Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 1. a 2. v JS 2006 Alena Uhrová, Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Doporučená literatura Základní literatura U Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada U Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. U Ríčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. U Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. U Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. Doporučená literatura Bouchalová, M. (1987). Vývoj během dětství a jeho ovlivnění. Praha: Avicenum. Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. Hoskovec, J., Hoskovcová, S. (2000). Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, str. 105 -121 Kotásková, J.: Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Cs. Psychologie, 1969, 5, str. 460-473. Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha: SPN. Piaget, J., Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psvchologie novorozence - chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada. str. 93 -105 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psvchologie novorozence. Praha: Grada. Příhoda, V. (1967-1974). Ontogeneze lidské psychiky, I. - IV. Praha: SPN. Říčan, P. (1991). Cesta životem. Praha: Pyramida. Švancara, J. (1993). Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU. Svancarová, L., Švancara, J. (1980): Vývoj dětských grafických projevů. In: Josef Švancara a kol.: Diagnostika psychického vývoje. 3. vydání. Praha, Avicenum, str. 197-216. a další... 2219 VPjako věda U Postavení v rámci věd Předmět Cíl Metody Terminologie Teorie Postavení VP v rámci věd Vztah k ostatním psychologickým disciplínám (obecná psychologie, ps. osobnosti, sociálni ps., psychopatologie, metodologie) Hraniční vědecké disciplíny (filozofie, neurovědy, biologické vědy, etologie) Aplikace (klinická ps., poradenská ps., pedagogika, pediatrie, psychodiagnostika, psychoterapie) Uplatnění vývojového psychologa Ü Dětská zařízení dětské domovy diagnostické ústavy ústavy sociální péče pedagogicko-psychologické poradny poradenská centra domovy pro seniory • • • • Předmětné okruhy VP H. Schmidt (1978)-dle časového měřítka: studium fylogeneze lidské psychiky (různé druhy živočichů, evoluční řada) studium antropogeneze psychiky (vývoj duševna lidí, různé historické etapy a civilizační okruhy) studium ontogeneze psychiky člověka (od početí do smrti) studium aktuální geneze vývoje psych.procesů Cíl Poznání souvislostí a pravidel vývojových změn v jednotlivých oblastech lidské psychiky Metodologie Výzkumné plány (design): (JA. Průřezové Longitudinální Zrychlené longitudinální B. Retrospektivní (Anamnestické) Prospektivní (Katamnestické) Metodologie Metody: Pozorování Experiment Analýza subjektivních sdělení: rozhovor, dotazník Případová studie Základní pojmy I Vývoj Psychický vývoj Vývojová změna Diferenciace Integrace Interiorizace Fixace Vývojová krize Senzitivní fáze Základní pojmy II Oblasti psychického vývoje: 1. Biosociální vývoj 2. Kognitivní vývoj 3. Psychosociální vývoj v Činitelé psychického vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí (souvisejícípojmy: genotyp, fenotyp, socializace) Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení Modely vývoje U Průběhové modely vývoje pro třístupňové vývojové gradienty U (Švancara, 1973) Periodizace životní dráhy člověka Ü Rozčlenění životní dráhy člověka na určité fáze §1 ? 1 kritérium (které) x více kritérií §1 starší x novější periodizační systémy U principy periodizace Periodizace životná dráhy člověka Švancara (1978) Vágnerová (2000) Prenatální období Prenatální období Fáze oplození (0. - 3.t) (početí až narození) Embryonální období (4. - 12. t) Fetální období (12.t - narození) Novorozenecké období (do 6 týdnů) Novorozenecké (přibližně 1 m) Kojenecké období (do 1 roku) Kojenecký věk (do 1 roku) Batolivý věk (1-3) Batolecí věk (1-3) Předškolní věk (3-6) Předškolní věk (3-6) Školní věk (6-11) Školní věk Raný školní věk (6/7-8/9) Střední školní věk (8/9-11/12) Starší školní věk (11/12-15) = Pubescence Pubescence, dospívání (11-15) Pubescence Adolescence (15-20) Adolescence (15-20)-ind. variabilita Mladá dospělost (20-30/32) Období mladé dospělosti (20-35) Střední dospělost (30/32-46/48) Období střední dospělosti (35-45) Stárnutí (46/48-65) Období starší dospělosti (45-60) Stáří (65-) Období raného stáří (60-75) Vysoký věk (75 -) Pravé stáří (75-) Vývojové teorie 1. Teorie determinace duševního vývoje a) Teorie empiristické (exogenistické) b) Teorie nativistické (endogenistické) • Racionalistické • Iracionalistické (instinktivistické, hedonistické) c) Teorie interakční (syntetické, dialektické) 2. Teorie periodizace duševního vývoje 3. Teorie individuace duševního vývoje „Nature versus nurture §J Environmentalismus x Hereditarismus (F. Galton) §J zkoumání dvojčat: Lurija, Švancara, Eysenck §J konvergence směrů - 3 hypotézy (Švancara): 1. Gaussova křivka 2. Psychické stavy x chování v sociálním kontextu 3. Stupeň vývoje Nejznámější vývojové teorie (Periodizace vývoje) fj S. Freud - Teorie psychosexuálního vývoje fj E.H. Erikson - Epigenetická stádia fj M. Mahlerová - Teorie psychosexuálního zrání (do 3 let věku) fj J. Piaget (vývoj myšlení, t. morálního vývoje) fj L. Kohlber (t. morálního vývoje) C. Gilliganová (t. morálního vývoje) Teorie psychosexuálního vývoje Autor: Sigmund Freud (1856-1939) 1. Orální období (0-1) 2. Anální období (1-3) §13. Falická období (3-5) 4. Období latence (6-12) 5. Genitální období (12-) Erik Homburger Erikson (1902-1982) „Osm věků člověka" 1. Důvěra x nedůvěra (0-1) ^> naděje 2. Autonomie x zoufalství (1-3) ^> vůle 3. Iniciativa x vina (3-6) =^> účelnost (cíl) 4. Snaživost x méněcennost (6-12) =^> kompetence 5. Identita x konfúze rolí (12-19) ^> věrnost 6. Intimita x izolace (19-25) =^> láska 7. Generativita x stagnace (25-50) =^> pečování 8. Integrita „já" x zoufalství (50-) =^> moudrost Margaret Mahlerová 1. Normální autismus (0-2m.) 2. Symbiotická fáze (2-4/6m.) 3. Seperace-individuace a) Fáze diferenciace (4/6-9/1 Om.) b) Praktikující f. (9/10-15/18m.) c) Znovusbližovací f. (15/18-36m.) d) F. konsolidace individuality (36 m.-) J.Piaget (1896-1980) §J Genetická epistemologie - teorie vývoje myšlení 1. Senzomotorické stádium (0-2 roky) 2. Predoperační stádium (2-7 let) a) Stádium symbolického a předpojmového myšlení (2-4 r.) b) Stádium názorného myšlení (4-71.) 3. Stádium konkrétních operací (7-11 1.) 4. Stádium formálních operací (11/12 -) Pokračovatelé: neopiagetovci Vyhledávání problémů (P.Arlinová), dialektické myšlení, postformální myšlení Teorie morálního vývoje UJ.Piaget Ü 30. léta 20. st.: 3 základní etapy vývoje morálky, kt. odpovídají etapám poznávání světa: 1. Heteronomní morálka 2. Autonomní morálka 3. Dítě přihlíží k motivům jednání Lawrence Kohlberg Navázal na J. Piageta a rozvinul jeho teorii (60. léta 20. st.) Stádia morálního vývoje: 1. Předkonvenční stádium a) Heteronomní stádium b) Stádium naivního instrumentálního hédonismu 2. Konvenční stdium a^Shoda s ostatnímKjTiorálka hodného Mužská x ženská morálka ^Carol Gilliganová - kritizovala teorie L. Kohlberga a J. Piageta „morálka spravedlnosti66 x „morálka péče66 Alternativní vývojové sekvence „ženské morálky" - později připouští, že obdobné prvky se vyskytují u obou pohlaví, ale jsou rodově specifické. Ontogeneze lidské psychiky Periodizace, jednotlivá vývojová období, související poznatky Prenatální období Ve fyziologické podobě trvá přbližně 9 kalendářních měsíců (10 lunárních m.). 3 fáze PO: 1. Fáze oplození - Blastemové o. (0 - 3t. od početí) 2. Emryonální obd. (4-12 t.) 3. Fetální obd. (od 12. t.) Fyziologický porod pzobíhá mezi 38.-42. týdnem od oplození vajíčka. Základní dělení Období blastemové - oplození, - uhnízdění blastocysty, - vytvoření zárodečných listů. 4 dny ACTUAL 31 BE: 0.1- 0.2mm B F Jul ^^H I ^B 1 BB L J 5-6 dnů 7-12 dnů 16 dní 3 zárodečné listy Ektoderm: kůže, vlasy, nehty, zuby, nervový systém Entoderm: plíce, slinivka Mezoderm: svaly, kostra, cirkulační a vylučovací systém Blastemové období trvá do konce 3. - 4.týdne. 21 - 23 dní Období embryonální 4. týden - konec 12. týdne Vytvoření základů jednotlivých orgánů. 41 dní 48 dní 52 dní 57 dní L ACTUAL SIE£: 23 .0-26.am m I^L L ťf *■ L ■-^ M r W Y^^H k i ^Ě ^^ > r Období embryonální Období fetální Birth Defects from Teratogens: Time of Exposure and Effects on Major Organs — Gt;rro»PJLl Poriod—- ■Main Embryonic Period (in weeks) ■ Fetfl] Period tin weeks! IG 32 39 Nol susceptible to teratogenesia Si, Neural tube defects (NTDs) i i i Mun tul ivturdut ion r\s i i Cleft lip Heart i I Upper Limb i i Lower Iim!> ■ I Upper lip i * Common site(s) of action or teratogens Lľ-s-k se-nüitiYU- pĽ-riod Highly sensitive period Low-set muJfomned eurs und deafness I I I Catar&ctü. glaucoma l l Enamel staining Lars Cleft palate I, PřllíLÍÍ! Musculin izution ot fomalo gcrtLtu!Lei Eyes Tuulh External genitalia ____________I________________L Death of embryo «vnd spw» t «n o on 5 iihíM L.i ■:: Cürtlihüh Major congenital anomalies Funelitmai defects end minor anomalies 'Pink denetea highly aenaltlve perioda when ma^or bUth detecia may be pľoduced. Source- Moore & Per&aud. 1996. Brain stem Hindbrain Midbrain Forebrain *■ Neural tube (forms spinal cord) (a) 25 days (d) 20 weeks Source: Adapted from Cowan, 1997, p. 116 (b) 50 days (e) 28 weeks (c) 100 days (f) 36 weeks (full term) Prenatální utváření postnatálního vývoje studium chování plodu UPreyer: 1885 - Spezielle Physiologie des Embryo p Pohyby vznikají dřív než reflexní oblouky Pohyby 18.-20. týden pohyby sotva rozeznatelné záškuby celkové pohyby skytání izolované pohyby hlavy otevírání čelistí protahování se pohyby očí Smysly v prenatálním odbobí Sluch IpZrak Orální recepce Adaptace 12 týdnů Je možno určit pohlaví dítěte, vyvíjejí se svaly, hlava tvoří polovinu celkové velikosti dítěte. 16 týdnů První fetální pohyby, pociťované matkou, začátek vývoje svalů, je vytvořeno vysoce komplikované ucho. 20 týdnů Začínají růst vlasy, plod má již do značné míry lidskou podobu, i když hlava je stále veliká ( 1/3 těla). 24 týdnů vývoj očí je dokončen (jsou ale zavřeny), objevují se nehty, chuťové pohárky. Při předčasném porodu je již v tomto stádiu schopno dýchat, i když procento přežití je v tomto věku velice nízké. 28 týdnů Nervový systém, krev, dýchací systém jsou již dobře vyvinuty. Předčasně narození mývají poruchy spánku a nepravidelné dýchání. 29 - 40 týdnů Vývoj dalších spojů mezi neurony, přibírání na váze, „dokončování" tělesného systému. Shrnutí Ü Plod je brzy připraven k činnosti U Plod je aktivní, ovládá a kontroluje své prostředí §1 Plod je schopen sociálních interakcí Prenatální prostředí matky Výživa Léky Alkohol - FAS Onemocnění v prvním trimestru - toxoplazmosa - zarděnky Emocionální stav matky Prostředí Chromozomální abnormality Downův syndrom - 3.6 20 roků -1:1900 porodů 25-1 30-1 §33-1 §36-1 §39-1 48-1 1200 900 600 280 130 15 Prenatální diagnostika U Ultrazvuk U Alfafetoproteinový test ffl Amniocenteza Screening vitality novorozence Lékařský (somatický): Apgarova škála vzhled (barva), pulz (srdeční rytmus), grimasy (iritabilita), aktivita (svalový tonus), respirace Zaměřený na chování: Brazeltonova neonatální škála hodnotí 4 dimenze 1. Interaktivní chování 2. Motorické chování 3. Ovládání fyziologického stavu 4. Reakce na stres APGAROVA SKALA Vzhled Barva Puls Grimasy Aktivita Dýchání modrá 0 absence bez odezvy absence absence tělo růžové, okraje 1 pomalá kašlání, těla modré kýchání, pláč růžová barva 2 rychlá slabá, nepravidelná, inaktivní pomalá silná, aktivní dobrá, pláč Novorozenecké období (0 - 4/6 t.) - doba adaptace Výbava: zákl.reflexy, vrozené způsoby chování, schopnost učení Porod - má vliv na pozdější adaptaci (Klaus, Kennel, Leboyer, Rank). Behaviorální stavy novorozence Brazelton, 6 základních stavů psychiky novorozence: Novorozenecké reflexy fj 1. Reflexy, které slouží k přežití fj 2. Reflexy,kt. jsou pozůstatkem z dřívějších fylogen. fází Příklady reflexů: Sací Uchopový Moorův (objímací) Babinského (kožní plantární reflex) Auropupilární (zornicový, Kutvirtuv) Adaptační reflexy Potravové reflexy: (uchopovací, sací, polykací...) Orgánové reflexy: (např. reflex vypouštění moči) Obranné reflexy: reakce na podněty, jež jsou organismu nepríjemné Lidské jednoduché reflexy REFLEX STIMULACE CHOVANÍ UCHOPOVACÍ Dotek na dlaň, případně tlak na toto místo (má svůj protějšek i na dolních končetinách) Uchopení předmětu, který se dlaně dotýká, nebo na ni vyvolává tlak PLÁVACÍ Položení dítěte do vody, obličejem dolů Dítě vykazuje dobře koordinované plávací pohyby TONICKÝ ŠÍJOVÝ Dítě položeno na záda Otočení hlavy na jednu stranu, extenze horní končetiny na té straně, na kterou byla hlava obrácena a flexe druhé horní BABINSKEHO CHŮZE Držíme dítě pod pažemi, nohy dítěte se dotýkají podložky Dítě vykonává pohyby podobné chůzi. MOORUV Podtrhnutí podložky, na které Rozhození předních končetin, novorozenec leží, Nečekaný rozevření pěstí, na dolních hlasitý zvuk |končetinách zdůraznění flexe. Ukázky novorozeneckých reflexů :>■■ SUJ . všS: SĽ i.<:>^ ^ cg ff * .-■-, ^^. u." c ■ ■ •*< "íri?s ■ i \ji ti a : 1 i&. ; ■ vjjsři-í, . . ' . ■'■■"■■ ■ " 8 ■X^v ■■>■:■ ■■ ^ >> ** . SJSĚAn .;-.-■ *.'■/■. ,v:- "^ Další pojmy Intuitivní rodičovské chování (Papouškovi) Synchronizovaná x asynchronizovaná interakce matka-dítě (Brazelton) Kojenecký věk (4/6 - 12 t.) Zákony psychomotorického vývoje - Arnold Gesell: 1. Princip vývojového směru (gradientu) a) Postup kefalokaudální b) Postup proximodistální c) Postup ulnoradiální 2. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 3. Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace