FORMÁTY DNES V Hollywoodu hlavně 1:1,85 (od 70. let) V Evropě 1:1,66 (stále ubývá) Širokoúhlý televizní formát 16:9 MENŠÍ FORMÁTY Mezi lety 1898 a 1923 existovalo minimálně 41 různých systémů pro domácí potřebu 1898: 17,5 mm (Birtac) 1912: první systém jen pro amatérskou potřebu, 28 mm 28 mm Pathéscope (také Pathé-Kok) měl kopie na acetátu, ale negativy byly stále na nitrátu (byl trvanlivější) Asymetrické uspořádání perforací 1918: SMPE přijala 28 mm jako druhý, neprofesionální standard (vedle 35 mm) 16 mm 10. léta: inverzní emulze (Eastman Kodak) Bezpečný podklad + inverze => masová produkce 1923: systém Cine-Kodak (16 mm) 1 perforace na každé straně okénka PROČ 16 mm? Nemohl být vyroben z 35 mm (nitrát) Záruka bezpečnosti Místo pro obraz (6x9 stop) + perforace Během několika let nejpoužívanější Přístroje Bell & Howell a Victor Animatograph 9,5 mm PATHÉ-BABY nebo PATHEX 1922: Pathé opustila 28 mm a uvedla mnohem levnější alternativu, 9,5 mm Jedna perforace v obrazovém dělení Původně jen projektory 1923: k dispozici i kamera Úspěšný hlavně v Evropě (až do 60. let) PATHÉ-BABY 8 mm 1932; rozpůlení 16 mm materiálu + přidané perforace Film dvakrát exponovaný v kameře a po vyvolání rozpůlený SUPER 8 a SINGLE 8 Super 8 1965, Kodak Menší perforace a větší okénko a místo na zvukovou stopu Single 8 1967, Fuji Polyesterový podklad Poslední před nástupem videa DALŠÍ UŽITÍ 16 mm 1932: Bell & Howell: projektor Filmosound (optický záznam zvuku na 16 mm) Zvuková stopa místo jedné řady perforací Školní filmy, reklamní a vzdělávací snímky, zmenšeniny komerčních filmů Válečné zpravodajství Televizní médium (až do pol. 80. let) SUPER 16 1971 ­ větší okénko, zvuková stopa nahrávaná a synchronizovaná na magnetofonu AR cca 1:1,75 (16:9) Pro filmy s omezeným rozpočtem nebo vyžadující přenosné zařízení 16 mm DNES Nízkorozpočtové filmy nebo vysokorozpočtová televizní tvorba Přírodní dokumenty Studentské filmy VĚTŠÍ FORMÁTY Viz širokoúhlé formáty Další formáty pro speciální projekce: IMAX Showscan (70 mm, 60 fps) Hybridní 70 mm systémy BARVA FOTOGRAFICKÝ OBRAZ Monochromatický obraz (čb) Krystalky stříbra ­ konkrétní odstín šedé podle jejich množství Barva před nástupem zvuku: ,,Umělé" barvy (obarvený filmový materiál) ,,Fotografické" barvy (snaha zachytit a reprodukovat reálné barvy) UMĚLE BARVENÝ FILM Základní metody Ruční barvení Barvení pomocí patron Virážování Tónování RUČNÍ BARVENÍ Nejstarší přeživší exempláře George Mélise Příliš nákladná metoda Mnohem později v některých avantgardních filmech BARVENÍ POMOCÍ PATRON 1905 Pathécolor Patrona (filmový pás s vyřezanými tvary tam, kam měla být nanesena barva) pro každou barvu VIRÁŽOVÁNÍ Celoplošná aplikace barvy ­ na světlé části filmu Namáčení celých kotoučů do barev Někdy už barevný podklad (1912) TÓNOVÁNÍ Nahrazení (chemickou cestou) původně černého stříbrného obrazu jinou barvou (jiným kovem) virážování tónování BAREVNÝ FOTOGRAFICKÝ OBRAZ BAREVNÝ FOTOGRAFICKÝ OBRAZ 2 procesy: Zaznamenání barevné informace Reprodukce barevné informace James Clark Maxwell (1861) Míchání tzv. primárních barev (červená, zelená a modrá) Filtrace či rozklad optickým hranolem Aditivní a subtraktivní metoda ADITIVNÍ (doplňková) METODA Přidávání červeného, modrého a zeleného světla k černé Stejné množství červené, modré a zelené vytvoří bílou Barva v TV SUBTRAKTIVNÍ METODA Použití filtrů a odstranění z bílé částí červené, modré a zelené Všechny barevné filmy dnes Azurová (cyan), purpurová (magenta) a žlutá ADITIVNÍ BAREVNÉ SYSTÉMY 1899-1952 NEJSTARŠÍ SYSTÉMY Všechny aditivní Používaly jednu z metod Filtrování při snímání a projekci (Maxwellův systém) Barviva přímo ve filmovém materiálu Zpočátku většinou jen 2 barvy (červená a zelená) První systematické pokusy: ,,Brightonská škola" 1899 Edward Turner a Frederick Marshall Lee Kamera vybavena navíc závěrkovým kotoučem sestaveným ze tří filtrů Simultánní projekce 3 okének Problémy při projekci KINEMACOLOR (1908) George Albert Smith a Charles Urban Jen 2 barvy, 32 fps, panchromatická emulze Kamera: standardní Moy and Bastie vybavená filtrem Použitelný jen při dobrém osvětlení Stále problém nepřesnosti při projekci KINEMACOLOR The Delhi Durbar PROBLÉM Rozostřený obraz Nutně současný záznam i projekce separátních barevných obrazů CHRONOCHROME (1912) Společnost Gaumont Na kameře tři samostatné čočky s barevnými filtry, současně zaznamenávající tři separátní obrazy Podobné uspořádání i pro projekci Panchromatický filmový materiál Princip později u Technicoloru CHRONOCHROME MECHANICKÉ ADITIVNÍ SYSTÉMY Nikdy v masové produkci Všechny vyžadovaly speciální kamery a promítací stroje, většinou jiné pro každý systém Některé i speciální surovinu Nákladné, složité a nespolehlivé; nekompatibilní s předchozí technologií POŽADAVEK: Zaznamenat všechny tři barevné separáty na jeden filmový pás 35 mm, ideálně už v barvách (není nutné užívat filtry) Takové uspořádání by nevyžadovalo žádné změny ve vybavení kin K dispozici až s ,,three-strip" Technicolorem v r. 1935 MATERIÁLY S ČOČKOVÝM RASTREM Gabriel Lippman (1908) a Robert Berthon (1909) Kamera s barevným filtrem (tři pásky v základních barvách) Film s válcovými čočkami (cca 0,2 mm širokými) V emulzi se vytvářejí mikroskopické obrazy barevného filtru v objektivu Film se inverzně vyvolá a promítá objektivem se stejným filtrem Kodacolor (1928) ­ amatérské využití SUBTRAKTIVNÍ SYSTÉMY TECHNICOLOR (dye-transfer) TECHNICOLOR Techicolor Motion Picture Corporation) Vynálezce Herbert Kalmus Technicolor System 1 1917-1922 Dvoubarevný (červená a zelená), aditivní Technicolor System 2 1922-1927 Dvoubarevný, subtraktivní Technicolor System 3 1927-1933 Dvoubarevný, subtraktivní, tištění hydrotypickou metodou TECHNICOLOR The Gulf Between (1917) Toll of the Sea (1922) The Viking (1928) TECHNICOLOR 4 (1932-1955) Separování každé barvy jako černobílého negativu (subtraktivní negativy primární barev) Z každého negativu matrice (reliéf: tloušťka želatiny odpovídala hustotě stříbrných krystalků) Matrice byla ponořena do barvy (nasála ji tolik, kolik dovolovala tloušťka) Kopie obsahovaly čb emulzi pro zvukovou stopu a uniformní želatinu, která měla vstřebat barvu z matric TECHNICOLOR Množství kvalitních barevných kopií Nevyžadoval změny v kinech Náklady: 20-30% navíc k běžným čb Zahrnovaly: nájem kamer, 3x více negativního materiálu, svícení ve studiu, matrice a kopie Balíček s vlivem na celou produkci FILMY Provaz (Rope, 1948, Alfred Hitchcock) Foxfire (1955, Joseph Pevney) ­ poslední film na klasickém Technicoloru Pět lupičů a stará dáma (The Ladykillers, 1955, Alexander Mackendrick) ­ poslední ve VB Většinou jen ,,A" filmy s velkým rozpočtem