PhDr. Pavel Humpolíček, Ph Mgr. Alena Uhrová PERIODIZAC 2, i \ü JrJfrJ-ZbsibCÍ'-bi ( b» V. Ix/, H z;. RS ^řad Li j ^jID. latální obd. (od početí do naroz« od 6 o 1 rok (1-3) olní věk (3-6) ní v. (6-11) " pívání (11-15) íJJj :JD£5 8. Adolescence, mládí (15-20) 9. Mladá dospělost (20-30/2) 10. Střední d. (30/2 - 4 11. Zralá d. (46/8 - 12. Stáří (65 - 75) at ESI Vysoký věk ( nad 75) MENA: Historie j i / / / vzciejcivciju ve yyvoj.oDCJODJ krneí) ■li 592-1670)-filozofické základy u dětí, každodenní pozorování dítěte, rozlišil , pachole, mládenec, jinoch, muž, starý muž, j -John L cSOCB .704)-empirismus, „tabula rasa", zkušenost, :ování, imitace, odměny a tresty Jean Jacques ROUSSEAU (1712-1778)- přirozená i svobodná výchova, rozpoznání a rozvoj individuálních schopností dítěte, rkonzervativizmus ve výchově dívek (výchova tělesná a mravní) NA: Historie -pozorování lystsrnatJ yt Taine-článek o vývoji dětské řeči (1876), zásady 10 pozorování s DARWIN (1809-1882) -záznamy pozorování ního syna, dětství jako pramen informace o vývoji druhu, leníkové záznamy Wilhelm Thierry PREYER (1841-1897)- embryolog a fyziológ, jednota fylogeneze a ontogeneze, dědičnost jako faktor ontogeneze, dílo: „Duše dítěte" -> JujjüjjjrJ j-JaJj iirský ped^pMi: prEJCJ z\ grarnotnc -» QßjjJVjJJi i(1746-1827)- JD2Í2 p n 7řinPrlh?iníJ Haní v iV,t?iVPr|MilílECT!H t, učení pozorováním, názornost, rozvoj myšlení a Stanley HALL (1844-1924) - laboratoř v ti more, předseda APA, vydavatel American Journal of Psychology örie rekapitulace, „otec adolescence", dílo: „MládP, „Stáří-poslec )lovina života" James Mark BALDWIN (1861-1934) -zaki. vrhol, laboratoře v Torontu, Baldwinův efekt, dílo: „Mentální vývoj i lidstva" Ji ~> ^Jľ ?ľ2Jj]£J'«J2JSl»/jxJ (1822 psychologie/ zeb, se dědičností/ genielitr 1911) - antropologie a u i\ j rj u j vj u u 5J j rj j rrj j íozcjjjv j ) - Parížska škola, psycholog a | první zkouška pro měření intelektu u dětí, ředitel laboratoře '-—- experimentální psychologie, paměť, myšlení, is Madison TERMAN (1877-1956) - amer »log a pedagog, úprava Standford-Binetova testu, zabýval se tou a nadanými dětmi IMam STERN (1871-1938) - psychologie raného dětství, vývoj řeči, zkoumání kognitivních schopností u dětí, „inteligenční kvocient", dílo:"Dětská řeč", „Psychologie raného dětství „, Psychologické metody zkoumání inteligence a jejich užití u školních ryzjo na So genJEJJj dětr J r1 f JDUHľí] pedagog, ži Rousseaua 1K£S 73-1 'chologie., psychologie dí y lekár a " stitut J.J. -> JasJJJ P'JJ. " (1896-1980) - švýcarský psycholog, "asimilace x akomodace), teorie kognitivního vývoje, ženevská škola, aclapíac morálni vývoj | ^i879-1963)- (rakouský původ, USA), vyšel z i.ské školy, profesorem vídeňské univerzity, Vídeňská škola, vývoj dítěte: nejdůležitější zvláštnosti, vývoj myšlení, řeči, návyků, zobrazovacích schopností, • Charlotte BÜHLER (1893-1974)- (rakouský původ, usa), Vídeňská škola, terénní výzkumy, životní dráha člověka, vrchol života, s Hildegardou Hetzer-vídeňské vývojové testy (1932) -Jol bei dus WATSON (1878-1958) - s, učení, podmíněné reakce, novorození -ucius GESELL (1880-1961) - výzkumy edškolní děti, vývoj dětí v útlém věku, klasický vývojový ;al zákonitosti vývoje. ird SPRANGER (1882-1963) - německý psycholog a pedagog, typologie osobnosti, duchovědná psychologie Kurt LEWIN (1890-1948) " amer. psycholog něm. původu, teorie pole, vývoj jako sociální lokomoce, topologická psychologie, dynamická teorie osobnosti, vektory, řešení konfliktu Heinz WERNER - celostní psychologie, organismická vývojová psychologie, (ortogeneze) GÓTSKU (1896-. 3, myšlení řeč, zóna nejbližšího vývoje ir Romanovič LURIJA (1902-77) iječná dvojčata, psycholingvistika, patologie vyšší nervové Y a její poruchy J J\l 5 PAPOUŠKOVI -začátky učení inn iiirailBIlif irnv^ ální vývojová psychologie, -česky lékař a pediatr nus í ZAZZO-autor Testu zvířat (projektivní 3 osobnosti, postojů a vztahů) ierre Teilhard de CI Rolf OERTER - vývoj dětské hry J~>lí í) m iBR") r i •ZľľA rlnmíffi^lHffSff vztah l mm ......o vývoje lie, morálni vývoj vývoj ROVA-vyvoj ps ,o ja ve wrence KOHLBERG-teorie morálního vývoje " Mosty BOWLBY-britský psychiatr, zabýval UJJJJ idWíJľíJlU. se vztahem rodic-dite, attachemnet theory •Robert J. HAVIGHURST (1900-1991) - tzv. vývojové úkoly, 3 zdroje vývojových požadavků J ZclKJcldcl'H řečí Ejj, Vildu vývojové p: Dedagog a psycholog, ■ ■ v ■ ■ ■ ■ Oda (1889-1979)-pedagogikaavývojo i, dílo: „Ontogeneze lidské psychiky" a škola (Rostohar, Kratina Langmeier, Matejcek, Švancara, manželé Papouškovi, Krejčířová, Vágnerová - Studie z vývojové ,, zäKl: v Brne (1925) srd r psycn d KRATINA (1885-1944) -filozofa i, eidetická vloha u mládeže, celostní a tvar.psychologie M E LA R (1892-1989) - výzkum vývoje iptické a akustické pozornosti, utváření kresebných pohybů, vnímání a poznávání předmětů .udmila Kolaříková (1909-68) - vývoj.ps., Robert Konečný (1906-81) NKCE POH -> vyzn a rr -> význam pr ro psychologii usycroogii .' vývojovou pohádky pro dítě a jeho vývo; áJování pohácIJ význam utoři zabývající se pohádkami z sychologického pohledu \ 7YVL NKCE HRY V D AD< ^r^r vi -» criEiraJ' teristické rysy hry ~> teons nry -» vy ve' obdoL Ü3w voj hry: a) z hlediska sociální interakce b) z hlediska struktury a obsahu T py her ľUnkce hry (význam pro fyzický vývoj a motoriku, kognitivní, emoční a sociální vývoj) r ^ ^ j psycnoJoe .1 -> CDE1E3Í j Zpi K3B KIL! _ický význam kresby (obecně a vývojově jický, diagnostický, terapeutický) ' teristika v jednotlivých vývojových liích (zobrazovací schopnosti, zobrazované objek ob ztvárnění 'ia vývoje dětské kresby yen f K yen ií (Anam ______ poruchami chování; hledají výskyt deprivace v jejjen an; - 2; As. znám í\c\ m ičný postup; ktivní (Katamnestická) m.: v ' " výv. úseku a ziišťuu -zde - nezávislá proměnná, chování je gjgsilo vání chování dítěte: jednorázová pozorování chování dítěte vystaveného deprivačním podmínkám v urč. nedlouhém čas. úseku (např. pobyt v ústavu - odloučení od matky) - 4. Podélné (průběžné loncjitudinální) studie: nejnáročnější; nejlépe zachycují dynamiku vývoje děts. osobnosti za podmínek d e p r i va ^««■■■■■■■■■■■■B Znát rozdíly: Longitudinální vs. Průřezové