VÝROBA FILMOVÉHO MATERIÁLU KAMERA Tentokrát nás bude zajímat: ˇ Technologie a technika potřebné k zachycení fotografických obrazů na film ˇ Zahrnuje: ­ Samotné kamery ­ Periferní technologie (např. studiové osvětlení) ˇ Připojíme problematiku formátů ­ Problém standardizace STANDARDIZACE? ˇ Nejen technický detail, ale jeden ze způsobů, jakým měla technika velký vliv průmysl, ekonomiku a kulturu pohyblivých obrazů ˇ Standardní 35 mm: ­ Film, který promítne kterýkoliv projektor FILMOVÁ KAMERA 1. Transportní mechanismus 2. Filmová dráha 3. Krokový mechanismus 4. Závěrka 5. Čočka Filmová dráha Krokový mechanismus (drapák) Transportní mechanismus 1. vačka 2. uvolňovací šroub strhovacího ústrojí 3. horní přídržné kladky 4., 5., 6. vodicí válečky 7. dolní přídržné kladky 8., 9., 10. vodicí válečky 11. ozubený transportní váleček 12. drapák 13. jisticí kolíky 14. filmová dráha 15. dvojitá kazeta (odvíjecí a navíjecí) 16. světlotěsný labyrint v přírubě kazety PRVNÍ KAMERY ˇ Friese-Greenova a Evansova kamera ­ Patent 1890; neexistují důkazy o tom, že by kdy fungovala ˇ Edisonův Kinetograph ­ Pravděpodobně první užívaná pro pravidelnou produkci (filmy pro Kinetoskopy) ˇ Cinématographe bří Lumirů ­ Kamera, kopírka a promítací stroj v jednom MECHANISMY KROKOVÉHO POHYBU ˇ Třecí mechanismy ­ V raných přístrojích na neperforovaný film ˇ Nárazové mechanismy ­ Téměř u všech nejstarších kamer a promítacích strojů Gaumont ˇ Drapákové mechanismy ­ Postupně především u kamer ˇ Maltézský kříž ­ Především u promítacích strojů třecí mechanismus nárazový mechanismus drapák maltézský kříž POČÁTKY STANDARDIZACE ˇ 90. léta 19. století ­ Individuální modely, stavěné na zakázku v malých sériích ˇ Nultá a 10. léta 20. století ­ Postupné ustálení několika málo modelů, které byly produkovány ve větším počtu RUČNÍ POHON ˇ Němá éra ˇ Klika napojená systémem ozubených kol přímo na transportní válečky a krokový mechanismus ˇ Elektrické motory byly rozměrné, těžké a vyžadovaly zvláštní napájení ˇ Výjimky: ­ Amatérské kamery se natahovaly na klíček USTÁLENÍ TYPŮ ˇ Požadavky průmyslu na kamery se během 10. let ustálily ˇ Různé kategorie kamer, na něž byly kladeny různé požadavky ˇ Minimálně 2 typy: ­ Studiová kamera ­ Kamera pro natáčení aktualit STUDIOVÁ KAMERA PATHÉ 1903 ˇ Drapákový mechanismus podobný lumirovskému ˇ ,,Latham loop" (1895) ­ smyčka filmu mezi krokovým mechanismem (drapákem) a nepřerušovaně se pohybujícími válečky ˇ 1905 modifikovaná: externí kazety na 400 stop filmu DEBRIE PARVO 1908 ˇ Vše ve 21 cm3 ˇ Hlavně pro aktuality a natáčení v exteriérech ˇ V dobrých světelných podmínkách mohla být nesena v ruce ˇ Upravitelná rychlost uzávěrky ˇ Hledák mohl být užíván i za chodu ZMĚNY V DESIGNU S NÁSTUPEM STUDIOVÉHO SYSTÉMU BELL & HOWELL 2709 (1912) ˇ Standardně užívaná v Hollywoodu až do nástupu zvuku ˇ Vylepšení oproti kterékoliv jiné dobové studiové kameře + masová produkce ˇ K dispozici náhradní díly ˇ Kazety na 1000 stop filmu (cca 305 m) VYLEPŠENÍ B&H 2709 ˇ Jisticí kolíky (registration pins) ­ Mnohem stabilnější obraz ˇ Celokovové tělo ­ Do té doby většinou dřevěné kamery byly náročné na údržbu a trhlinami mohlo pronikat světlo ˇ Úhel závěrky nastavitelný během natáčení ˇ Objektivy na otočné hlavici (objektivový kotouč, revolverová hlava, karusel) 2709 byla použita např.: ˇ komedie Charlie Chaplina v Mutual Studios ˇ u Walta Disneye na Sněhurku a sedm trpaslíků ŽIVOTNOST 2709 ˇ Celkově bylo vyrobeno asi 1500 modelů ˇ Výroba až do roku 1958 ˇ Malé množství používáno ještě na poč. 90. let (animace) ˇ Nejoblíbenější během němé éry 2709 a NÁSTUP ZVUKU ˇ Ruční klikový pohon ­ Jedno otočení klikou = 8 okének (rychlost 16 okének za vteřinu, tj. 2 otočení klikou) ­ K dispozici motor, který byl rozměrný a hlučný ˇ Kolíkový mechanismus ­ Příliš drahý a příliš hlučný ˇ Byla většinou zavírána do zvukotěsných, extrémně nepohyblivých boxů MITCHELL BNC (1934) ˇ BNC (Blimped Newsreel Camera) ˇ Předchozí modely od poč. 20. let ˇ Ne tak přesná jako B&H, ale mnohem tišší (1928 přidala Mitchell jistící kolíky) NÁSTUP BNC ˇ Od té doby Bell & Howell hlavně pro natáčení v exteriérech ˇ V Hollywoodu užívána většinově až do poč. 60. let ˇ Systém Mitchell jako první použit pro širokoúhlý formát (70 mm Fox Grandeur, 1929-1930) ˇ Občan Kane (Citizen Kane, Orson Welles, 1940) Mitchell Standard (1921) Mitchell NC (NC=Newsreel Camera, cca 1930) KAMERA TECHNICOLOR ˇ Jediná další více používaná a důležitá studiová kamera mezi válkami ˇ Budeme se jí věnovat až budeme mluvit o barvě KAMERY PRO AKTUALITY A DOKUMENTÁRNÍ TVORBU ˇPohyblivější modely kamer se objevily ve 20. letech ­ primárně určené pro aktuality a dokumentární tvorbu NEWMAN-SINCLAIR ˇ V oboru kinematografie už kolem r. 1900 ˇ Newman-Sinclair Standard (1910) ˇ ,,Autokine" (1928) ­ Jistící kolíky ­ Jednoduše vyměnitelné čočky ­ Pérový natahovací hodinový motor AUTOKINE ˇ Používaná hlavně britským ,,dokumentárním hnutím" ve 30. a 40. letech ˇ Např. Man of Aran (1934, Robert Flaherty) AKELEY ˇ Carl Akeley, 1918 (,,Pancake") ˇ Rychlá výměna filmu (15 vteřin) ˇ 2 čočky ­ jedna hledáku a druhá snímací (propojené) ­ ostření ˇ Gyroskopická panorámovací hlava ˇ Vojenské využití ˇ Výroba ještě ve 40. letech AKELEY ˇ Nanuk ­ člověk primitivní (Nanook of the North, 1922, Robert Flaherty) ˇ Hell´s Angels (1930, Howard Hughes) ­ letecké záběry ˇ Kaskadérské kousky u Bustera Keatona EYEMO ˇ Bell & Howell, 1926 ˇ Původně pro amatérské použití ˇ Pohon na klíček ˇ V mnoha různých provedeních REFLEXNÍ HLEDÁK ˇ Světlo ze snímací čočky směřuje jak na film, tak do hledáku ˇ Zrcadlová rotační závěrka ˇ Jednoduché ostření ˇ Použití u fotografických přístrojů na konci 20. let ˇ V kinematografii od r. 1937 ˇ Jako standardní výbava v Hollywoodu užívané kamery od r. 1967 (Mitchell BNCR) PŘEDTÍM ˇ Měření vzdálenosti metrem a odhady rámování ˇ Nepřesné, zvlášť u pohyblivých záběrů ˇ Vývoj dokonalejších systémů během 20. a 30. let ovlivnil kompozici a vzezření záběrů ARNOLD & RICHTER (Arri) ˇ Založeno 1917 v Mnichově ˇ Kinarri (1925) ARRIFLEX ˇ Arriflex (1937) ­ Reflexní hledák ­ Zcela nová kombinace vačky a drapáku ­ přesnost blížící se systému Bell&Howell ˇ Louisiana Story (1947, Robert Flaherty) ˇ Temná pasáž (Dark Passage, 1947, Delmer Daves) ˇ Stanley Kubrick POVÁLEČNÝ VÝVOJ 16mm KAMER 50. ­ 80. LÉTA ˇ Vývoj kamerové technologie ovlivněn 3 faktory: ­ Snížení nákladů a zvýšení efektivity ­ Širokoúhlé a široké formáty ­ Použití film (hlavně na 16mm) v televizi ˇ 50. léta: žádný důležitý vývoj 35 mm kamer 16 mm KAMERY ˇ 1923 ­ amatérský formát firmy Eastman Kodak ˇ Vylepšení během 40. a 50. let ­ 16mm jako dokumentární a televizní formát ˇ Od 60. let většinou možná synchronizace s externím zařízením pro magnetický záznam zvuku ˇ 80. léta: 16 mm nahrazeny videem ARRIFLEX 16ST ˇ Mírně modifikovaný mechanismus 35mm modelu ˇ Použití jistících kolíků FILMO ˇ Vyráběná od r. 1923 do r. 1979 ˇ Předchůdce Eyema AATON ˇ Od poloviny 70. let VYUŽITÍ 16 mm ˇ Nová generace dokumentaristů (,,Free Cinema" a ,,Direct Cinema") ˇ Kombinace s dalšími novými technologiemi ­ citlivějším filmovým materiálem, magnetickým zvukovým záznamem ZOOM ˇ Tj. PANKRATICKÝ OBJEKTIV ˇ Objektivový kotouč (viz B&H 2709) ˇ První zoom v r. 1925 ˇ 1932: ,,Varo" od Bell&Howell ­ Ohnisková vzdálenost 40-120 mm ­ Pohlcovala příliš světla, těžko ovladatelná STUDIOVÉ KAMERY OD 60. LET ŠIROKOÚHLÉ A SPECIÁLNÍ FORMÁTY OD 60. LET PŘEDEVŠÍM ˇ Vývoj v oblasti širokoúhlých formátů a kamerových objektivů ˇ Zapojení elektronických součástek S MINIMÁLNÍMI ZMĚNAMI ˇ CinemaScope (35 mm) ­ Anamorfotická předsádka ˇ Todd-AO (65/70 mm) ­ Přizpůsobené Mitchell NC (původně užívané u systému Fox Grandeur) ˇ 3D ­ Dvě propojené kamery (větš. Mitchell NC) ANAMORFOTICKÁ ČOČKA ˇ Bausch & Lomb (The Robe, 1953) ­ Spojení s běžným 50mm objektivem ­ Samostatné ostření objektivu a předsádky ˇ Panavision ­ Čočka a anamorfot v jediné soustavě ­ Jednodušší ostření a rychlá výměna objektivů ­ 1963: 25mm - 360mm ­ Pouze pronájem kamer a čoček SOUČASNÉ KAMERY PANAVISION ˇ Panaflex (1963) ˇ www.panavision.com ARRI