Teoretické (kon)texty nonfikčního filmu lucie.cesalkova@seznam.cz konzultace: středa 10.00 – 11.30 požadavky k zápočtu : O/ účast : zúčastnit se minimálně 7 z 11 seminářů O/ prezentace : • ústní prezentace čteného textu na semináři/ písemná esej na 5 normostr. (do 7. června 2007) (do pondělní půlnoci před středeční prezentací odevzdat handout do dokumentů kurzu) definice nonfikčního /dokumentárního filmu ! John Grierson – 1926 (ad Moana – Robert Flaherty) „dokument je kreativním uchopením aktuality“ O/ zaznamenat aktuální okolnosti smysly vnímatelné a lokalizovatelné v reálném čase a prostoru O/ s materiálem pracovat tvořivým způsobem John Grierson: dvojí moment opozice fikční versus dokumentární versus faktický film předsudky o dokumentárním filmu nejčastějšími předsudky jsou, že dokumentární film je : O/ „realistický“ O/ „objektivní“ O/ „nenarativní“ O/ „non-fikční“ x Griersonovo primární vymezení dokumentu x standardní tendence Richard M. Barsam: Nonfiction Film (1973) O/ „Nonfikční film (nf.) dramatizuje fakta.“ (? životopisný fikční film, experiment) O/ specifikace: „nf. vychází z bezprostřední společenské situace, zachycené v její aktualitě“ (? experiment) O/ „dokumentární film se vyděluje jako svébytný druh nonfikce, který usiluje o • kreativní interpretaci • společensko-politický účel“ druhy a žánry nonfikčního filmu druhy : ! dokument ! vzdělávací (populárně-naučný) film ! instruktážní film ! třídní film ! týdeník ? abstraktní + experimentální film žánry : ! sociální, cestopisný/ geografický, etnografický, průmyslový, reklamní/ propagační, kulturní/ umělecký Michael Renov: Theorizing Documentary (1993) 4 základní tendence dokumentu ! zaznamenat, ukázat, nebo uchovat ! přesvědčit nebo prosadit ! analyzovat ! vyjádřit Bill Nichols: Representing Reality (1991) mnohoperspektivní pohled: • nutnost zkoumat utváření významu pojmu „dokumentární film“ na více rovinách O/ institucionální rámec O/ společenství praktiků O/ korpus textů O/ komunita diváků dokumentární konvence O/ archivní metráž + fotografie O/ „talking heads“ O/ voice-over komentář O/ rekonstrukce O/ „poskakující“ kamera