Kapitoly z dějin filmu II. Esej, jež tvoří společně s písemným testem podklad pro hodnocení, má studentovi poskytnout prostor k vyjádření zájmu o konkrétní film, tvůrce či přístup k filmu. Student si vybere jedno ze zadaných témat, které zpracuje (s použitím zadané literatury a konkrétního filmu) a esej odevzdá ve stanoveném termínu. V případě, že se žádné téma nebude shodovat s konkrétním zájmem studenta, může navrhnout vlastní téma. V tom případě musí předem konzultovat výběr bibliografie a filmografie. Témata: 1) Žánr - V rámci tohoto tématu student prokáže, že chápe význam pojmu ,,žánr" a je s tímto pojmem schopen dále tvůrčím způsobem pracovat. Vybere si jeden ze zadaných filmů a příslušnou literaturu a zpracuje analýzu filmu (se soustředěním na narativní strukturu, postavy, formální postupy apod.) s použitím této literatury. Student může navrhnout vlastní film, ale svůj výběr musí předem konzultovat. - Literatura: o Rick Altman: Sémanticko-syntaktický přístup k filmovému žánru. Iluminace 1989, č. 1, s. 17-29. o Noël Carroll: Podstata hororu. Iluminace 1993, č. 3. s. 53-63. o Milan Doinel: Film jako žánr. Cinemapur 1993, č. 1, s. 24-26. o Milan Matiaška: Časové transformácie subjektu v sci-fi. Kino-Ikon 2001, č. 2, s. 263-269. o Pavel Skopal: Styl a narace v novém Hollywoodu. Kino-Ikon 2001, č. 2, s. 255- 262. o Soubor článků ,,Fantastično vo filme", Kino-Ikon 2001, č. 1, s. 47-136. o Vlastimil Zuska: Žánr jako vektorová kategorizace filmového díla. Iluminace 1999, č. 2, s. 5-16. o Žánr ve filmu (Sborník příspěvků z VI. česko-slovenské filmografické konference konané v Olomouci 14. - 16.11.2002). Praha: Národní filmový archiv, 2004. - Preferované filmy: o Muzikál: Zpívání v dešti (Singin´ in the Rain, Gene Kelly/Stanley Donen, 1949); West Side Story (Robert Wise, 1962); Za zvuků hudby (The Sound of Music, Robert Wise, 1965); All That Jazz (Bob Fosse, 1979); Vlasy (Hair, Miloš Forman, 1979); Moulin Rouge! (Baz Luhrman, 2001). o Komedie: Páni mají radši blondýnky (Gentlemen Prefer Blondes, Howard Hawks, 1953); Někdo to rád horké (Some Like It Hot, Billy Wilder, 1959); Jak ukrást Venuši (How to Steal a Million, William Wyler, 1966); Co je nového, kočičko? (What´s New Pussycat, Clive Donner, 1965); Kašlu na lásku (Down With Love, Peyton Reed, 2003). o Western: V pravé poledne (High Noon, Fred Zinnemann, 1952); Stopaři (The Searchers, John Ford, 1956); Sedm statečných (The Magnificent Seven, John Sturges, 1960); Hodný, zlý a ošklivý (Il buono, il brutto, il cattivo, Sergio Leone, 1966); Divoká banda (The Wild Bunch, Sam Peckinpah, 1969); Butch Cassidy and the Sundance Kid (George Roy Hill, 1969); Nesmiřitelní (Unforgiven, Clint Eastwood, 1992). o Horor: Psycho (Alfred Hitchcock, 1960); Vymítač ďábla (The Exorcist, William Friedkin, 1973); Vetřelec (Alien, Ridley Scott, 1979). o Sci-fi: 2001: Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey, Stanley Kubrick, 1968); Blízká setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind, Steven Spielberg, 1977); Blade Runner (Ridley Scott, 1982); 12 opic (Twelve Monkeys, Terry Gilliam, 1995). 2) Osobnost - Toto téma umožňuje věnovat se jediné autorské osobnosti. Jeden film z filmografie této osobnosti se student pokusí definovat právě v rámci díla dané osobnosti jako celku, případě v rámci širšího dobového kontextu. Přitom bude pracovat s existující literaturou v češtině (monografické publikace, časopisecké články). Literatura v cizím jazyce je vítána. - Osobnosti: o Jacques Tati, Luis Buuel, Ingmar Bergman, Akira Kurosawa, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Robert Bresson. o Student si může po dohodě vybrat i jinou autorskou osobnost. 3) Neoformalistická filmová analýza - Student si vybere kterýkoliv z výše zmíněných filmů (u ostatních témat) nebo navrhne film dle vlastního výběru, ke kterému přistoupí z pozice neoformalistické filmové analýzy. - Literatura: o Kristin Thompsonová: Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36. o Kristin Thompsonová: Estetika diskrepance: Pravidla hry. Iluminace 1998, č. 3, s. 65-91. 4) Film a jeho doba - V rámci tohoto tématu navrhne student film dle vlastního výběru. Bude přitom brát ohled na to, aby vybraný film dostatečně vypovídal o době svého vzniku, či byl nějakým způsobem pro tuto dobu důležitým. Může se zaměřit i na snímek rekonstruující nějakou problematickou historickou událost či situaci. - Např. filmy: Všichni prezidentovi muži (All the President´s Men, Alan J. Pakula, 1976), Dobrý den, noci (Buongiorno, notte, Marco Bellocchio, 2003), Dobrou noc a hodně štěstí (Good Night, and Good Luck, George Clooney, 2005). Další doporučená literatura: - Stephen Lowry: Film ­ vnímání ­ subjekt. Teorie filmového diváka. Iluminace 1993, č. 2, s. 71-82. - Peter Michalovič: Ako písať o filme alebo o (nad)interpretácii. Iluminace 1998, č. 1, s. 37- 49. - Laura Mulveyová: Vizuální rozkoš a narativní film. Iluminace 1993, č. 3, s. 43-52. - Erwin Panofsky: Styl a médium ve filmu. Iluminace 1991, č. 1, s. 19-34. - R. L. Rutsky & Justin Wyatt: Seriózní rozkoše. Filmová rozkoš a pojetí zábavnosti. Iluminace 1996, č. 4, s. 61-76. - Karl Sierek: Analýza chronotopů a dialogičnosti. Prolegomena k jinému způsobu pohyblivých obrazů. Iluminace 1997, č. 4, s. 115-134 Pravidla: - struktura (první tři body ­ úvod, vlastní práce a závěr ­ nemusí být nutně odděleny, ale mohou, vzhledem k rozsahu práce, tvořit souvislý a dále do podkapitol nečleněný text): 1. Úvod 2. Vlastní pojednání 3. Závěr 4. Bibliografie (literatura) 5. Filmografie - hlavní názvy publikací a filmů budou v textu, poznámkách i bibliografii (resp. filmografii) uvedeny kursivou; - stránky musí být číslovány; - jména je nutné uvádět v plném znění a ne iniciálami (alespoň při prvním výskytu); - veškeré doslovné citace budou uváděny s řádně zpracovaným bibliografickým údajem, stejně jako parafráze či převzaté myšlenky a závěry; - předpokládá se využití poznámek pod čarou, minimálně pro potřeby uvádění zdrojů citací; Příklady uvádění bibliografie (konkrétní podoba bibliografické citace se může od uvedených příkladů lišit, ale nutně musí obsahovat uvedené údaje a musí být v celé práci jednotná): - Monografické publikace: BARTHES, Roland (1994): Světlá komora. Vysvětlivka k fotografii. Bratislava: Archa. LEVINSKÝ, Otto & STRÁNSKÝ, Antonín (1974): Film a filmová technika. Praha: SNTL / Nakladatelství technické literatury. - Články ze sborníků a časopisů, části monografických publikací BENJAMIN, Walter (1979): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj, s. 17-47. Praha: Odeon. URGOŠÍKOVÁ, Blažena (2002): Národní filmový archiv v Praze a záchrana evropského filmového dědictví. Cinepur, číslo 23-24, listopad 2002, s. 12-15. - Zdroje on-line (internet): Etický kodex filmových archivů sdružených v Mezinárodní federaci filmových archivů (FIAF). Dostupné z: http://www.nfa.cz/?faid=40903, citováno: 11. 3. 2005. Rozsah práce: 5-7 normostran (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer) Hodnocení eseje: - Práce bude tvořit 60% konečného hodnocení. Zbývající část známky ovlivní písemný test (ten bude podobné náročnosti, ale menšího rozsahu než test na konci podzimního semestru). - Bude brát zřetel na schopnost zaujmout vlastní postoj při maximálním využití dostupných podkladů (publikace, internet, konkrétní filmy). Závěry práce nemusí být nijak revoluční či převratné, ale měly by vycházet z pečlivé práce s literaturou a filmovým dílem. - Na hodnocení nebude mít vliv literární talent pisatele. Přesto předpokládám, že myšlenky budou formulovány jasně a jednoznačně, že věty budou dávat smysl a celá práce bude srozumitelně strukturována. Nesrozumitelnost či nejasnost (stejně jako nadměrný počet gramatických chyb) mohou být důvodem pro vrácení eseje k přepracování. Termíny: - Do 26. května 2006 si student vybere jedno ze zadaných témat a tento výběr oznámí e- mailem na adresu batistov@phil.muni.cz. V případě, že bude chtít zpracovávat vlastní alternativní téma, musí jej ve stejném termínu a na stejném e-mailu konzultovat. Návrh tématu bude přitom obsahovat název, stručný popis, filmografii a bibliografii. - Práci student odevzdá do 30. června 2006 (konec zkouškového období) a to ve formátu DOC či RTF, e-mailem na adresu batistov@phil.muni.cz. V případě nedostatečnosti, nesrovnalostí či nedodržení některého z výše uvedených pravidel bude práce vrácena k přepracování.