Vývojová psychologie PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Mgr. Alena Uhrová SYLLABUS Povinná literatura Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. Doporučená literatura Bouchalová, M. (1987). Vývoj během dětství a jeho ovlivnění. Praha: Avicenum. Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. Hoskovec, J., Hoskovcová, S. (2000). Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, str. 105 -121 Kotásková, J.: Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Čs. Psychologie, 1969, 5, str. 460-473. Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha: SPN. Piaget, J., Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence - chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada. str. 93-105 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada. Příhoda, V. (1967-1974). Ontogeneze lidské psychiky, I. - IV. Praha: SPN. Říčan, P. (1991). Cesta životem. Praha: Pyramida. Švancara, J. (1993). Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU. Svancarová, L., Švancara, J. (1980): Vývoj dětských grafických projevů. In: Josef Švancara a kol.: Diagnostika psychického vývoje. 3. vydání. Praha, Avicenum, str. 197-216. a další... Tématické okruhy A. Obecné poznatky a teorie vývojové psychologie • Vývojová psychologie: vymezení, předmět, cíle, metody. Předmětné okruhy vývojové psychologie: Fylogeneze, ontogeneze, antropogeneze, aktuální geneze vývoje psychických procesů. Metodologie vývojové psychologie: metody, typy výzkumů (průřezové, longitudinální, zrychlené longitudinální), jejich přednosti a nedostatky. Retrospektivní (anamnestický) a prospektivní (katamnestický) výzkum. • Vývoj a obecné znaky psychického vývoje. Vývojová změna. Diferenciace, integrace, interiorizace, fixace. Činitelé vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí. Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení. Pojmy: fenotyp, genotyp, socializace. Socializační činitelé. Socializační funkce rodiny. Ortogenetický princip. • Průběhové modely: konstantní průběh, akcelerační trend, retardační trend, pozitivní asymptotický trend, pozitivní trend, konkávni trend, negativní asymptotický trend, konvexní trend, negativní trend, kontinuita versus diskontinuita, stabilita versus instabilita, synchronní a diachrónni vývoj. Vliv výchovy, vzdělávání a sebevýchovy. Kritické stanovisko k jednostranným koncepcím (hereditarismus, environmentalismus, situacionismus). Interakční pojetí faktorů vývoje. • Periodizace životní dráhy člověka; kritéria periodizačních systémů, shody a rozdíly ve vymezení vývojových etap. Vývojová fáze, vývojový mezník, vývojová krize • Psychologie životní dráhy člověka. Kritéria "vrcholu života" (kritický komentář). Pojem "kvalita života". • Vývojové teorie (charakteristika stadií a jejich věkové zařazení, srovnání koncepcí jednotlivých autorů): S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová). • Psychologické školy vývojové psychologie: ženevská škola, vídeňská škola, pařížská škola. Někteří významní autoři a jejich přínos: Ch. Darwin, H. Spencer, F. Galton, G.S. Hall (teorie rekapitulace), A. Gesell (zákonitosti psychomotorického vývoje), E. Claparěde, J. Piaget, škola Vygotského, K. a Ch. Biihlerovi a vídeňská škola, A. Adler, CG. Jung, E. Spranger, H. Werner, B.G. Anaňjev, R. Havighurst, S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová), R.Spitz. • Naši významní představitelé v oblasti vývojové psychologie: brněnská škola (M. Rostohar, F. Kratina, V. Chmelař, L. Kolaříková, R. Konečný ad.); J. Langmeier, Z. Matějček, J. Švancara, D. Krejčířová, M. Vágnerová ad. • Vývojové škály: Brazeltonova neonatální škála, psychodiagnostické škály: Gesellovy, Bayleyové, Biihlerové-Hetzerové B. Charakteristika vývojových období a vývoj psychických funkcí • Celková charakteristika jednotlivých vývojových období (etap, stadií) v rozsahu celého životního cyklu: a) období prenatální, b) novorozenecké, c) kojenecké, d) batolete, e) předškolní, f) školní, g) pubescence, h) adolescence, i) mladá dospělost, j) střední dospělost, k) starší dospělost (presenium), 1) stáří-rané a pravé. (Věkové vymezení období, charakteristika jednotlivých oblastí psychického vývoje: biosociální, kognitivní psychosociální.) • Psychologická kritéria "školní zralosti". Psychologická kritéria dospělosti. • Vývojové úkoly podle Havighursta pro jednotlivá vývojová období (adolescence až stáří) • Vývoj tělesný a vývoj jednotlivých psychických funkcí, složek osobnosti a celku osobnosti: a) Tělesný růst a vývoj, b) senzorickomotorické schopnosti, c) vnímání, d) paměť, e) představivost, f) myšlení, g) inteligence a její složky, h) hudební schopnosti, i) řeč, j) motivace a řízení jednání (vůle, pozornostní výkony, výkonová motivace, zájmy), k) emoce a city, 1) vývoj sociální percepce, komunikace a interakce (vztah k matce, dospělým autoritám, sourozencům, vrstevníkům), m) v. mravní, 1) erotika a sexualita v pubescenci, adolescenci, v preseniu a seniu, m) vývoj zobrazovacích schopností, n) vývoj osobnosti jako celku. C. Speciální témata vývojové psychologie a aktuální problémy společnosti • Vývoj zobrazovacích schopností. Dětská kresba a její význam. • Funkce hry v duševním vývoji. Klasifikace her, vývoj hry v ontogeneze, teorie hry. • Dětská pohádka. • Pojem psychická deprivace. Typy deprivace. Důsledky. Reakce na psychickou deprivaci (fáze, typy reakcí) "Vlčí děti". Autoři, kteří se zabývali touto problematikou • Pojem attachement - vazba, typy vazby. • Vývoj rodiny, výchova a styl výchovy • Psychologické souvislosti vztahů mezi generacemi. • Sekulární akcelerace pohlavního dospívání. Trend, souvislosti, důsledky. • Celoživotní trend fluidní a krystalické inteligence. • Proměny profesní, partnerské a rodičovské role v jednotlivých vývojových obdobích • Partnerství. Manželství a jeho alternativy. Problematika druhých manželství. • Rodičovství a jeho alternativy • Krize středního věku • Teorie stárnutí. Teorie adaptace na stáří. Změna způsobu života ve stáří: pečovatelská služba, domovy důchodců • Podíl asimilace a akomodace v procesu vývoje. • Psychologická zkoumání dvojčat: problémy, metodologie, závěry. • Princip kauzality (lineární, cirkulární), princip finality a synchronicity ve vývojové ps. • Integrace nových zkušeností v průběhu ontogeneze. • Definice duševního vývoje, pojem "vývojová změna"; intraindividuální změny, interindividuální rozdíly, intraindividuální rozdíly. • Senzibilní a kritické fáze vývoje. • Druhy učení na úrovni subhumánní a humánní. Aplikace poznatků a metod vývojové psychologie. Orientace v aktuálních problémech společnosti z hlediska vývojové psychologie. Bližší specifikace tematických okruhů Vymezení předmětu vývojové psychologie Vývojová psychologie jako součást systému psychologických nauk, její cíle a vztah k jednotlivým disciplinám. Předmět vývojové psychologie. Základní pojmy: vývoj,obecné znaky psychického vývoje, modely vývoje, fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, zrání a učení, vývojová změna, vývojové stadium, kritické senzitivní období. Doporučená literatura: Schmidt, H. D. (1984). Obecná vývojová psychologie. Praha: Academia, str.74 - 80. Švancara, J. (1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. str. 13 - 17 Vágnerová, M.: str. 22 - 26 Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. str. 12 - 15 Základní skupiny metod zkoumání Retrospektivní (Anamnestická) m. Anterospektivní (Katamnestická) m. Bezprostřední sledování chování dítěte Podélné (průběžné longitudinální) studie Základní vývojové teorie Teorie preformismu Lock a Rousseau Gesselova teorie zrání Etologické teorie Lorenz, Tinbergen Teore Bowlbyho a Ainsworthové Montessori filosofie vývoje a výchovy Wernerova organismická teorie Piagetova kognitivně - vývojové teorie Kohlbergova stadia mravního vývoje Teorie učení: Pavlov, Watson, Skinner Bandurova teorie sociálního učení Vygotského teorie vývoje Freudova psychoanalytička teorie Eriksonova psychosociální teorie Teorie Mahlerové Doporučená literatura Švancara, J. (1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. zejm str. 51- 67 Erikson, E. H.(1995). Osm věků člověka. Praha: Propsy; nebo (1968). Praha: KÚP. Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. str. 40 - 44. Lagmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. str. 192-220. Hlavní představitelé vývojové psychologie Historické kořeny: J.A. Komenský, Rousseau, Pestalozzi, Montbeillard, Tiedemann. Klasické teorie a školy: W. Preyer, G.S. Hall, J.M. Baldwin, W.Stern, Vídeňská škola vývojové psychologie: manželé Biihlerovi, Deskriptívne - normativní vývojová psychologie: A. Gesell, Ženevská škola vývojové psychologie: E. Claparede, J. Piaget, Pařížská škola vývojové psychologie: A.Binet, H. Wallon, Ruská a sovětská vývojová psychologie, Česká a slovenská vývojová psychologie (Fr. Čada, M. Rostohár, F. Kratina, V. Příhoda.). Doporučená literatura: Švancara, J. (1993). Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU (to, co se týká vývojové psychologie) Kováč, D., Švancara, J. (1979). Developmental psychology in Czechoslovakia. Studia psychologica 21, 4, 226 - 237. Periodizace psychického vývoje a základní vývojové teorie Periodizace Komenského, anatomicko-fyziologické periodizace. Nejužívanější periodizace - pro didaktické účely (Švancara, 1973): 1. Prenatální obd. (od početí do narození); 2. Novorozenecké (od 6 týdnů); 3. Kojenecké (do 1 roku); 4. Batolivý věk (1-3); 5. Předškolní věk (3-6); 6. Školní v. (6-11); 7. Pubescence, dospívání (11-15); 8. Adolescence, mládí (15-20); 9. Mladá dospělost (20-30/2); 10. Střední d. (30/2 - 46/8); 11. Zralá d. (46/8-65); 12. Stáří (65 - 75); Vysoký věk (nad 75) Zkoumání vlivu dědičnosti a prostředí Dědičnost a první seriozní výzkumy (zejm. F.Galton). Kontroverze „nature versus nurture", vyhraněná pojetí: teorie preformismu versus sociální determinismus, teorie konvergence dvou faktorů. Podíl endogenních a exogenních činitelů ve vývoji. Výzkumy dvojčat. Vliv kultury. Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, deprivace, subdeprivace (Matějček, Bowlby, Spitz). Vlčí děti. (výzkumy M. Mead). Deprivace v dětství (Langmeier, Matějček; Robertson, Bowlby) Základní psychické potřeby, psychická deprivace - tradice českých studií, rozpoznání projevů psychické deprivace v různých věkových obdobích, potřeba přesné diferenciální diagnózy (diagnostické omyly mají závažný psychosociální dopad). Možnosti reparability psychické deprivace dodatečným uspokojováním psychických potřeb dítěte. Nutnost prevence psychické deprivace. Pojem subdeprivace. 3 fáze v chování odloučených dětí (18-24 měsíců starých) Doporučená literatura; Kotásková, J. (1973). Kontinuita a diskontinuita interakcí v socializačním procesu. Čs. Psychol, 1973, 4, 293 - 305. Lagmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. str. 192-220 Langmeier, J:. Matějček, Z.(1974). Citová deprivace v dětství. Avicenum: Praha. Matějček, Z. (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace. Československá psychologie, 40, 5, str.369-375. Matějček, Z., Bubleová, V., Kovařík, J. (1995). Pozdní následky psychické deprivace I. Československá psychologie, 39, str.481- 496. Matějček, Z., Bubleová, V., Kovařík, J. (1996). Pozdní následky psychické deprivace II. Československá psychologie, 40, str. 14-28. Matějček, Z., Bubleová, V., Kovařík, J. (1996). Pozdní následky psychické deprivace III. Československá psychologie, 40, str. 81-94. Prenatální období • vybrané poznatky z prenatální vývojové psychologie, průkopnické práce (Gesell, Minkowski...) prenatální vývoj - fáze prenatální utváření postnatálního vývoje, chování dítěte v prenatálním období interakce plodu a matky prenatální smyslová citlivost (zrak, sluch, orální chemorecepce) pohybové schopnosti plodu průběh těhotenství prostředí matky vývoj předčasně narozených dětí Změny u nepohl. chromozomů: Downův syndrom; Edwardsuv syndrom; Patauův syndrom Změny u pohl. chromozomů: Turnérův syndrom; Syndrom XXX (superfemale); Syndrom YY (Supermale); Klinefelterův syndrom Novorozenecké období • porod - fáze, psychologické problémy • skríning - medicínský (Apgarova škála) • chování Brazeltonova škála • chování - stavy novorozence • dočasné a trvalé vrozené reflexy • rané senzorické schopnosti (zraková citlivost, ostrost a pozornost) • rané senzorické schopnosti (sluchová citlivost, rozlišování lidské řeči) • rané senzorické schopnosti (hmat, bolest, čich) • schopnost novorozence učit se • motorický vývoj • prosociální chování novorozence • rané napodobovací schopnosti novorozenců (imitace, „matching") • intuitivní rodičovské učení (Papoušek) • synchronizované x asynchronizované interakce matka - dítě (Brazelton) Kojenecké období • charakteristika období • vývoj hrubé motoriky (zejm. 1. rok života), nejvýznamnější mezníky motorického vývoje • Gesell a jeho práce, zákony psychomotorického vývoje • vývoj jemné motoriky (úchop) • vývoj osobnosti v tomto období (Freud, Erikson, Mahlerová) • emocionální vývoj, přítomnost jednotlivých typů emocí temperament a jeho komponenty, typologie sociální vztahy, geneze prvních objektových vztahů (Spitz - stádia), sociální učení J. Bowlby - teorie attachmentu - 4 vývojové fáze J. Bowlby - průběh separace M.Ainsworth- „Strange situation test" - sekvence M.Ainsworth - 4 typy attachmentu Chování otců k dítěti Období batolete • charakteristika období • motorický vývoj • kognitivní vývoj • J. Piaget: senzomotorické období a dílčí stádia • J.Piaget: trvalost objektu • orientace v čase, prostoru • teorie her • hra v tomto období - ukazatel kognitivního vývoje • vývoj jazyka, receptivní a expresívni schopnost • osobnostní vývoj (Freud, Erikson) • sociální vývoj • učení nápodobou a identifikací • role rodiny (sourozenci, vrstevníci) Doporučená literatura k období 0-3 roky: Kotásková, J. (1969). Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Čs. Psychologie, 5, str. 460-473 Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha: SPN. Matějček, Z., Langmeier, J. (1986). Počátky našeho duševního života. Praha: Pyramida. Papoušek, H. (1995). Počátek duševního vývoje: Kojenec a jeho svět. Propsy, č. 5, str. 3-10 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence - chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada. Piaget, J. (1967). Psychologie inteligence. Praha: SPN. Předškolní období • Charakteristika období. • Vývoj základních schopností a dovedností. • Kognitivní vývoj. • Emoční vývoj a socializace. • Sebepojetí. • Vývoj sociálních rolí. • Vstup dítěte do školy. • Předpoklady pro úspěšný školní začátek. • Charakteristika školní zralosti. • Jiráskův test školní zralosti. Doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. (1999). Vývojová psychologie. Praha: Grada. str.84 - 115 Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, str. 107 - 162 Školní období • Vývoj základních schopností a dovedností. • Emoční vývoj a socializace. • Vývoj sociálních kontrol a hodnotové orientace. • Identita. • Vývoj mravního vědomí a jednání. • Vztah k autoritám. • Hra. Doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. (1999). Vývojová psychologie. Praha: Grada. str. 115 - 138 Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, str. 162 - 237 Období dospívání Období pubescence • Kognitivní vývoj, emocionální vývoj a socializace. • Emancipace od rodiny, vztahy k vrstevníkům. • Sekulární akcelerace. • Vývoj schopností, dovedností a zájmů. • Profesionální orientace. Doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. (1999). Vývojová psychologie. Praha: Grada. str. 138 - 160 Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, str. 237 - 244 Období adolescence Vývoj vztahů k rodičům, vrstevníkům, skupinám. • Partnerské vztahy. • Sexualita. • Období přechodu mezi adolescencí a dospělostí. Doporučená literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. (1999). Vývojová psychologie. Praha: Grada. str. 138 - 160 Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, str. 237 - 244 VÝVOJ A FUNKCE HRY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ VÝVOJ A FUNKCE POHÁDEK V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ Následující období budou zkoušena dle odpřednášených témat a z knihy P. Říčana (2004). Mladá dospělost (20-30/2) Střední d. (30/2 - 46/8) Zralá d. (46/8 - 65) Stáří (65 - 75) TEORIE A JMÉNA Zestručněný a tedy neúplný přehled nejvýznamnějších osobností z oblasti vývojové psychologie: BINET BOWLBY CLAPAREDE DE CHARDEN ERIKSON EYSENCK FREUD GALTON GESELL HALL HAVIGHURST CHMELAŘ K.&Ch. BÜHLER KOHLBERG KOMENSKÝ KRATINA LEWIN LURDA MAHLEROVÁ MONTADA OERTER PAPOUŠEK&PAPOUŠKOVÁ PIAGET PREYER ROBERTSON ROSTOHAR SPRANGER STERN TERMAN TIEDERMANN VYGOTSKLJ WATSON WERNER ZAZZO