Manýrismus I. Klasická renesance a Bramante Donato di Pascuccio d´Antonio, detto il Bramante, (nar. 1444 v blízkosti Urbina – 1514) Bramante začal pravděpodobně svou stavební činnost v Urbinu při stavbě vévodského paláce, posléze odešel do Milána, kde se stavěla katedrála. Zde získal znalosti středověkého stavitelství. O jeho školení a výchově vlastně nic nevíme, ale později proslul velmi dobrým humanistickým vzděláním: znal latinsky, četl Vitruvia, Danta a Petrarcu. Byl obdivován za své humanistické vědomosti. V jeho době se tvrdilo, že byl jedinečný v tom, že dovedl projektovat kopule pomocí kvadratury a triangulatury, tj, německým a francouzským (gotickým) způsobem. Tuto schopnost si získal zjevně v severoitalském, řemeslném prostředí. Poprvé je zmiňován při dekoratérských pracích na Palazzo del podesta v Bergamu, 1477. Od 1479 působil jako architekt v Miláně: 1479 - přestavba oratoria Santa Maria u karolínské stavby San Satiro (odtud přesnější název Santa Maria presso San Satiro); zde stavěl ve dvou etapách: a) nejprve podélné oratorium s kopulí v centrální části b) ve druhé etapě -1483- dostavba trojice lodí, ilusionistická hříčka v chórové části. 1488 - katedrála Pavia, velká kopule (první náznak budoucího projektu pro S. Pietro v Římě) 1490 – věž – tiburio v gotickém způsobu „alla tedesca“, katedrála v Miláně 1492 - Santa Maria delle Grazie v Miláně: dostavba chóru na centrálním půdorysu (plánováno jako pohřebiště Lodovica il Moro a jeho ženy); arkádový dvůr v klášteře (podle Brunellecova vzoru) + nový refektář. 1499 – odešel Bramante do Říma; poznal zde autentickou antickou architekturu a změnil svůj –původně severoitalský styl do klasické podoby: arkádový dvůr v klášteře Santa Maria della Pace v Římě (arkády podle římského způsobu + v patře kolonáda) San Pietro in Montorio – tempietto – antikizující centrála (vzorem tzv. Sibyllin chrám v Tivoli) 1504 Belvedere ve Vatikánu – zahrada podle antického způsobu na třech terasách od 1510 práce na sv. Petru ve Vatikánu – několik projektů a modelů, pozvolná výstavba chrámu na podélném půdorysu s centralizovaným monumentálním chórem. Další rozpracované projekty pro papeže Julia II.: Palazzo di Giustizia a Via Giulia (nový urbanismus v Římě). 1513 zemřel papež Julius II., nový papež Lev X. - Giovanni de’ Medici podporoval především urbinského Raffaela, jenž přišel za Bramantem z Florencie 1514 zemřel Bramante a na jeho doporučení získal titul hlavního vedoucího stavby sv. Petra, “magister operis” Raffael Santi. II. Co je to manýrismus v architektuře Definice: 1) Erwin Panofsky: v průběhu 16. století existovala v evropském umění dvojí alternativa a) středoitalská římská architektura přechází přímo z vrcholné renesance do baroka, b) v severní Itálii a za Alpami, kde stále působil středověk, zato existoval manýrismus. 2) Část odborné literatury - zejména Rudolf Wittkower: manýrismus neznamená epochu; naopak jej lze považovat za „protiarchitektonickou“ revoltu, tak např. a) v Římě nalezneme manýrismus zejména u malířů-architektů (Palazzo dell’Aquilla-Raffael), případně u antikvářů a starožitníků, kteří se zabývají kreslením (Casino Pia IV.- Pirro Ligorio) b) stejně tak ve Florencii jsou představiteli podobné „ne-architektury“ ne-architekti - sochař Bartolommeo Ammanati, malíř Giorgio Vasari. 3) Jan Bialostocki – spojuje oba pohledy: v Itálii je část architektury manýristická, v záalpské Evropě není renesance, ale manýrismus (vycházející z tradic pozdní gotiky) 4) Wilhelm Pinder – pokus o architektonickou definici epochy: - manýrismus určuje tlak nekonečna na člověka zvnějšku; proto se setkáváme v architektuře 16. století zejména se dvěma základními principy: a) vítězství tíhy nad vzpěrnou silou (břemeno je zdůrazněno nad labilní a tenkou podpěrou) b) proniknutí nekonečného prostoru do prostoru vymezeného – otevřené půdorysné dispozice. Obdobně popisují manýrismus v architektuře v poválečné době: Ernst Michalski, Zdeněk Kudělka Veškerá manýristická architektura v tomto smyslu vychází z Bibliothecy Laurenziany - Michelangelo „nepochopitelný žert velkého mistra“: Jacob Burckhardt III. Architektura „doby manýrismu“ (cinquecento) Stručné rozlišení základních tendencí v dějinách architektury 16. století může být následující: po klasické architektuře Bramante/Raffael do 20. let 16. století a) expresivní „manýrismus“ (př. Giulio Romano) b) klasizující „manýrismus“ (př. Palladio) c) archeologický manýrismus (většinou spojený s původně malíři či sochaři) d) monumentální renesance/manýrismus (př. Michelangelo, Barozzi da Vignola) A) Raffael Santi (1483-1520) – je znám především jako malíř, ale: - posledních šest let svého života se věnoval především architektuře - byl komisařem starožitností a „magister stradarum“ – odpovědný za urbanismus v Římě (spolu s Antoniem da Sangallo) - vytvořil projekt zaměření antických památek (spolu s Baldassarem Castiglione, Pietro Bembo a jinými humanisty) – užíval jako jeden z prvních projekty typu půdorys – nárys – řez. Škola athénská, 1508-1511 (na obraze je zpodoben interiér podobný projektu sv. Petra ve Vatikánu) Sv. Petr ve Vatikánu - podélná stavba, jasná koncepce vycházející z Bramanta nová organizace stavby – Raffael vede stavbu od roku 1514 jako magister operis, jeho koadjutorem je Antonio da Sangallo ml. (po Rafaelově smrti 1520 se stane on magister operis) a) Centrální chrámové stavby: kaple a náhrobek u Santa Maria del Popolo (1512-1513), pro papežského bankéře Agostina Chigi: - čtyři pilíře s nikami, pendantif, tambur a kopule - vychází ze systému Bramantova, monumentální působení prostřednictvím kopule, barevné inkrustace a polychromie, dva protilehlé náhrobky, spojující pyramidu a obelisk (v 17. stol. Bernini dodal do interiéru sochy) - jedná se zřejmě o nejdůležitější memoriální stavbu celého 16. století. S. Eligio degli Orefici (1515) - malý kostel pro cech zlatníků - naopak velmi jednoduchý, kopule na tamburu čistá a bílá barva, okna ve tvaru serliany po bocích (jedno z prvních užití tohoto motivu před Serliem a Palladiem) b) Paláce: Palác papežského protonotáře Branconio dell’Aquilla ve vatikánském Borgu (v 17. století byl zbořen v souvislosti se stavbou vatikánské Berniniho kolonády) - hodně sochařského bohatství, sloupový řád v přízemí, mohutné edikuly s malými okny, mezi nimi niky pro sochařskou výzdobu a horní patro s reliéfními deskami. Proti tektonické přísnosti 15. stol. – naopak experiment s potlačením tektoniky (jeho pozdější kopií je zachovaná fasáda Palazzo Spada v Římě) Palazzo Vidoni-Caffarelli – později přeměněn, když bylo přistavěno horní patro - rustika přeměněna do dekorativního schématu v přízemí, diferencované armování (zalomené klenáky), dvojité sloupy mezi okny v patře. c) Villa Madama – Raffaelův nejvýznamnější architektonický čin – rekonstrukce římské vily pro kardinála Giulia Medici, pozdějšího Klementa VII. od 1517 ( 1536 ji vlastnila dcera Karla V., Markéta Parmská- proto ten název) - antická villa: kruhový dvůr, obytné a reprezentační prostory, na bocích, hippodrom, stáje pro dvěstě koní, lázně, nymphaeum apod,. bylo plánováno; divadlo nahoře - projekt nebyl zcela uskutečněn: zahradní loggie (dekorace Neronova Domu aurea), zahradní exedra - nehotová forma cihlových sloupů podle ruin je obrácena: výrazový prostředek - prostor !!! - důležitější než tomu bylo dříve pro Bramanta – základem je sled různých vnitřních prostorů: vestibul – dvůr – loggia (vzorem je nejspíše protobarokní římská antika). d) Projekty ve Florencii: Zčásti snad Rafael zasáhl i do florentského stavitelství (ovšem asi jen výkresy a ideovými nápady): Palazzo Pandolfini Palazzo Bartolini-Salimbeni Pro tyto stavby je typické používání sgrafitových fasád ve smyslu malované architektury (obdobně i fasáda vlastního domu na Via Giulia v Římě). Jeho styl přebírali a rozšiřovali jeho žáci a spolupracovníci: Giulio Romano, Antonio da Sangallo ml., Giovani da Udine Ve Florenci v téže době však působila stále místní toskánská tradice: Antonio da Sangallo st. (1455-1534) Zpočátku spolupracovník Giuliana da Sangallo, teprve později samostatně pracoval: loggie proti Brunellescově Ospedale degli Innocenti (1515-20) – kopie Brunellescovy fasády po stu letech !! Od 1518 práce v malém městečku Moltepulciano (bydleli zde významní příslušníci kurie) paláce, regulace ulic; nejvýznamnější jeho práce: votivní kostel Madona di San Biagio - poutní kostel. B) Spojení toskánské tradice a Raffaelovy tvorby Jedním z dokonalých klasicky renesančních kostelů je poutní kostel: Santa Maria della Consolazione v Todi 1508 začátek, ale teprve po 1515 byla stavba urychlena, 1534 dosažena zóna kopule, dokončení až poč. 17. stol. – půdorys spíše podobný Leonardovým architektonickým idejím: stavitel je však neznámý, pozdější tradice hovořila o Bramantovi (vedoucí byl zpočátku Cola da Caprarola - jako poradci byli přizvání římští rafaelovští stavitelé: Baldassare Peruzzi, Antonio da Sangallo ml.). Baldassare Peruzzi (1481-1536) pochází ze Sieny - malíř a architekt, který se vyučil u Pinturiccia a Francesca di Giorgio Martini: Villa Le Volte u Sieny, 1500-1505 – pro rodinu Chigi, loggie s rizality podle Francesco di Giorgia, první Peruzziho dílo ještě v domácí tradici 15. století. Villa „Farnesina“ v Římě - 1509-11 pro Agostino Chigiho, později ve vlastnictví Farnese a proto se oproti hlavnímu paláci Palazzo Farnese, začala nazývat “Farnesina”: - villa suburbana, s humanistickým programem interiérů (Rafael a jeho škola) - dórské pilastry a jednoduchá okna, - zahradní část je novinkou v římském prostředí – il teatro: otevřená loggie v přízemí a rizality na bocích - počátek otevřených nádvoří. Ve stavbě se spojuje jasnost 15. století, ale současně dekorativnost Raffaelova: původně cvikly loggie a horní část pomalováno figurativní malbou en grisaille (v 18. století odstraněna) Interiéry: Raffael - Galathea, cyklus Psyché, Sodoma Sala di Roxane, Peruzzzi Salle delle Colonne (s perspektivou) - malovaná architektura. Sv. Petr ve Vatikánu - od 1520 Peruzzi byl koadjutorem Sangalla u sv. Petra – byl perfektní kreslíř, který kreslil variace na téma vatikánské centrály a podélné stavby; 1520-1527 se na sv. Petru nijak příliš nestavělo, přesto však Peruzzi různě promýšlel varianty půdorysu-parafráze různých typů. Podle množství jeho kreseb se zdá, že chtěl sestavit traktát o architektuře ve formě architektonického vzorníku různých forem, typů, efemérní a divadelní architektury apod. Tuto pozůstalost získal později Sebastiano Serlio a využil ji pro své tištěné knihy. Peruzzi po vyplenění Říma, po Sacco di Roma 1527, prchl do Sieny - zde se stal dómským stavitelem. Poslední roky života strávil opět v Římě - nejvýznamnější dílo: Palazzo Massimo alle Colonne – postaveno na místě zbořených domů z roku 1527: zakřivení fasády - ulice triumfální papežská, loggie (pro významné osoby) a její začlenění jako portiku do fasády, rytmické seřazení sloupů, neortodoxní proporce různé detaily ve dvoře apod. Peruzzi je první architekt který užívá ovál !!! - např. park Villa Trivulzi u Tivoli, návrh na San Giovani dei Fiorentini 1519 špitál: S. Giacomo degli Incurabili - kostel Peruzzi je vědomý manýrista - poprvé v jeho díle se objevuje zřetelný protiklad antiky - antiklasická manýra. Antonio da Sangallo ml. (1484-1546) synovec bratří Giuliana a Antonia st., zejména proslul svými technickými a stavitelskými znalostmi: Sta Maria di Loreto, Řím, 1515-1520 (spodní část s náznakem velké serliány). Po vyplenění Říma roku 1527: zůstal ve městě a podílel se na městských fortifikacích. 1534 nastupuje Pavel III. (Alessandro Farnese): Řím, Palazzo Farnese ,1534 (dokončoval Michelangelo po jeho smrti 1546) pokračuje se na stavbách Belvederu, ve Vatikánu Capella Paolina 1539 – nový velký model chrámu sv. Petra ve Vatikánu: pokus navázat rychlejším způsobem na své předchůdce a užší propojení centrály a kratší podélné lodi. Navenek však nepříliš zdařilé: množství sloupových řádů, článků a věží a věžiček. Projekt vyvolal ostrou kritiku Michelangelovu: oproti vnějšku – v půdorysu monumentální půdorysná forma, redukce mnohodílnosti, návrat k Bramantovi, nové zpodobení kopule. Sangallovi ml. bývá připisována rovněž stavba, kterou snad ještě projektoval Raffael: Piccola Farnesina - Palazzo Regis 1520 pro Thomase Le Roy, francouzského preláta spodní část jako Raffael, jinak atektonismus, zalamované římsy v přízemí, asymetrie v horní části pilastry, okna různě rozložená apod. C) Výrazový-expresivní manýrismus: Giulio Pippi Romano (1499-1546), Raffaelův žák - spolupracoval na budování Villa Madama; po Raffaelově smrti se nepohodl s Giovanni da Udine o tom, kdo bude Raffaelovým nástupcem v architektuře a nadto se zapletl do skandálu s prodejem grafických listů. Prostřednictvím Baldasara Castigliona (přítele Raffaelova) byl však povolán markrabětem Federigo Gonzagou do Mantovy jako dvorský umělec: úpravy vévodského paláce Palazzo ducale - dvůr jízdárny Vstupní brána do města (formy přírodní – rustika a neopracovaný kámen; formy umělecké – opracované sloupy) Vlastní dům umělce – 1538 Chrámy: Konventní kostel San Benedetto di Polirone (1539-1544) - pozdně gotická stavba 1440, zprvu opláštění, později přestavba interiéru; interiér katedrály Mantova 1545 – klasický, dokončil jeho žák: Giovanni Battista Bertani (1516-1576). Palazzo del Te – villová stavba, jeden z nejvýznamnějších projektů manýrismu: Federico II. Gonzaga - syn Francesca a Isabely d’Este (hrabě, později vévoda) 1519 nastoupil na trůn, 1521 jednání s Giuliem Romano. Stavební etapy: 1) začátek sever - největší sál Sala dei cavalli (sál koní), asi hlavní zbytek koníren, vnitřní rozdělení stájí a příprava prostor, 1524-1526. Konec sál Psyché. Vchod ze severu - podle Vasariho jednoduchý plán 2) Interiérová dekorace (1525-1534) Uprostřed toho, asi 1526 obrat k významnějšímu projektu “fabrica del Palazzo nostro”. Karel V. 1530 - hrál v míčovně, znovu 1532. 3) Fasády teprve 1532-1533. Jacopo Strada roku 1567 tvrdil, že jižní strana směrem k turnajovému místu zůstala nedokončená - snad ještě jeden “hospodářský” čtverec. Na konci 16. století přístavky po stranách rybníka, grotta vestavěna do tajné zahrady 1651 Nicolo Sebregondi postavil exedru. Severozápadní roh: zdvojené lezény pozvolna ke středu mizí. Sever: Portikus - loggia delle Muse uvnitř Západ: jednoduchý vchod, ale rámován nikami ! - jako nároží âlány jsou přebírány z klasiky, ale jinak plní odlišnou struktivní funkci: lizény a horní části. Silná plasticita spodních částí - až směrem ke kordonové lizéně. Rozdíl přízemí a patra v bosování. Západní vstup - vestibul s rustikovými (hrubými) sloupy, poté jednotlivé apartmány vždy oddělené loggií: Appartamento di Ovidio o delle Metamorfosi Téma: smyslovost, poesia, musica (Camera di Ovidio – obraz Apollo a Marsyas jako předobraz slavného Tizianová obrazu v Kroměříži); Camera delle Imprese; Camera del Sole (vůz zapadajícího slunce a vůz vycházejícího měsíce - ve velmi silné perspektivní zkratce) Loggia delle Muse: Múzy, básnictví, hieroglyfy Appartamento di Psiche Sala dei Cavalli (koně v perspektivě) - uvítání, slavnostní přijetí apod.; Sala di Psiche (uprostřed byla socha Venuše)- erotické a smyslové: svatba Amora a Psyche, venkovský a slavnostní banket (Apuleius, Hypnerotomachia Polyfilii) - hlavní dílo Giulio Romana; Camera dei Venti (astrologie a astronomie); Camera delle Aquille (ložnice Federicova - gonzagovský orel, harpyje a scény vášní Bohů. Loggia di Davide Appartamento dell’Imperatore o delle Aquile (Loggia meridionale) Téma: vrchnostenská a symbolika. Camera degli Stucchi; Camera dell’Imperatore (Cesare); Sala dei Giganti (strop Raffael, Capella Chigi, S. Maria del Popolo v Římě); Camerino dele Grotesche Camera dei Candelabri Camera delle Cariatidi Camera delle Vittorie Appartamento per la familia et ufitiali Appartamento del Giardino segreto - v zahradě (fresky a štuky s groteskami a erotickými motivy). Exedra byla původně projektována snad ze serlián. V celkové kompozici architektury je vždy základem loggia - rozděluje a spojuje, svazuje také apartmán s vnějškem. Modelem řešení je římský domus, který Giulio Romano studoval u Vitruvia. Dům v Římě spočíval ze dvou částí spojených logií - tablinem. Byla vyslovena nedávno domněnka podtržená vykopávkami, že skutečně měl být ještě jeden čtverec za vodou. Loggie: vestibul a tablinum (západ-východ), boční loggie jsou křídla kolem tablina Poesie protikladů, padající triglyf (v nádvoří východ-západ), poškozené zdivo, vystupující bosáž, roztrženř fronton v horní části, apod. - capriccio, ironie ? V Raffaelově škole byla rozšířená ovšem podobná interpretace antiky jako ruin. Metopy jako impresy (Erbovní symbol) - symbolika a filozofie., spojení slova a obrazu: kresba a motto. Impresy jsou z různých dob a a různých míst - sjednocují současně fasádu. Ale celek není tak přesný: Loggia delle Muse je posunutá, východní fasáda se serliánami nepravidelná, apod. Východní fasáda - původně polopatro s malými loggiemi, teprve na konci 18. stol. dnešní stav i s trojúhelným tympanonem. Vicenza: Palazzo Thiene, Villa Thiene di Quinto 1534 - kartony pro fresky v apsidě dómu ve Veroně Shakespeare o Romanovi hovoří v Zimní pohádce jako o jedinečném umělci – čaroději, jenž dokáže oživit neživé umění. Sebastiano Serlio (1475-1554) Teoretik architektonických prací, vydávaných mezi 1537-1551: rozšířil styl i způsob architektonického Rafaelova projektování po celé Evropě Po vyplenění Říma 1527 odešel do Benátek – poté od 1540 působil ve Francii Práce ve městečku Fontaineblaeu Zámek Ancy-le Franc (1546) – palazzo in fortezza D) Klasicistní manýrismus Palladio (1508-1580) - Andrea della Gondola Jeden z nejznámějších architektů 16. století byl původně kameníkem; učil se sám – byl podporován humanistou Gian Giorgiem Trissinem, který mu v humanistickém kroužku po roce 1537 na svém sídle v Cricoli vymyslel jméno „Palladio“. Spolu s ním v letech 1538-1541 v Římě, zaměřování antických staveb. Daniele Barbaro: 1556, překlad Vitruvia s komentářem a zaměřením římských staveb podle Palladia. 1570 – Quattro libri dell´architettura: vlastní teoretická práce: - ctnost a architektura – Accademia Olimpica ve Vicenze (1555) - neoplatonská akademie, ideál „uomo universale“ a) Vicenza Hlavní oltář dómu, 1534 - snad nejranější dílo Villa Trisino – projektoval pro sebe humanista Giangiorgio Trisino podle neprovedeného projektu Raffaelově pro římskou Villu Madama, Palladio snad prováděl stavbu – ta totiž významně ovlivnila jeho pozdější vlastní villové stavby. Palazzo Thiene, 1542 (? problém možného autorství Giulio Romana – v tom případě Palladio pouze provedl) Palazzo Porta – využití dispozice římského domu + Rafaelovo řešení fasády pro městskou stavbu. Basilica, 1546 – sjednocení městských veřejných budov podle antického vzoru veřejné stavby: „palladiovský motiv“ – monumentální serliány kolem stavby. Palazzo Chiericati, 1546 – villa suburbana při starém přístavu ve Vicenze s nárožními terasami. b) Benátky - kostely Convento della Carita – nádvoří s arkádami Francesco della Vigna, fasáda 1558 San Giorgio Maggiore Il Redentore, 1572 jednotné fasády spojující motiv antického chrámového průčelí a triumfálního oblouku, naopak „protobarokní“ prostorové dispozice, spojující centrální a podélný motiv. c) Veneto - hospodářské villy v okolí Vicenzy Villa Godi - Lonedo di Lago, 1542 Villa Gazzotti, Bertseina, 1543 Villa Pisani - Bagnolo, 1544 (dědictví Rafaelovo) Villa Pisani - Montagnana, 1552 Villa Badoer, Franta Polesine, 1556 Villa Barbaro – Maser, před 1560 (otázka projektu Palladiova, o dekorativní prvky projekt snad doplnil diletující architekt Daniele Barbaro podle římského manýrismu) Villa Emo – Fanzolo, 1561-1565 (Palladiova odpověď – purismus a jasné ekonomické řešení) d) Zámek (riviéra řeky Brenty) Villa Foscari, Malcontenta, po 1560 Villa Sarego, Santa Sofia - 1565-69 (návrat k Raffaelovi ?) Villa Rotonda – Villa Almerico kolem 1570, dokončeno až Scamozzim (Villa Capra) e) Pozdní dílo – monumentální řád: Palazzo Valmarana, Vicenza - 1565 Palazzo Porto-Breganze, Vicenza Loggia del Capitaniato Teatro Olympico ve Vicenze 1580 (Scamozzi dokončil 1584) - zeď interiér i exteriér podle osvětlení Jacopo Tatti - Sansovino (1486-1570) rodák z Florencie, původně sochař - pracoval pro papežský dvůr po drancování Říma 1527 přišel do Benátek a projektoval zde urbanisticky významné stavby. Náměstí sv. Marka: úloha: proti dlouhé fasádě s arkádami Procuratie Vecchie (1513 Bartolomeo Buon) měla pokračovat knihovna do nových prokurácií. Po Sansovinově smrti Scamozzi postavil dvě patra nad arkády - a připodobnil vše starým. Libreria Sansoviana, Libreria Vecchia, Marciana (S. Marco) 1534-54 (dokončil Scamozzi) – - knihovna je odlišná od starších částí: je postavena proti dóžecímu paláci - plastická dekorace, sdružené sloupy, sochy na balustrádách - připíná se ke kampanile - dórský a iónský styl rovné architrávy proti Palladiovi jasné rozvržení arkád - malířské hodnoty - prostor není něco absolutního Loggetta u campanily (1537-45): malý pavilon s korintskými představenými sloupy a zalamovaným kladím, niky a arkády: abababa, v horní části plastická atika a balustráda Zecca - mincovna 1537-45- přestavba - přiléhá ke knihovně arkády rustikové, patro s pravoúhlými záklenky přepásané (dórský styl), druhé patro s trojůhelnými frontony (ionský). Fabbriche Nuove di Rialto (1554) v okrsku obchodníků (Fondaco dei Tedeschi, Fabbriche vecchie) - vysoké arkády a dvě patra s trojůhelnými frontony rámované pilastry. Kostely: San Francesco della Vigna (fasáda Palladio) - podélná stavba s bočními kaplemi (v interiéru archaická až 15. století - florentské), široká příčná lo`i - vcelku však poměrně statické San Martino - statická centrála San Gemminiano - fasáda naproti San Marka Paláce: Palazzo Dolfin, 1538 - tradice benátských paláců - pouze půlkruhová okna a rozdělení polí iónskými sloupy v patře Palazzo Corner, 1545 - mnohem pokročilejší osovost trojdílného arkádového portálu, nad tím dvě patra zdvojených sloupů oddělujících sochařsky plastická okna (typu knihovny) Vincenzo Scamozzi (1552-1616) Žák a pokračovatel Palladiův, teoretik a cestující architekt: studium ve Vicenze Accademia Olimpica. Dostavba Teatro Olimpico ve Vicenze; samostatně divadlo Sabbionetta jako parafráze na vicenzskou stavbu. Procuratie Nuove (nám. San Marco) dokončil náměstí podle vlastních, již protobarokních projektů Villy: Dostavba Villa Rotonda La Rocca Pisana, Lonigo u Vicenzy), 1576 (zjednodušený model Palladiovy Rotondy) Stínová skiagrafie (srov. Marco Frascari, Umění 1994) - L´idea dell’architettura universale, 1615: Villa Bardellini - jejíž kresby, plán a řez jsou doplněny různými druhy stínů, tj. architektura je vyjádřená stíny (Giordano Bruno) - stín označuje, že něco je tělesné, ale také symbolem lidského chápání analogie mezi stavbou a strojem -divadlem paměti „aby každý, kdo se nalézá v jejich vnitřních prostorách jako ve velikém divadle a rozhlíží se okolo, mohl odhalit a znovu si připomenout většinu nejkrásnějších definic, nejskutečnějších a nejsublimnějších porozumění, která by se jinak ztratila...” Villa Molin Mandria (Padova). Šíření severoitalského „palladianismu“: Dóm v Salzburgu – původní projekt, urbanistické řešení centra Salzburgu (1603-1604), před 1611 1599-1600 cesty do Polska, Čech, Německa, Francie: návštěva rudolfinské Prahy (její ohlas v Matyášově bráně pražského Hradu) E) Archeologický manýrismus Do této skupiny řadíme jednak architekty – archeology, jednak umělce (malíře a sochaře), kteří přecházejí na pole architektury především projekty zahradních ensámblů a zajímavých stavebních detailů, v nichž se pokoušejí následovat příklady antické – římské architektury. a) Řím – antikvářské prostředí: Pirro Ligorio (1510-1583) Roku 1542 přichází jako archeolog, učenec a expert na malbu a štuk na fasádách do Říma: 1549- antikvář, ve službách Ipollito d´Este: Villa d´Este v Tivoli kasino Pia IV. ve Vatikánu 1559-1565 – podivuhodný letohrádek se štukami Ideový projekt na nymphaeum Palladiovy Villy Barbaro v Maseru ? Po smrti Michelangellově se stal vedoucím architektem u sv. Petra. Protože však upravil Michelangelovy plány, byl po dvou letech ze stavby odvolán. b) Florentský manýrismus: Bernardo Buontalenti (1536-1608) Florentský architekt Cosima I. a Francesca I. Medicejských; především autor architektury a zahrad medicejských vill: 1569-1581: Pratolino po 1574 nástupcem Vasariho na medicejském dvoře – autor kostýmů a slavností Villy Castello, Artimino 1580: tzv. Tribuna – centrální prostor pro výstavy v Uffizi 1600: Capella dei Principi při San Lorenzo (pohřebiště medicejských vévodů) Bartolomeo Ammanati (1511-1592) Původně sochař, později dómský architekt ve Florencii Roku 1550 se dostává do římského okruhu kolem Barozziho da Vignoly (architektura): Villa Giulia (zřejmě zejména část s nympheem); Collegio Romano v Římě (steretomní princip lizén a lizénových rámů). Erb jezuitů na průčelí Il Gesú (sochařská manýristická práce) c) Tajuplné zahrady Sacro Bosco – Bomarzo Přetvořený les severně od Říma v blízkosti starých etruských sídlišť. Diletující projektant: kníže Vicino (Pierfrancesco) Orsini (na paměť jeho zemřelé manželky Giulie Farnese). 1550-1580 Takřka surrealistický konglomerát vysokého učenectví, bizarních nápadů, erotismu a „nízké“ (takřka živočišné) kultury. Villa Giulia v Římě Nazvaná podle papeže Julia III., postavená na severu před branami Říma (za Villou Borghese) Kardinál Giovanni Maria Ciocchi Del Monte, Julius (Giulio) III. (1550-1555) Otázka autorství: původní idea 1548 (Michelangelo), provedení Giorgio Vasari, Giacomo Barozzi da Vignola (vstupní kasino), Bartolomeo Ammanati (nympheum). Vcelku villa „s tajemstvím“ – základní koncept: přidávané čtyři nádvoří k sobě navazují na původní Rafaelův koncept Villy Madama, ale mnohem více zde působí starořímské a etruské prvky dodávající celku pocit zvláštnosti a tajuplnosti. F) monumentální renesance/manýrismus Michelangelo Buonarroti 1475-1564 Proslul jako tvůrce koncepce „tří umění“ – byl sochařem, malířem a architektem. a) Florencie a manýrismus Lev X. roku 1516 jej pověřil stavbou průčelí florentského San Lorenzo - plná zeď převažuje nad otvory (neprovedeno, pouze část obrácená do interiéru) Pro Guiliana de’Medici - budoucí Klement VII. nová sakristie San Lorenzo 1520-1530 Medicejská knihovna při S. Lorenzo – Bibliotheca Laurenziana – 1521 (+ manýristická předsíň se schodištěm, dokončil je Giorgio Vasari) b) Řím a protobarok Později Michelangelo projektoval až ke konci svého života: Palazzo Farnese – dokončení a úprava po smrti Ant. da Sangalla ml. po 1546: proměna průčelí- hlavní portál, loggia a erb v hlavní ose vnitřní dvůr se sloupovými římskými řády projekt na most spojující palác s Farnesinou za Tiberem Urbanismus v Římě- Santa Maria degli Angeli v Římě – kostel vestavěný v Diokleciánových thermách Porta Pia – nová vstupní brána na východě města spolu s širokou ulicí vedoucí kolem therem ke Kapitolu náměstí Campidoglio- Kapitol: Palác senátorský, Palác konsrevátorů (vpravo), Nový palác (vlevo) Sv. Petr ve Vatikánu – definitivní projekt ve tvaru velké centrály s dvouplášťovou kopulí San Giovanni dei Fiorentini – neprovedené projekty na centrálu římského kostela pro florenťany (přesto, že projekty nebyly provedeny, staly se důležitou inspirací pro barokní architekty) Il Gesu– modellový projekt vzniklý těsně před Michelangelovou smrtí pro jezuitský řád Jacopo (Giacomo) Barozzi da Vignola (1507-1573) Nejdůležitější architekt a teoretik druhé poloviny 16. století. Původně malíř, v Bologni setkání se Sebastianem Serliem a Baltasare Peruzzim; 30. léta Řím - kreslíř u Antonia da Sangalla ml.; pobyt ve Francii, kreslení antických památek. Zabýval se teoreticky perspektivou a studiem sloupových řádů; byl obdivovatelem Michelangelovy architektury, od roku 1566 stavěl chrám sv. Petra (při stavbě atiky použil Michelangelovy architektonické prvky). 1541 jmenován architektem S. Petronio v Bologni (do 1549) – gotické prvky v klasicky vyváženém projektu fasády. Poté již definitivně v Římě jako: a) papežský architekt; b) jako architekt rodiny Farnese Palazzo Farnese, Caprarola (zámek na půdorysu pětiúhelníku) – 1557-1564 (substrukce již z roku 1530 jako pevnost) Horti Farnesiani na Palatině v Římě (dodnes zachovaná dvojice kasín) San Andrea in Via Flaminia v Římě, 1°551-1553 – první oválný půdorys kopule použitý v izolované stavbě sakrální architektury S. Anna dei Palafrenieri v Římě, 1565-1576 v blízkosti papežského paláce (podobně) Villa Lante v Bagnaia (1566) Il Gesu, jezuitský chrám v Římě – půdorys (od 1568) – po Barozziho smrti nová fasáda Giacomo della Porta. Teoretické spisy: • Regola delli cinque ordini d’architettura (1562) • Le due regole della prospettiva pratica (Rome, 1583) G) Michelangelovi následovníci (od monumentální renesance k římskému protobaroku): Giacomo del Duca (kol. 1520-kol. 1601) horní část s kopulí - Santa Maria di Loretto Giacomo della Porta (1539-1602) dostavba Sv. Petra ve Vatikánu (lucerna na kopuli, úprava chóru) fasáda Il Gesu San Andrea della Valle – půdorys (podobný Il Gesu) San Luigi dei Francesi v Římě Sapienza – římská univerzita s arkádovým nádvořím (modellová představa Pirro Ligoria) Domenico Fontana (1543-1607) papežské paláce: Vatikánský, Lateránský, na Quirinálu urbanistická koncepce Říma, protobarokní trojzubec ulic, spojujících hlavní místa katolického kultu.