Sylabus ke kurzu Základy demografie (LS 2006, Mgr. Kateřina Trnková ) 1) Vymezení předmětu demografie, demografické jevy a procesy, způsoby jejich zjišťování, prameny demografických údajů Stav a struktura obyvatelstva ČR (demografická statika) 2) Počet obyvatelstva a jeho rozmístění, sídla 3) Struktura obyvatel -- pohlaví, věk, vzdělání, ekonomická aktivita, rodinný stav, třídní a sociální struktura obyvatelstva 4) Náboženská a národnostní příslušnost, zdravotní stav obyvatelstva, domácnosti -- vymezení, počet, velikost, vybavenost Demografický pohyb obyvatelstva (demografická dynamika) 5) Úmrtnost -- stav, příčiny, sebevražednost, porodnost -- plodnost, potratovost, přirozená měna obyvatelstva 6) Sňatečnost a rozvodovost 7) Světová populace, její pohyb, projekce, demografické teorie Témata z demografie 8) -- 12) Výstupy studentů Základní literatura: Roubíček, V. Úvod do demografie. Praha: Codex Bohemia, 1997. Veselá, J. Demografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. Vystoupil, J., Tarabová, Z. Základy demografie. MU: Brno, 2004. Demografie nejen pro demografy. Praha: SLON, 1993. Zdroje statistických dat: Statistické ročenky -- vydává ČSÚ (www.czso.cz) + ostatní publikace ČSÚ Statistické ročenky školství -- vydává ÚIV (www.uiv.cz) + ostatní publikace ÚIV Sylabus ke kurzu Základy demografie (LS 2006, Mgr. Kateřina Trnková) 1) Vymezení pojmu demografie a jejího předmětu, demografické jevy a procesy, způsoby jejich zjišťování, prameny demografických údajů Stav a struktura obyvatelstva ČR (demografická statika) 2) Počet obyvatelstva a jeho rozmístění, sídla 3) Struktura obyvatel -- pohlaví, věk, vzdělání, ekonomická aktivita, rodinný stav, třídní a sociální struktura obyvatelstva 4) Náboženská a národnostní příslušnost, zdravotní stav obyvatelstva, domácnosti -- vymezení, počet, velikost, vybavenost Demografický pohyb obyvatelstva (demografická dynamika) 5) Úmrtnost -- stav, příčiny, sebevražednost, porodnost -- plodnost, potratovost, přirozená měna obyvatelstva 6) Sňatečnost a rozvodovost, projekce obyvatelstva ČR 7) Světová populace, její pohyb, projekce, demografické teorie Témata z demografie 8) -- 12) Výstupy studentů Literatura: Roubíček, V. Úvod do demografie. Praha: Codex Bohemia, 1997. Veselá, J. Demografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. Vystoupil, J., Tarabová, Z. Základy demografie. MU: Brno, 2004. Demografie nejen pro demografy. Praha: SLON, 1993. Zdroje statistických dat: Statistické ročenky -- vydává ČSÚ (www.czso.cz) + ostatní publikace ČSÚ Statistické ročenky školství -- vydává ÚIV (www.uiv.cz) + ostatní publikace ÚIV Zadání seminární práce: individuální 1. Má obec (ve které máte trvalé bydliště) z hlediska demografické struktury obyvatel § stručná historie osídlení obce -- založení , krátce vývoj, včetně statutu obce § počet obyvatel nejpozději k 31. 12. 2004, celkem + pohlaví § věková struktura -- do 15 let, 15 -- 64, 65 + § ke stejnému datu -- roční přírůstky, úbytky a zaznamenané sňatky § pohyb z hlediska stěhování § nepovinně: má-li obec zpracované nebo sami odhadnete z dlouhodobějšího vývoje -- jaká je prognóza vývoje populace obce, jaká je asi dojížďka do zaměstnání, v jakých oblastech obec nabízí zaměstnání, další faktory ovlivňující její rozvoj Jednotlivé tabulky okomentujte, na konci uveďte zdroje. 2. Školství v okrese: analyzovat "rodný" okres (popř. kraj), jeho populaci a stav školských zařízení podle následujících kritérií: ˙ počet obyvatel okresu (kraje), jejich věková struktura (do 15, 15- 64, 65+), zastoupení pohlaví ˙ stručně osídlení, větší města, charakteristika pracovních možností, ˙ stručně stav a vývoj porodnosti, úmrtnosti, sňatečnosti, rozvodovosti ˙ školská statistika: počty školských zařízení (MtŠ, ZŠ, ZvŠ, Spec.Š, G, SOŠ, SOU, OU, VŠ, VOŠ, ústavní zařízení a jiná školská zařízení) -- včetně škol jiných resortů než MŠMT, rozlišit i zřizovatele ˙ počty studentů a zaměstnanců těchto škol a zařízení, rozdělení žáků i učitelů dle věku -- za posledních 10 let Okomentujte demografickou strukturu daného okresu, strukturu školské sítě a její vývoj. Vyjádřete se k podobě školské sítě, její naplněnosti, regionálnímu rozložení jednotlivých škol, dopravní dostupnosti škol. skupinová Zpracujte jedno z následujících témat ve skupině 3 lidí do podoby elektronické prezentace. Tu pak na semináři předveďte a okomentujte (20 minut). ˙ duševní zdraví české populace ˙ československý exil (předválečný -- jedna skupina/poválečný -- druhá skupina) ˙ "české" hodnoty ˙ vývoj nezaměstnanosti v 90.l. v ČR ˙ ekonomické souvislosti demografického vývoje (kromě nazaměstnanosti) ˙ představy mladých lidí o manželství a rodičovství ˙ proměny současné české rodiny ˙ česká domácnost na začátku nového tisíciletí ˙ stárnutí české populace ˙ vývoj české populace na přelomu 19./ 20. st. (do konce I. sv. války) ˙ vývoj české populace po 2. světové válce ˙ populace zemí třetího světa (porodnost, úmrtnost, zdraví, výživa, bydlení, práce) Po domluvě je možné zvolit i vlastní téma. Orientujte se zejména na produkci nakladatelství SLON, Sociologického ústavu AV, časopis Demografie, Sociologický časopis a webové stránky OSN. Konzultace literatury, zdrojů i témat bude možná. Zadání seminární práce: individuální 1. Má obec (ve které máte trvalé bydliště) z hlediska demografické struktury obyvatel § stručná historie osídlení obce -- založení, krátce vývoj, včetně statutu obce § počet obyvatel nejpozději k 31. 12. 2004 celkem + pohlaví § věková struktura -- do 15 let, 15 -- 64, 65 + § ke stejnému datu -- roční přírůstky, úbytky a zaznamenané sňatky § pohyb z hlediska stěhování § nepovinně: má-li obec zpracované nebo sami odhadnete z dlouhodobějšího vývoje -- jaká je prognóza vývoje populace obce, jaká je asi dojížďka do zaměstnání, v jakých oblastech obec nabízí zaměstnání, další faktory ovlivňující její rozvoj Jednotlivé tabulky okomentujte, na konci uveďte zdroje. 2. Školství v okrese: analyzovat "rodný" okres (popř.kraj), jeho populaci a stav školských zařízení podle následujících kritérií: ˙ počet obyvatel okresu (kraje), jejich věková struktura (do 15, 15- 64, 65+), zastoupení pohlaví ˙ stručně osídlení, větší města, charakteristika pracovních možností, ˙ stručně stav a vývoj porodnosti, úmrtnosti, sňatečnosti, rozvodovosti ˙ školská statistika: počty školských zařízení (MtŠ, ZŠ, ZvŠ, Spec.Š, G, SOŠ, SOU, OU, VŠ, VOŠ, ústavní zařízení a jiná školská zařízení) -- včetně škol jiných resortů než MŠMT, rozlišit i zřizovatele ˙ počty studentů a zaměstnanců těchto škol a zařízení, rozdělení žáků i učitelů dle věku -- za posledních 10 let Okomentujte demografickou strukturu daného okresu, strukturu školské sítě a její vývoj. Vyjádřete se k podobě školské sítě, její naplněnosti, regionálnímu rozložení jednotlivých škol, dopravní dostupnosti škol. skupinová Zpracujte jedno z následujících témat ve skupině 3 lidí do podoby elektronické prezentace. Tu pak na semináři předveďte a okomentujte (20 minut). ˙ duševní zdraví české populace ˙ československý exil (předválečný -- jedna skupina/poválečný -- druhá skupina) ˙ české hodnoty ˙ vývoj nezaměstnanosti v 90.l. v ČR ˙ ekonomické souvislosti demografického vývoje (kromě nazaměstnanosti) ˙ představy mladých lidí o manželství a rodičovství ˙ proměny současné české rodiny ˙ česká domácnost na začátku nového tisíciletí ˙ stárnutí české populace ˙ vývoj české populace na přelomu 19./ 20. st. (do konce I. sv. války) ˙ vývoj české populace po 2. světové válce ˙ populace zemí třetího světa (porodnost, úmrtnost, zdraví, výživa, bydlení, práce) Po domluvě je možné zvolit i vlastní téma. Orientujte se zejména na produkci nakladatelství SLON, Sociologického ústavu AV, časopis Demografie, Sociologický časopis a webové stránky OSN. Konzultace literatury, zdrojů i témat bude možná.