Vývojová psychologie I Prezentace z 3. přednášky v JS 2006 Pavel Humpolíček, Alena Uhrová Psychologický ústav FF MU Doporučená literatura Základní literatura U Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada U Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. U Ríčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. U Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. U Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. A. Gesell Formuloval zákony psychomotorického vývoje 1. Princip vývojového směru pPrincip vývojového směru: - postup kefa loká udá lni - postup proximodistální - postup ulnoradiální 1. Princip vývojového směru psychomotorický vývoj 2. Princip spirálového vývoje funkcí flexorů a extenzorů 3.Princip funkční asymetrie 5. Princip autoregulace Vývoj hrubé motoriky 1 .měsíc Vývoj hrubé motoriky p Trimesicm dite - v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma - v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená - ve stoji se vzpírá jen málo - na bříšku se začíná opírat o předloktí Vývoj hrubé motoriky 3. měsíc Vývoj hrubé motoriky 5. měsíc 0 Vývoj hrubé motoriky U Šestiměsíční dite: - spontánně se přitahuje do sedu - s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) - aktívne se převrací z břicha na záda Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) U Šestiměsíční až devítiměsíční dítě - začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena - připravuje se k lezení Vývoj hrubé motoriky 8. měsíc Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) Ü Devitimesicm dite: - leze po čtyřech - pokouší se pohybově osamostatnit - dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory - vzpřimuje se do stoje u opory vnímá hloubku ♦ Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc Lezení Psychologické aspekty kojeneckého lezení - Dostane se sám - Značky Velikosti Lezení - pokrač. - sociální implikace - vstupují do nových sociálních situací - jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry Vývoj hrubé motoriky J Dvanáctiměsíční dítě: - chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku - samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc Rané senzorické schopnosti Zraková citlivost Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození: Experimenty- FANTZ Ukázalo se: Experimenty- FANTZ lil Novorozenec : rozlišuje základní tvary a barvy vnímá vizuální svět organizovaným způsobem upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají Rozpoznání obličeje jp vrozená schopnost adaptivní schopnost FANTZ - rozpoznání obličeje [§11-2 měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy ÜDůležité: barva vlasů, účes U Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří [§17-10 měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků FANTZ - rozpoznání obličeje Vnímání barev v prvních měsících velice omezené p ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra p 4-5 měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii Vnímání kontrastu první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 2 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy - podobné u vizuálního skenování např. obličeje Zraková ostrost # Vzhledem k nezrálo sti zrakových drah je^ mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku fraková pozornost Za obvyklých okolností se rychle vyčerpává, ale často může být obnovena přiložením nového podnětu. Sluchová citlivost Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům -3 dny preference komplexních zvuků před tony odlišení melodií zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem) Rozlišování lidské řeči Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému Hmat a bolest - Hmat se rychle vyvíjí - Rychlý vývoj vnímání bolesti. IpTo vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo Čich a chuť U Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty Ü chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými U Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení U chuť - preference sladkého Rovnováha a pohyb J Informace o poloze těla: - vestibulární aparát - proprioreceptory - přizpůsobení se optickému toku „ optical flow" • Tuto schopnost mají novorozenci • Vyvinuta zcela 5-9 měsíců Vnímání hloubky Ü schopnost vnímat povrch prostředí U vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici Vnímání hloubky M «*■ **ť ^; ■.& .ä Ä;; a_ -^ r*-* :fH »mtT -" L, ■_ ■>— T-»" '*"— .^^1 lÜw. "^ 5™*^ -r~T -ŕ* Bh. ' '■"r ■fri áfl ^w^^fc -i -, ~^- ^"5 JH ■^■W . > - i ■ * s I a í> -ľ> * & & & *■** #& Ä ■ & fe experimenty - krátkodobá paměť r%)vee Collier (1965) racka - šňůrka - noha omáčí prostředí a, šechny reakce zaznamenávány ghopnost zapamatovat si rozhýbání hračky ♦ Krátkodobá paměť ¥j_5 Experimenty - krátkodobá paměť Rovee-Collier (1965) 2 skupiny dětí- - stejné hračky - různé hračky - SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu Experimenty ■ Rovee-Collier (1965 Dlouhodobá pam PROSOCIALNI CHOVANÍ NOVOROZENCE Osnova přednášky [p Emocionální vývoj Ü Temperament [p Attachment: - John Bowlby - Mary Ainsworthová - vztah k matce Margareta Mahlerová Jímocionální vývoj - pokračování U Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974) Přítomnost jednotlivých typů emoci Zájem neonatální smích (bez sociální příčiny) úzkost (reakce na bolest) odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození Temperament 9 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození Komponenty temperamentu 1. Úroveň aktivity 2. Rytmická, pravidelnost 3. Priblížení nebo stažení se 4. Adaptabilita Komponenty temperamentu 5. Práh citlivosti 6. Intenzita reakce 7. Kvalita nálady 8. Těkavost 9. Rozsah pozornosti Typologie temperamentu: Thomas, Chess, 1977 U Snadné dítě U Obtížné dítě Ü Pasivní dítě Konrad Lorenz, Nikolaas Tinbergen Etologie ve vztahu k VP Ü Zabývaj í se chováním zvířat Ü Kladou větší důraz na genetiku a evoluci Ü Instinkty ve studiu chování Instinktivní chování U vrozeně determinováno U specifické pro určité druhy musí se objevovat u všech příslušníků druhu ve stejné formě vzorce reakcí, které zvíře projevuje při péči o své mládě je příkladem Vtištění J Typ raného učení Spouštěče Jde o podnět z prostředí, který spouští chování, jenž je pro určitý druh specifické. K- ,*. V <£i D» e lej Cupped 'S ä * C O SE (0 ST3 ~TTT> i. HUNU To the human eye The bee sees a the flower appears clear nectar to have no nectar guide pattern guide pattern on the flower \/ \l t/ v/ ♦ »«»••♦••t»»**** y v v v v u í í i i * i-t 'i Teorie attachmentu (teorie přimknutí) John Bowlby (1907 - 1990): I otázky sociálního a emocionálního vývoje dítěte otázka vytváření citové vazby dítěte k prvním a nejdůležitějším lidem života Attachment -pokrač. Vytvoření bezpečné a jisté citové vazby s tímto pečovatelem (většinou matkou)-přimknutí- považuje za jednu ze základních potřeb člověka Vývoj attachmentu 1. Fáze (od narození - 3 měsíce): Nediskriminované reakce k lidem Vývoj attachment!! (pokrač.) - Smích prohlubuje attachment :"Když se dítě směje, chce být pečovatel jen s ním, směje se na něj také, „vykládá" mu, hladí ho a možná ho i zvedne."Bowlby, 1982. - Smích prohlubuje interakce lásky a péče Vývoj attachmentu (pokrač.) 2. Fáze (3.-6. měsíc) Vývoj attachmentu - pokrač. 3. Fáze (6 měsíců - 3 roky) mezi 7-8 měsícem se objevuje „strach z neznámého"- důkaz attachmentu Attachment - pokrač. lezení: aktivní následování rodiče. Attachment - pokrač. - Naopak děti se sami vzdalují od matky. To je v situacích, kdy berou matku jako bezpečnou základnu (secure base), ze které provádějí průzkumy. Attachment - pokrač. - Na základě každodenních interakcí si dítě vytváří představu, že matka je dosažitelná a vnímavá Attachment - pokrač. 4. Fáze (3 roky - konec dětství): Partnerství •Attachment - pokrač. - „Představa, že zůstanu sám, je jedna z ^ největších obav provázející celý lidský život. I Můžete tento strach chápat jako neurotický, i hloupý nebo nezralý, ale je pro něj dobré » biologické vysvětlení. Během celé lidské existence jsou lidé nejlépe schopni zvládat krize a čelit nebezpečí s pomocí někoho jiného. Potřeba blízkých vztahů (attachmentů) je součástí naší přirozenosti." Bowlby, 1973 Bowlby - oblasti výzkumu U Institucionální deprivace p Tyto jedinci neměli v dětství možnost imprintingu žádné lidské postavy a vytvořit s ní láskyplný vztah. U Kritická doba do 8 - 9 měsíců p Možnost terapeutické intervence 18-24 měsíců Bowlby - oblasti zájmu U Separace (Bowlby, Robertson, 1952, 1957) - 1. Fáze protestu - 2. Fáze zoufalství - 3. Fáze: odpoutání od matky. Mary Ainsworth Ainsworth: jak se liší typy výchovy ve smyslu rozvoje zdravého attachmentu Mary Ainsworth Ainsworthová - ovlivněna studiem attachmentu u opic x/ V tf V » U I I i I i I I h Ainsworth U Vyvinula metodu „Test neznámé situace" "Strange situation tesť'- Test má 8 následujících sekvencí: 1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti 2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat #\insworth - pokrač. 3. Přichází neznámý člověk * 4. Matka jde pryč, opouští dítě s • neznámým člověkem # 5. Matka se vrací zpět, cizí člověk odchází # 6. Matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti • 7.Neznámý člověk se vrací 8. Cizí člověk jde pryč a matka se vrací Ainsworth - pokrač. §1 Pozorovala 1 roční děti a objevila 3 základní typy attachmentu 1 .Bezpečné přimknutí. Ainsworth - pokrač. 2. Úzkostné vyhýbavé přimknutí Ainsworth - pokrač. 3. Úzkostné - ambivalentní přimknutí Ainsworth - dokončení Ip V roce 1986 přidán (Main, Solomon, 1986) ještě jeden typ: 4. Přimknutí desorientovane -desorganizované Ainsworth - pokrač. Trvalost vzorců chování U Opakované výzkumy: - zjistilo se, že děti klasifikovaní v 1 roce jako bezpečně přimknutí se takto chovaly až do 15 let. Trvalost Attachmentu - dospělost - Dospělí mají určité představy a pocity o vlastním attachmentu a jejich postoje ovlivňují způsob, jakým jednají se svými dětmi 1997 Main, Goldwyn Trvalost attachmentu - dospělost 1. Autonomní respondenti 2. Odmítající respondenti 3. Stále se soustřeďující na dosažení attachmentu Bowlby + Ains worth shrnutí U Nový pohled na chování dětí U Podnítili stovky výzkumů: zejm. metoda Ainsworthové - jednoduchá metoda, umožňující predikci chování U nový pohled na lidské vztahy. Bowlby + Ains worth shrnutí Jay Belsky (1999) Kagan(1984)