Osobnosti zážitkové pedagogiky Kurt Hahn (1884-1974) "...Ze slabosti či nedostatku každého z nás lze učinit příležitost - šanci pro jejich překonání, nápravu i nalezení nového životního směru..." -- 1910 román Věštby paní Elsy - zahrnuje kritiku školního vyučování založeného na pasivním učení se z knížek -- stává se sekretářem prince Maxe Bádenského -- plán projektu obnovy etických tradic německého společenství, jež byly extrémně narušeny morálním úpadkem -- kritika snižující se zdatnosti, nedostatečné sebedisciplíny, ztráty iniciativy, podnikavosti, fantazie, zručnosti a soucitu -- 1920 založení Salomské školy - vytvoření zdravého prostředí pro nápravu Kurt Hahn Pedagogické zásady: * vychovávat dospívající ve spolupráci s nimi samotnými * osvobodit dřímající talent a tužby tím, že žákům bude dána šance k seberealizaci * podporovat sebevědomí pomocí dobrodružství, zkoušek odvahy i služby lidem * podporovat radost ze společného díla - technické výtvory, sport, divadlo Metody pedagogické činnosti spojoval se třemi pojmy: hlava, ruce, srdce. Ke každému přiřazoval určité hodnoty, je třeba je rozvíjet v souladu, na žádnou část nezapomínat! HRA -- její podstata a funkce Kategorizace her Název hry, autor, pramen Záměr, cíl výchovný -- rozvoj motoriky, duševních schopností, vůle, sociálních dovedností, tvůrčích dovedností jiný -- pro pobavení, seznámení, navození atmosféry Počet účastníků Věková kategorie Doba -- roční, denní Optimální prostředí Trvání hry Stupeň zátěže -- fyzické x psychické Čas potřebný k přípravě hry -- organizátoři, hráči Potřeby ke hře -- seznam věcí pro organizátory i hráče Základní princip, typ hry Charakter hry -- s úplnými pravidly, málo strukturované, nestrukturované Typy her Pohybové Komunikativní Strategické Kombinované Inscenační Iniciativní icebreakers dynamics (rozehřívačky) problem solving activities