REFERÁTY ˇ Připravované: ­ IMAX ­ Multiplex ­ Objektiv ­ 70 mm formát ­ Digitální kinematografie FORMÁTY FORMÁT 1. Velikost filmu určená v milimetrech 2. Aspect ratio (poměr výšky a šířky promítaného obrazu) 3. Žánrová forma, hlavně v TV a rozhlasu Ira Konigsberg: The Complete Film Dictionary. Penguin Reference, 1997. STANDARDIZACE FORMÁT ˇ Šířka filmu ˇ Orientace (v kameře a promítacím stroji) ˇ Perforace ­ rozměry, tvar a umístění ˇ Okénko ­ rozměry, umístění a orientace ˇ Aspect Ratio ­ reprodukce okénka v projekci ˇ ,,pull-down" ­ počet perforací ˇ Rychlost posunu filmu (fps ­ okénka za vteřinu) ˇ Zvuková stopa (soundtrack) ­ rozměry, umístění a typ POČÁTEČNÍ STANDARD ˇ 35 mm ˇ 4 perforace na okénko ˇ Aspect Ratio 1:1,33 ˇ Poprvé u Dicksona (Kinetograph a Kinetoscope) DŮSLEDKY ˇ Největší světový výrobce filmové suroviny (Eastman Kodak) užíval tento formát ˇ Postupně se začali přizpůsobovat i výrobci přístrojů (kamer, promítaček, ...) ˇ Kolem r. 1900 byl užíván téměř všude ­ vznik mezinárodního trhu s kinematografickým vybavením PATENTOVÁ VÁLKA ˇ MPPC (Motion Picture Patents Company) ˇ Setkání 18. prosince 1908 ˇ Z neamerických společností byli přizváni jen zástupci Pathé ˇ MPPC nakonec nevydržela ˇ 1917: uplatnění antitrustových zákonů USTÁLENÍ 35 mm ˇ Automatické děrovačky ­ ustalování formátu ˇ 1909 Paříž ­ 35 mm jako profesionální standard ˇ 1916 New York ­ SMPE (Society of Motion Picture Engineers) NÁSTUP ZVUKU (1926-32) ˇ Změna hlavně 2 vlastností: 1. Rychlosti posunu filmu v kameře 2. Aspect Ratio ˇ Během němé éry neexistovala standardní rychlost natáčení ani předvádění USTÁLENÍ RYCHLOSTI ˇ 24 fps (90 stop 35 mm filmu za minutu) ˇ Závislost na předvádění ­ Zvyšování rychlosti během 20. let ˇ Elektrický motor (u všech kamer a projektorů) ˇ Okénko zabíralo veškerý prostor mezi perforacemi, s velmi malým obrazovým dělením ˇ 2 systémy: ­ Systémy ,,sound-on-disc" ­ Systémy ,,sound-on-film" ASPECT RATIO SOUND-ON-DISC ˇ Mechanická synchronizace se záznamem zvuku na samostatném disku ˇ Neovlivnily velikost okénka ­ zvuková stopa na samostatném nosiči ˇ Nutná konstantní rychlost 24 fps ˇ Problémy se synchronizací SOUND-ON-FILM ˇ Optický zvuk (zaznamenaný fotograficky na filmový pás) ­ ,,single system" nebo oddělené pásy ˇ Ovlivnily velikost okénka ­ zvuková stopa na filmovém pásu ˇ Aspect ratio přibližně 1:1,15 (téměř čtverec) ˇ Problémy v kinech (plátna pro 1:1,33) NOVÝ STANDARD ˇ 1932: ,,Academy ratio" (1:1,33) ˇ Nový rozměr okénka (menší) ˇ Vylepšení kvality emulze dovolovalo zvětšení při projekci ŠIROKOÚHLÉ FORMÁTY ˇ ,,Academy ratio" zůstalo jako standard do pol. 50. let ˇ Dnes: v televizi, amatérském filmu a u PC ˇ Proč v 50. letech? ­ Televize a demografické změny EXPERIMENTY BĚHEM NÁSTUPU ZVUKU ˇ Magnascope ­ 35 mm film a ,,zoom" na promítacím stroji ­ Některé scény filmu (zvětšování během projekce) ­ Chang (1927, Cooper & Schoedsack) ­ Wings (1928, William W. Wellman) POLYVISION ˇ Tři propojené 35 mm kamery a projektory ˇ Napoléon (1927, Abel Gance) EXPERIMENTY S VĚTŠÍM FILMEM ˇ Magnafilm (Paramount) ­ 56 mm, AR 1:2 ˇ Vitascope (Warner Bros.) ­ 65 mm, AR 1:2 ˇ Natural Vision (RKO) ­ 63,5 mm, AR 1:1,85 ˇ V letech 1929-1931 FOX GRANDEUR ˇ 29. září 1929 ­ léto 1930 ˇ 70 mm, 20 fps, optický zvuk ˇ Upravené kamery Mitchell NC a běžné projektory se 70mm součástkami Mitchell ˇ Karneval umělců (Happy Days, 1930, Benjamin Stoloff), The Big Trail (1930, Raoul Walsh) ˇ Několik krátkých filmů FOX GRANDEUR NEÚSPĚCH 1929/30 ˇ Snaha představit širokoúhlé formáty zároveň se zvukem ˇ Wall Street 1929 a krize ˇ Formáty širší než 35 mm vyžadovaly nové vybavení kin (každý jiné) ŠIROKÝ NÁSTUP ŠIROKOÚHLÉHO FILMU 50. léta 50. LÉTA ˇ Vliv televize ˇ Poválečné nové rodiny a výstavba předměstí ˇ Množství kin v Evropě zničeno během války ˇ 1948: ,,Paramount case" ˇ Nový způsob trávení volného času ˇ Širokoúhlým filmem bojoval Hollywood proti těmto hrozbám, stejně jako v době Krize užíval zvuk CINERAMA ˇ Fred Waller a Mike Todd ˇ Válcově zakřivená promítací plocha ˇ 3 kamery, 35mm film (6 perf., 26 fps) ˇ 6 kanálů magnetické zvukové stopy na samostatném pásu THIS IS CINERAMA ˇ Premiéra 30. září 1952 v New Yorku ˇ Zvlášť uzpůsobený sál (velké přestavby) ˇ Až 17 pracovníků na 1 projekci ˇ Viditelné spoje mezi panely ˇ Časté poruchy: ,,Breakdown films" ˇ 7 filmů (žánr: ,,travelogue" nebo dokument) ˇ Méně než 30 kompatibilních sálů ZMĚNY V PŘEDVÁDĚNÍ ˇ Běžná praxe: množství kopií v celosvětové distribuci ˇ Jediný film promítaný několik měsíců ve velkém sále jednoho města a pak se přesunul ˇ Podobně jako broadwayské muzikály ­ Srovnatelná cena; zamluvení místenek s předstihem ˇ Forma (technologie) důležitější než obsah 3D ˇ Arch Oboler ˇ Bwana Devil ­ premiéra 26. listopadu 1952 v Los Angeles ˇ 2 synchronizované kamery ­ Obraz pro pravé a levé oko ˇ Polarizující nebo barevné filtry 3D ˇ Beze změn: 35 mm, 4 perforace, AR ˇ Potřeba 2 kamer a projektorů ˇ Na krátkou dobu (1953-4) Hollywoodská studia používala 3D jako alternativu Cineramy ­ Líběj mě Katko (Kiss Me Kate, 1953, George Sidney) nebo Vražda na objednávku (Dial M for Murder, 1954, Alfred Hitchcock) CINEMASCOPE ˇ 1953, Twentieth Century Fox ˇ Standardní 35 mm film (staré kamery a projektory) + anamorfotická čočka ˇ Okénko 18,16 x 23,16 mm, AR 1:2,55 ˇ 4 magnetické zvukové stopy CinemaScope ˇ ,,Fox holes" ­ menší perforace (prostor pro zvukové stopy) ˇ Původně anamorfotická čočka Henri Chrétiena (Hypergonar) ˇ Později lepší čočky, nejprve Bausch & Lomb, potom Panavision Čočky Panavision CinemaScope CinemaScope ˇ Roucho (The Robe, 1953, r. Henry Koster) ˇ Nejúspěšnější ze širokoúhlých formátů ­ Maximalizace efektu na plátně ­ Minimalizace nákladů na technologii ­ Zpětná kompatibilita MAGNETICKÝ ZVUK ˇ Pokus Twentieth Century Fox dodávata filmy v ,,balíčku" se 4-stopým magnetickým stereo zvukem ˇ Neúspěch => nová varianta: ­ 1:2,35 (dodnes), optický mono zvuk, standardní perforace ˇ Omezený počet kopií se 4 magn. stopami VISTAVISION ˇ 1954, Paramount ˇ Horizontální umístění okénka 24 x 36 mm (jako ve fotografickém aparátu) ˇ Aspect Ratio ,,pouze" 1:1,5 ˇ Hlavně pro natáčení, do kin kopírováno na 35 mm (přesto ostřejší a hustší obraz) ˇ Bílé Vánoce (White Christmas, 1953, Michael Curtiz) ˇ Křivák (One Eyed Jacks, 1961, Marlon Brando) TODD-AO A 70 MM ˇ Podobné charakteristiky a kvality jako Cinerama, ale mnohem levnější a spolehlivější ˇ Oživení Fox Grandeur (65 mm negativ a 70 mm kopie) ˇ 4 magnetické zvukové stopy (6 kanálů) ˇ Mike Tood a Brian ÓBrien (American Optical ­ AO) ˇ Zakřivená promítací plocha (128°) Oklahoma! (1955, r. Fred Zinnemann) Todd-AO ˇ Pro původní 128° zakřivenou promítací plochu a rychlost projekce 30 fps byly vyrobeny pouze 2 filmy: ­ Oklahoma! a Cesta kolem světa za 80 dní (Around the World in Eighty Days, 1956, Michael Anderson) ˇ Přizpůsobení (zpětná kompatibilita) ­ 24 fps; čočky pro projekci na rovnou plochu ˇ 1962: 3 pásy systému Cinerama nahradil 70 mm pás a anamorfotická komprese