Psychologie výchovy a vzdělávání Zvládání školní zátěže žáky a studenty Zátěž a škola Od posouzení připravenosti ke školní docházce je škola zdrojem napětí a stresu (reakce rodičů) Zdroje zátěže ve škole: učitelé spolužáci rodiče požadované činnosti požadované tempo kvalita činnosti kurikulum skryté kurikulum Školní zátěžová situace (academic stressors) týká se primárně žáka nebo skupiny žáků vyskytuje se ve škole, nebo s ní těsně souvisí různé zdroje (vnitřní / vnější; stabilní /nestabilní; žákem ovlivnitelné / neovlivnitelné) působí: dlouhodobě / krátkodobě; spojitě / přerušovaně funguje: reálně / jako hrozba podoba: obvyklé požadavky / výzvy / mezní situace provázena negativními a nepříjemnými emocemi účinek: postupná kumulace / aktuální nápor rozměr: objektivní i subjektivní Příklady (tzv. skryté kurikulum) řešení nepřiměřeně obtížné úlohy řešení úlohy nepřiměřeným tempem kontakt s učitelem, který má k žákovi negativní vztah (až tzv. Golem efekt) rvačka se spolužáky jako výzva a kriterium sociální pozice vyrovnání se s vědomím vlastní neoblíbenosti mezi spolužáky atd. výsledkem je tzv. psychosociální stres Kontinuum stresorů (Wheaton, 1996, s. 48) makrostresory traumata chronické stresorykaždodenní starosti životní události hrozby diskrétní stresory spojité stresory Zvládání zátěže obranné nebo zvládací reakce ­ funkce redukují distres řídí emoce mají dynamickou povahu jsou potencionálně vratné obsahují dílčí složky rozvíjejí se s věkem (dle Ericksonová, 1997) Zvládání zátěže Obranné reakce obsahují implicitní operace aktivace intrapsychicky obtížněji pozorovatelné neuvědomované neovlivněné vůlí determinovány osobnostně základem instinktivní chování nepředchází hodnocení situace výsledkem automatické chování Zvládací reakce obsahují explicitní operace aktivovány okolnostmi snadněji pozorovatelné uvědomované ovládané vůlí determinovány osobnostně i situačně základem kognitivní procesy předchází analýza situace a vlastních možností výsledkem je promyšlené chování Zvládání zátěže (coping) nejednotnost vymezení zvládání nadlimitní zátěže (Lazarus, Folkmanová) vědomá adaptace na stresor (Kohn) daily hasless (každodenní starosti) obsahově neutrální kategorie pozitivní c. ­ aktivní přístup, hledání sociální opory... negativní c. ­ self-handicaping strategies, útěk do nemoci, abúzus, přejídání, party... hlavní dimenze: funkce (zvládnutí situace / emoce); cíle (primární / sekundární kontrola); orientace (k / od problému); podstata řídících procesů (behaviorální / emocionální) Hodnocení zátěže žákem Primární hodnocení stresoru a situace (možný problém ­ rozsah zkušeností žáka; vnímání ovlivněno ego-obranou atd.) Sekundární odhad vlastních možností zvládnout stresor úvaha, zda obstojím nebo selžu úvaha, zda mám potenciál řešit problém úvaha, zda zvládnu své vlastní emoce odhad dalšího vývoje problému Je důležité, zda žák vnímá situaci jako ovlivnitelnou. Typy zvládání školních zátěžových situací Skinnerová, Wellborn, 1997 plánovité řešení problému hledání kontaktu s jinými lidmi vyhýbání se kontaktu s nepříjemnou situací nekontrolované vybití emocí absence zvládání Ayers et al. (dotazník HICUPS) aktivní zvládací strategie strategie odvádějící pozornost strategie vyhýbání se strategie vyhledávání sociální opory Faktory komplikující zvládání Vnitřní naučená bezmocnost pesimistický vysvětlovací styl příčiny neúspěchu stabilní, globální a vnitřní; úspěchu nestabilní, lokální a vnější (Eisner, Seligman, Taylor) Vnější rozporné výchovné styly rodičů, či jejich chybění, nepříznivé vlivy vrstevníků, nepříznivé vlivy školy, nepříznivé vlivy komunity (např. etnicita ­ Gonzales, Kim 1997) Faktory usnadňující zvládání Vnitřní osobnost: temperament, well-being, sebedůvěra, self- efficacy, smysl pro humor... odolnost (resiliency) a nezdolnost (hardiness) optimistický vysvětlovací styl naděje vnímaná kontrola a řízení vnímaná osobní zdatnost (self-efficacy) Vnější sociální opora Diagnostika Lépe zpracována pro dospělé osoby Metody Pozorování (Coping Inventory, Zeitlin) 48 posuzovacích stupnic (styl zvl. nároků, styl zvl. sebe) Rozhovor Polostandardizovaný (Compass et. al.) ­ oblast vztahů a oblast školy, dvě události v posledních třech měsících; ovlivnitelnost Standardizovaný - Coping Strategy Test; kartičky (kázeňský problém, smrt blízké osoby, konflikt s rodiči) Chlapci se častěji vyhýbají přiznat selhání Dotazníky ­ celá řada; psychometrické problémy Témata Situace, kdy se dítě učí číst Situace žáka v multietnické třídě Žák studující v zahraničí Situace končící romantické lásky Konfrontace s uživateli drog ­ spolužáky atd.