­ Nezapomínejte na pravidelnou aktualizaci stránek. Není jistě pro školu dobrou vizitkou, když někdo navštíví školní stránky v polovině června a na úvodní straně ho zdraví velikonoční zajíček, nebo dokonce vánoční výzdoba. ­ Na webových stránkách školy nesmí chybět kontakt na školu. Samozřejmostí je dnes telefon, fax a email. ­ Při tvorbě stránek by měl autor myslet rovněž na to, že ne všichni uživatelé či rodiče mají k dispozici rychlé připojení k internetu. Náročná grafika, velké obrázky nebo animace mohou někdy dost výrazně zpomalit načítání stránek v prohlížeči, což může mnohé zájemce o informace odradit. Stahování webových stránek k off-line prohlížení Není zcela vyloučené, že se dostanete do následující situace: Nalezli jste zajímavé stránky, jejich obsah je velmi zajímavý a určitě ho hodláte při své práci ve škole použít. Z nějakého důvodu ale nemůžete být neustále připojeni na internet. Navíc ve škole není dostatečný klid na studium nově nalezených materiálů a rádi byste se podívali na webové stránky i doma. Jak situaci vyřešit? Nabízím jedno řešení. V současné době existuje celá řada programů (některé i zdarma), které jsou schopny stáhnout a uložit celé webové stránky na pevný disk počítače. Uživatel pak nemusí být celou dobu připojen k internetu, a přesto může procházet uložené stránky stejným způsobem jako na internetu. Je však nutné zmínit se rovněž o možných nevýhodách. Ty spočívají především v tom, že se webové stránky nemusí stáhnout celé nebo se určité části neuloží, např. obrázky. Některé technologie tvorby webových stránek neumožňují takovéto stažení vůbec. Máte-li zájem vyzkoušet si nějaký program na stahování webových stránek, navštivte na internetu archiv programů (např. www.slunecnice.cz, lépe www.download.com) a podívejte se do rubriky Sítě a Internet, kde hledejte ,,off-line prohlížeče" (offline browser). Pouze pro studijní účely na FF MU. 6 Adresy internetových serverů zaměřených na školství a vzdělávání Samotný název již napovídá, o čem bude v této části řeč. Jedná se o výběr webových adres, protože není možné zahrnout do poměrně krátkého textu všechny internetové projekty. Nicméně jde o adresy, které mohou výrazně pomoci učitelům při jejich práci. Na většině níže uvedených adres jsou publikovány odkazy na další webové stránky se školskou tematikou. V konečném výsledku má čtenář k dispozici poměrně velkou zásobu adres, z nichž si určitě nějakou zajímavou vybere. 4.1 Webové stránky důležitých institucí Webové stránky institucí vybraných do této části by měly být v povědomí snad každého ředitele, učitele, ale také výchovného poradce nebo poradce pro volbu povolání. Stále více informací je šířeno elektronickou cestou a jsou velmi rychle k dispozici právě na webových stránkách. Domovské stránky významných institucí (či sdružení) mohou navíc posloužit jako základní orientační bod při vyhledávání dalších informací o školách, vzdělávání a výchově. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy http://www.msmt.cz Není snad možné začít náš přehled jinou institucí, než je ministerstvo školství. Na úvodní stránce naleznete několik rubrik. Za pozornost stojí například sekce Informační stránky, kde můžete najít odkazy na věstníky ministerstva, dostanete se do registru sítě škol, můžete si prostudovat statistické údaje o našem školství, k dispozici jsou rovněž odkazy na ministerstvem řízené organizace. V sekci Regionální školství jsou publikována různá sdělení ministerstva, metodické pokyny nebo dokumentace k jednotlivým vzdělávacím programům aj. Dům zahraničních služeb MŠMT http://www.dzs.cz Tato organizace má za úkol zajišťovat styky se zahraničím zejména v oblasti školství a vzdělávání. Většinu informací ocení především studenti a pedagogové vysokých škol. Nicméně na stránkách lze nalézt i nabídku stipendií či krátkých studijních pobytů pro středoškolské učitele. Hledáte-li lektora angličtiny, pak se zkuste podívat právě na tyto webové stránky. Na stránkách naleznete také informace Střediska multilicencí, které zajišťuje činnosti související s distribucí multilicencí počítačových programů různým vzdělávacím zařízením. Česká školní inspekce http://www.csicr.cz Stránky instituce dobře známé všem učitelům. Rubriky v nabídce mapují celou škálu činností, jež ČŠI vykonává včetně základních údajů o úřadu samotném. Na stránkách jsou ale především dostupné informace o inspekční činnosti, k dispozici jsou inspekční zprávy a další. Pouze pro studijní účely na FF MU. 7 Ústav pro informace ve vzdělávání http://www.uiv.cz/index.html K hlavním úkolům ÚIV mimo jiné patří vypracovávání a spravování statistických údajů v oblasti školství a publikační činnost, dále se podílí na reformě maturitní zkoušky. Na domovské stránce naleznete informace k novým maturitám, bez obtíží se dostanete do registru škol, ale také do registru vysokých škol a přímo řízených organizací. Výchovným poradcům nebo poradcům pro volbu povolání poslouží rubrika Vybíráme střední školu, kde naleznete řadu informací o nabídce středních škol pro nadcházející přijímací řízení nebo o obsahu, formě a termínech přijímacích a talentových zkoušek. Národní ústav odborného vzdělávání http://www.nuov.cz Domovská stránka NÚOV poskytuje celou řadu materiálů týkající se odborného vzdělávání. Na stránkách rovněž naleznete informace o knihách Kam na školu ­ střední školy v ČR a Kam na školu ­ Vyšší odborné školy v ČR, které mohou významně pomoci žákům vašich škol při volbě další studijní dráhy. Nejenom zmíněné knihy, ale také informace umístěné přímo na webových stránkách poskytují přehled o středních a vyšších odborných školách v ČR (otevírané a nejžádanější obory, počty uchazečů na jednotlivé obory aj.). Sdružení škol vyššího studia http://www.ssvs.cz Na stránkách je možné vyhledávat v databázi vyšších odborných škol a to podle krajů nebo oborů. Jsou zde dále publikovány informace o brožuře Kam po maturitě, která vám bude v případě vašeho zájmu zdarma zaslána nebo si můžete brožuru stáhnout ve formátu *.pdf. Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska http://www.soukromeskoly.cz Na těchto webových stránkách jsou k dispozici mnohé informace o soukromých školách, ale nejenom o nich. Informační servery o školství, školách a vzdělávání Informačních serverů zaměřených na problematiku školství a vzdělávání je dnes velké množství. Dlužno dodat, že některé z nich jsou na dobré úrovni jak po stránce grafické, tak po stránce obsahové, a mohou tak významně pomáhat učitelům v jejich práci. Význam informačních serverů roste především v souvislosti s masivním zaváděním informačních a komunikačních technologií do škol. Česká škola http://www.ceskaskola.cz Server Česká škola patří bezesporu mezi naše nejobsáhlejší a zároveň nejlepší internetové projekty zaměřené na problematiku základních a středních škol. Českou školu je jen velmi těžké stručně charakterizovat, protože záběr témat je opravdu široký. Česká škola pravidelně přináší zpravodajství z oblasti školství a vzdělávání díky poměrně rozsáhlé síti přispěvatelů, spolupracuje rovněž s ČTK. V nedávné době se staly součástí České školy také webové Pouze pro studijní účely na FF MU. 8 stránky Učitelských listů, což ještě posílilo její informační potenciál. Server však nabízí vedle zpravodajství celou řadu dalších služeb: Průvodce vzdělávacími stránkami je v podstatě katalogem či seznamem odkazů na vzdělávací stránky členěný podle jednotlivých oborů. Praktické školské stránky přináší seznam odkazů na různé typy institucí působících v oblasti vzdělávání apod. Na České škole je zřízeno několik diskuzních fór, zajímá-li vás některé téma, můžete se zapojit do diskuze. Dále je možné nahlédnout do archivu volně šiřitelných výukových programů atd. Moje škola http://www.mojeskola.cz Moje škola přináší informace určené nejen učitelům, ale i ředitelům škol, rodičům a v neposlední řadě také žákům. V jednotlivých sekcích máte k dispozici velké množství odkazů využitelných jak ve výuce, tak při přípravě na výuku. Nyní konkrétněji. Rubriku Ředitelna ocení zejména vedení škol, jsou zde odkazy na webové stránky ministerstva, kalendář školního roku, odkaz na registr škol. S pomocí této rubriky můžete zkusit najít chybějícího člena pedagogického sboru atd. Sborovna je zaměřena na pomoc učitelům, obsahuje několik příprav na výuku, informace o nových knihách či pomůckách, dokonce zde najdete tipy, kam se vydat na školní výlet. Součástí tohoto projektu je také vhodně strukturovaný rozcestník odkazů na další užitečné webové stránky. A ještě něco: Máte-li nějaké materiály k publikování nebo chcete-li se podílet na tvorbě Mojí školy, pak kontaktujte emailem redakci. Učitelský spomocník http://www.spomocnik.cz Učitelský spomocník vznikl na oddělení informačních technologií Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a přináší celou řadu užitečných informací. Za povšimnutí stojí především rozsáhlý seznam odkazů na vzdělávací stránky či domovské stránky různých institucí nejenom v ČR, ale i v zahraničí. Dále je možné přečíst si něco o zajímavých projektech, navštívit diskusní fórum, což je v podstatě seznam elektronických konferencí se školskou problematikou. Vzdělávací a informační portál pro základní a střední školy http://www.skolaonline.cz Název tohoto projektu plně vystihuje jeho zaměření. Největším přínosem je jistě poměrně rozsáhlý rozcestník, který je členěn do tří rubrik: Základní školy, Střední školy a Společný rozcestník. Jednotlivé rubriky jsou ještě rozčleněny do kategorií, např. Asociace, Nadace a sdružení, Vybavení škol, Periodika, Pedagogická centra a mnohé další. V případě, že něco hledáte na internetu, tak tyto stránky mohou výrazně hledání zefektivnit. Vysoké školy http://www.vysokeskoly.cz Další adresa, která může pomoci vašim studentům při rozhodování o tom, na kterou vysokou školu a na jaký obor si podat přihlášku. K dispozici jsou odkazy na domovské stránky všech vysokých škol v ČR a vyhledávat lze i v Katalogu studijních programů. Pouze pro studijní účely na FF MU. 9 Po škole http://www.poskole.cz Projekt, který se snaží přinášet informace o nabídce jednotlivých středních a vyšších odborných škol. Škola v praxi http://www.skolavpraxi.cz Projekt vznikl na půdě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Na stránkách naleznete informace o různých akcích (především v jihomoravském regionu) a odkazy na další webové stránky týkající se školství. Jsou zde sekce, kde najdete zprávy z vysokých škol, a především: Kdo má zájem, může se stát přispěvatelem. Ve škole http://www.veskole.cz Další projekt, který si klade za cíl poskytovat učitelům (ale nejenom jim) užitečné informace. Za pozornost stojí např. sekce Odkaziště, kde naleznete poměrně velké množství odkazů, přičemž u každého je připojena krátká anotace. První školní rozcestník http://www.skolam.cz Na stránkách najdete mimo jiné i jistý druh katalogového serveru rozdělený do tří základních sekcí: Instituce, Vybavování škol, Odborné časopisy a literatura. V Institucích lze kliknout na odkaz Výchovné a vzdělávací, vybrat si zaměření instituce (např. jazykové, speciální) a region. Výsledkem pak bude poměrně hezká řádka odkazů na instituce odpovídající zvoleným kritériím. Na Prvním školním rozcestníku si může zaregistrovat webové stránky i vaše škola, proč tedy o sobě nedát vědět ... Akademie http://www.lidovky.cz/akademie Většina z vás jistě zná Lidové noviny a jejich přílohu Akademie, která se věnuje problematice školství a vzdělávání v těch nejširších souvislostech. Na této adrese je publikována elektronická verze Akademie. Najdete zde zprávy z oblasti školské politiky, různé online kurzy, diskuse atp. Infovek http://www.infovek.sk Podívejme na jeden zajímavý projekt zahraniční provenience, jehož základním cílem je celoplošné napojení základních a středních škol ve Slovenské republice na internet včetně využití tohoto média ve výuce. Podrobnější informace najdete přímo na výše uvedené webové adrese. Návštěva těchto stránek stojí za to. Autoři vytvořili velmi zajímavý portál, kde mohou nalézt řadu užitečných materiálů také učitelé z ČR. Pomoc učitelům nabízí mimo jiné také rubrika K predmetom. K dispozici jsou různorodé informace k jednotlivým Pouze pro studijní účely na FF MU. 10 předmětům. Například k dějepisu si můžete projít tematické plány, modely hodin, referáty, odkazy na muzea aj. Stránky Infoveku nabízí v mnoha případech velmi inspirativní materiály.