Vývojová psychologie I Prezentace ze 4. přednášky v JS 2006 Pavel Humpolíček, Alena Uhrová Psychologický ústav FF MU Doporučená literatura Základní literatura U Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada U Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. U Ríčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. U Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. U Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. Mary Ainsworth Ainsworth: jak se liší typy výchovy ve smyslu rozvoje zdravého attachmentu Mary Ainsworth Ainsworthová - ovlivněna studiem attachmentu u opic v v v v v 11 k n n b Ainsworth U Vyvinula metodu „Test neznámé situace" "Strange situation tesť'- Test má 8 následujících sekvencí: 1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti 2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat *\insworth - pokrač. 3. Přichází neznámý člověk • 4. Matka jde pryč, opouští dítě s • neznámým člověkem • 5. Matka se vrací zpět, cizí člověk odchází • 6. Matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti • 7. Neznámý člověk se vrací 8. Cizí člověk jde pryč a matka se vrací Ainsworth - pokrač. §1 Pozorovala 1 roční děti a objevila 3 základní typy attachmentu 1 .Bezpečné přimknutí. Ainsworth - pokrač. 2. Úzkostné vyhýbavé přimknutí Ainsworth - pokrač. 3. Úzkostné - ambivalentní přimknutí Ainsworth - dokončení Ip V roce 1986 přidán (Main, Solomon, 1986) ještě jeden typ: 4. Přimknutí desorientovane -desorganizované Ainsworth - pokrač. Trvalost vzorců chování U Opakované výzkumy: - zjistilo se, že děti klasifikovaní v 1 roce jako bezpečně přimknutí se takto chovaly až do 15 let. Trvalost Attachmentu - dospělost - Dospělí mají určité představy a pocity o vlastním attachmentu a jejich postoje ovlivňují způsob, jakým jednají se svými dětmi 1997 Main, Goldwyn ►Trvalost attachmentu - dospělost 1. Autonomní respondenti 2. Odmítající respondenti 3. Stále se soustřeďující na dosažení attachmentu Bowlby + Ains worth shrnutí U Nový pohled na chování dětí; U Podnítili stovky výzkumů: zejm. metoda Ainsworthové - jednoduchá metoda, umožňující predikci chování; §1 Nový pohled na lidské vztahy. Bowlby + Ains worth shrnutí Jay Belsky (1999) Kagan(1984) PROSOCIALNI CHOVANÍ NOVOROZENCE Prosociální chováni novorozence To vše svědčí o možnostech rozvoje sociálních dovedností již v tak útlém věku: U Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) U Uchopový reflex p Plazivé reflexní pohyby Prosociální chováni novorozence Pláč a křik (matka umí rozlišit mezi křikem z hladů, strachu a úzkosti) Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí (radost, strach, nechuť, odpor, vztek...) Prosociální chováni novorozence Pláč a křik Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí Hanuš Papoušek Intuitivní rodičovské chování Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Při hovoru k malému dítěti matka své výrazy přehání: Ü Mluví vyšším hlasem U Dětské žvatlání Mluví pomaleji Rytmus řeči je jiný Pohyby nápadnější Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Ü Pohledy z očí do očí trvají déle Ü Přibližuje svoji tvář k dítěti blíže (20-25cm) Ü Repertoár výrazových projevuje chudší, omezený na několik základních projevů, které jsou dítěti nejsrozumitelnější a které snadno diferencuje Ü Matka tyto projevy opakuje se značnou stereotypií a rigiditou # Pojem Intuitivní rodičovské učení £ Papoušek, Papoušková (1978, 1981) ÍTím vším rodiče: Ji Dávají početné příležitosti, aby se cvičili v # komunikaci, umožňují mu lépe zvládnout » jazyk, prodloužený výdech, modulace délky tonu,, zdvojování slabik.... "Dělej to dál" " Tohle nedělej": jde o • druh modulace chování, který rodiče • uplatňují v rámci intuitivního rodičovství již # od narození dítěte. Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tato schopnost matek je ovlivněna: Počtem dětí, Rodičovským očekáváním (prenatálním); Povoláním rodičů. Charakteristické bývá, že rodiče většinou nejsou schopni verbálně formulovat, na které signály dítěte se zaměřují a podle kterých jednají Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Intuitivní rodičovské postoje jsou často v rozporu s okamžitými rodičovskými reakcemi a viditelnými postoji §1 Matky se například snaží navázat zrakový kontakt se svými dětmi, i když si myslí, že je nevidí Synchronizovane interakce matka - dítě Brazelton (1972) Trvá několik sekund Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. Oslabení Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě Matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. To vede k: - dítě ztrácí zájem o sociální interakci; - upadá do apatie; - angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt. Asynchronizované interakce matka - dítě To bývá způsobeno: - nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie X - když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů M. Mahlerová - raná stadia vývoje ega Ü Psychoanalytičky pohled na vývoj člověka Ü Rozvoj vztahu s matkou: 1. Autistická fáze M. Mahlerová 2. Fáze symbiotická (asi ve druhém měsíci) M. Mahlerová 3. Separačně - individuační fáze (S-I) (4.-5. měsíc) - diferenciační - praktikující - znovusbližovací - objektní stálosti Vztah matka - dítě Dvojná vazba (double bind): narušení rovnováhy, porucha v oblasti komunikace, která není jasná a jednoznačná. - Matka poskytuje dítěti vzájemně se vylučující informace (svým projevem ubezpečuje dítě o své lásce a zároveň ho odstrkuje). - jedno sdělení bývá verbální druhé nikoliv; - dítě není schopno porozumět a reagovat. Předškolní období Motorický vývoj Změna proporce těla Skeletární zrání ULateralizace p Motorický vývoj - koordinace s dalšími schopnostmi ■ Stále větší automatizace Motorický vývoj 2 roky Chůze, běh - s nohama od sebe Snaha uchopit predmety oběma rukama 3 roky Nohy blíže u sebe během chůze i běhu Pohyb celkově hladší Uchop jednou rukou 5 roků Umí jít a držet rovnováhu i za ztížených podmínek Jednoduše přeskakuje překážku Umí si zapnout knoflík, zip, někdy i tkaničky, nůžky, štětec... Jemná motorika Stále problém s přesnou jemnou motorikou Učení a motorika- podmínky pro rozvoj motoriky 1. Připravenost 2. Procvičování 3. Pozornost 4. Motivace 5. Zpětná vazba Kognitivní vývoj Jean Piaget Predoperační myšlení Pokroky v mentální reprezentaci Ü Jazyk ü Myslení Hra „na něco" |§1 Vývojové determinanty • Postupná nevázanost na realitu • Menší orientace na sebe • Komplexnější schémata Dvojitá reprezentace 2 lete děti X 3 lete děti Dvojité reprezentace schopnost vidět symbolický objekt jako objekt a jako symbol -snímek místnosti nedovedou odlišit, že model je jak domeček pro hračky, tak model skutečného domečku *g Vývoj kresby p čmárání U 3 roky- stadium tvarů (6) U kombinace tvarů U seskupování tvarů 4-5 roků stádium obrázků Čmárání - 2 roky Vývoj kresby- Ke Vývoj kresby- Kellogg -«« -/r ' f* I i i 1 E if i y picture í Ul*f pktorl*' Kresba lidské postavy p3,5 roku - obličej ruce nohy - cefaloid, hlavonožec oči, ústa, nos, vlasy trup - ne vždy „Holčička s čepičkou" Kresba postavy po 5. roce - kresba dvojdimenzionální trup 6 roků - detaily- oblečení znaky průhlednosti 7 roků - zpřesnění proporcí - umístění i velikost 8 roků - profil 9 roků - pohyb 10 roků - stínování, perspektiva Vliv nácviku - Nová Quinea 15 let (a) (b)