Psychologie výchovy a vzdělávání Úvodní přednáška Psychologie výchovy a vzdělávání Kurs je věnován základním teoretickým a metodologickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině a speciálním tématům pedagogické a školní psychologie Kontakt Mgr. Jan Mareš jmares@fss.muni.cz učo 22918 konzultační hodiny: úterý 14:00-15:00 (jindy jen po předchozí domluvě) (IVDMR FSS MU, místnost 2.53, Joštova 10, Brno) Prosím, uvádějte v předmětu zprávy kód předmětu (PBSNJB11) Psychologie výchovy a vzdělávání Požadavky na ukončení: 1. Písemná práce - kazuistika. Student téma zvolí na základě předložených problémových okruhů (min. 2 normostrany). Téma by mělo být zvoleno přiměřeně úzké, aby je bylo možné zpracovat v požadovaném rozsahu. Primárním cílem kasuistiky je zjistit, zda je její pisatel schopen aplikovat dosud získané pedagogicko- psychologické poznatky na konkrétní výchovně-vzdělávací situaci či problém, který buď zažil sám jako student, vychovatel nebo učitel, nebo o kterém má dostatek informací ze svého okolí a vyhledat odpovídající teorii a problém interpretovat. Sekundárním cílem je vybudovat soubor (anonymizovaných :o) kasuistik pro využití při výuce předmětu. Příklady témat: ,,Jak jsem přežil golem efekt", ,,Dětské naivní teorie mých sourozenců", ,,Můj styl učení" atp. 2. Zápočtový test je prováděn v zápočtovém týdnu písemnou formou v rozsahu látky, který je dán problémovými okruhy. Student odpovídá písemně během 30 min. na 6 otázek (dle varianty testu; volné odpovědi). Správná odpověď je za 2 body, částečně správná za 1 bod. Psychologie výchovy a vzdělávání Doporučená literatura Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X Fontana, D.: Psychologie ve skolní praxi. Prirucka pro ucitele. Praha: Portál, 1997. Mareš, J., Gavora, P.: Anglicko-český pedagogický slovník ­ English-Czech Educational Dictionary. Praha, Portál 1999. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha 1998. (...) Odborná periodika Pedagogika; Psychológia a pato psychológia dieťaťa (...) Populární periodika Moderní vyučování; Učitelské noviny (...) Internetové zdroje Ebrary education: http://site.ebrary.com/lib/masaryk/ Elektronické zdroje na MU: http://library.muni.cz/ezdroje/ Blackwell, Cambridge Press Databáze (ERIC, JSTOR) Portály - např.: http://www.ceskaskola.cz; http:// www.studovna.cz atd. Svépomocné skupiny http://www.rodina.cz, http://brno.apla.cz/, atd. Psychologie výchovy a vzdělávání Psychologie výchovy Aktuální otázky psychologie výchovy, kladení požadavků a kontrola plnění, odměny a tresty, slovní působení, osobní příklad, učitel v interakci se žáky, sociální skupiny a komunikace, výchova v činnostech, sebedeterminace a sebevýchova. Modely způsobu výchovy, výchovný styl, podmínky ovlivňující způsob (styl) výchovy, efekty způsobů výchovy, zjišťování způsobu výchovy. Výchova a vybrané aspekty osobnosti. Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 245-362) Doplňující literatura: Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. (s. 185- 273) Výchova, výchovný styl Jak na to, aneb ukázka tématu... Výchova Záměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace) Využívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích Vztah výchova ­ působení prostředí je nejednoznačný v obou směrech (srv. sociální učení, Bandura) Současné názory Obousměrný proces (vztah vychovavájící ­ vychovávaný; problematika očekávání); př. téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče) Aktuální otázky relativizace autorit, problémové chování atp. Řešené otázky - např. Jaké jsou účinky dílčích prostředků a metod? Jaké jsou účinky odměn a trestů? Jak ovl. vztahy účinek odměn a trestů? Za jakých podmínek funguje persuaze? Jak funguje účinek sociálních modelů? Jaký účinek mají různé druhy činností? Lze formulovat obecnější modely výchovy? Jak pozitivně ovlivňovat osobnost? atd. Hlavní témata Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným Pedagogický takt, UPV Kladení požadavků a kontrola jejich plnění Přiměřenost, pravidelnost Odměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje) Slovní působení Osobní příklad, sociální vzor Sociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...) Výchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity) Sebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy Vlastnosti a zkušenosti vychovatelů Vzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným Vlastnosti a zkušenosti vychovávaných Události a změny v nejbližším okolí dítěte Sociokulturní podmínky Styl výchovy známý též i jako způsob výchovy je určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně zdůraznění významných částí v. procesu: Emoční vztahy Způsob komunikace Velikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly Autoři (velmi redukovaný výběr ;) K. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (...) J. Čáp Tradiční dělení (Lewin) Autokratické (autoritativní, dominantní vedení) Silné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu Slabé vedení (liberální vedení, výchova) Minimální řízení, absence vedení, kontroly Sociálně integrační (integrativní, demokratické) Velká redukce; pozor na vymezení!!! Model dvou dimenzí (Eysenck) Dimenze emočního vztahu k dítěti (láska, kladný postoj ­ nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující) Dimenze řízení (autonomie, minimální řízení ­ přísná kontrola, maximální řízení) Záporný vztah Kladný vztah Silné řízení Slabé řízení A L I Model devíti polí (Čáp) 1. tradiční autokratická patriarchální 2.liberální s nezájmem o dítě 3. nejhorší; rozporné s negativním vztahem 9. emočně rozporná výchova; jeden z rodičů zavrhující, druhý extrémně kladný nebo s dítětem v koalici 4. přísná ale laskavá výchova 6. laskavá výchova bez pož. a hranic 7. kamarádský vztah dobrovolné dodrž. norem 8. rozporné řízení relativně vyvážené kladným emoc. vztahem Řízení silné střední slabé rozporné 5. optim.; poroz.; přim. řízení Emoční vztah záporný záporněkladný kladný extrémně kladný Roviny uvažování (Čáp) Chování v jednotlivé situaci Zobecnění na interakci určitého druhu Jednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...) Kombinování ­ komplexní charakteristika Kombinací emoc. vztahu ­ rodina jako celek Nejobecnější ­ zařazení do polí Způsob výchovy má širší (pedagogické, společensko- historické a filozofické) souvislosti Dotazník - ukázka Partner / partnerka Já 3 2 1 3 2 1 ano zčásti ne Při výchově syna ano zčásti ne 1. Mám opravdový zájem o to, co dělá. 2. Často mu vyčítám, že mne zklamal. 3. Podrobně určuji, jak má co dělat. 4. Nechávám jej dělat, co jej baví, i když by měl pomáhat při domácích pracích. 5. Jednám s ním přátelsky. 6. Většinou si přeji, aby mi dal pokoj se svými problémy. 7. Chci vždy přesně vědět, co a jak dělá. 8. Velmi málo kontroluji splnění příkazů a dodržování zákazů. 9. Považuji za důležité vše, co jej zajímá a co má rád. 10.Často mu říkám, že je nevděčný syn. 11. Očekávám, že vždy okamžitě poslechne. 12. Často se mu podaří mne umluvit a tak se vyhnout povinnosti nebo trestu. 13. Beru vážně jeho názory a přání. 14. Říkám často o některém dítěti nebo o jeho sourozenci, že je lepší než on. 15. Snažím se rozhodovat za něj. 16. Často si může dělat, co chce. 17. Často se spolu smějeme a máme dobrou náladu. Další souvislosti - např.: Deprivace a subdeprivace (Matějček) Attachement (Bowlby) Rodičovský postoj (+/-) Interakce s dítětem Základní důvěra ke světu (Ericson) Klima ve skupině Vztah k lidem