Psychologie výchovy a vzdělávání Sociální prostředí školní třídy a školy Myšlenkový experiment Představte si restauraci, do které obvykle chodíte Co se o ní vůbec dá říct? Co se vám v ní líbí a nelíbí? Co z toho je pro vás osobně důležité? Co z toho je ­ podle vás ­ důležité pro ostatní, kteří tam chodí s vámi? Zkuste se dohodnout ti, co myslíte stejnou restauraci na bodech 2-4 Pořád je to ta stejná a pro vás osobně příjemná restaurace? Jak to tedy je? Konkrétní člověk v sociálním prostředí (mikro ­ mezo ­ makro) Jeho vnímání tohoto prostředí (Lewin, Bronfenbrenner atd.) Jeho interpretace a komunikace sociální reality (...) Otázka změny v čase (individuálním i skupinovém) ,,My",,Já" sdílené významy událostí výpověď o pocitech, událostech... Události, situace... čas Teoretická východiska učení a chování žáků není pouze individuální záležitostí je ovlivňováno mikrosociálním prostředím, v němž se žáci pohybují (prostředí konkrétní školy, konkrétního učitelského sboru, konkrétní školní třídy a konkrétní skupině vrstevníků s níž se žák či žákyně kamarádí, na jejíž mínění dá atp.) další info: viz http://klima.pedagogika.cz/ Proč se zajímat o sociální prostředí? škola jako prostředí (mj.) vývojově psychologický pohled sociální učení (...) prožívání tohoto prostředí žákem (mj.) vliv na výkon vliv na další vzdělávací dráhu (...) metody ­ postoje (autoři mluví o percepcích) k různým aspektům školního (sociálního) prostředí; současné přístupy k postojům akcentují zejména prvek hodnocení Sociální klima Sociální klima ­ nebezpečná metafora, která se pokouší postihnout individuálně-emotivní i sociální rozměr institucionálního vzdělávání (kurikulum i skryté kurikulum) Poprvé použito J. Withallem (1949) ve studii The development of a technique for the measurement of social-emotional climate in clasroom (Journal of Experimental Education, 17, s. 347-361) Klima školy vs. kultura školy ,,Výzkum klimatu školy je prostě levobočkem výzkumu klimatu organizace a výzkumu efektivity vzdělávání." (Andersonová, 1982: 368). škola jako součást vzdělávacího systému je především formální organizací; vnímání ředitele a jeho stylu vedení jako jedné klíčových proměnných sociálního klimatu; akcent na výkon žáka či studenta, či výkon žáka a jeho ovlivnění efektivitou učitelovy práce pozitivní klima školy bylo nakonec potvrzeno jako jedna z charakteristik ,,efektivních škol" Kultura ­ etnografický přístup, idiografický přístup např. Pražská skupina školní etnografie Praktické využití poznatků (rámec) úspěšná práce v prostředí konkrétní školy, předpokládá nejméně tři relativně samostatné činnosti: získat dostatečné teoretické znalosti o sociálně- psychologických jevech, které se ve školství vyskytují umět diagnostikovat klima školní třídy, klima školy, příp. klima učitelského sboru umět (na základě zjištěných skutečností) navrhnout a provést vhodnou intervenci, která by pomohla jak žákům, tak učitelům. Terminologické otázky experti užívají při popisu a rozboru sociálně- psychologických jevů ve škole různé termíny: prostředí, klima, atmosféra, charakter, étos (celé školy, učitelského sboru, jedné třídy, výuky v dané třídě, komunikace v dané třídě). připojují i různé přívlastky (edukační, učební, výukový, sociální, psychosociální, sociálně-psychologický, sociálně-emocionální atd.) v literatuře dnes existují v dané oblasti desítky termínů (více než 60) Vývoj do současnosti rozlišuje sociálně-psychologické jevy ve škole podle rozsahu, měnlivosti, délky trvání, obecnosti. (Mareš, Lašek, 1990/91, Mareš, Křivohlavý, 1995): prostředí je nejobecnější termín, netýká se jenom aspektů sociálně-psychologických. termín atmosféra má poměrně úzký rozsah. Vyjadřuje proměnlivost a krátké trvání. Termín sociální klima označuje jevy dlouhodobé. Jsou typické pro danou třídu a daného učitele (školu, zaměstnance, žáky) po několik měsíců či let. Teoretické otázky Klima ve třídě nelze pochopit izolovaně od environmentálních, sociálně-psychologických, sociologických a kulturních souvislostí. Příklady různých taxonomií, které se snažily uspořádat do určitých hierarchických souvislostí: Př. 1 - Rozlišuje čtyři hierarchické úrovně dle Tagiuri (1968) a Anderson (1982) 1. ekologie charakteristika budovy, v níž se výuka odehrává 2. prostředí (milieu) charakteristiky učitelů (délka praxe, platové zařazení, ap.) žáků (věk, pohlaví, sociální status, ap.) 3. sociální systém (skupinové charakteristiky) vztahy mezi klíčovými účastníky sociální komunikace podíl na rozhodování příležitost k účasti na sociálním dění ve skupině 4. kultura hodnoty a hodnotové systémy, jež účastníci považují za významné učitelova zaangažovanost na rozvoji žáků důraz na kooperaci důraz na činnosti související se školou očekávání účastníků jasnost a konzistentnost cílů Př. 2 ­ Sedm úrovní dle Knowles (1985) 1. podmínky klimatu a) fyzikální prostředí architektonické koncipování učebny a způsob jejího vybavení b) psychologické prostředí vzájemné respektování účastníků spolupráce účastníků možnost vzájemného spolehnutí vzájemná podpora, pomoc otevřenost a autentičnost jednání potěšení a radost ze společenství humánnost, lidskost v jednání 2. zaangažovanost žáků na společné tvorbě plánů 3. zaangažování žáků na diagnostice vlastních potřeb 4. zaangažování žáků na definování cílů učení 5. zaangažování žáků na návrhu postupů při učení 6. pomoc žákům uskutečňovat navržený postup učení 7. zaangažovanost žáků na hodnocení průběhu a výsledků vlastního učení Teoretické úrovně uvažování Celkem nejméně pět teoretických úrovní: První je úroveň ekologická a lidé jsou v ní přítomni spíše zprostředkovaně (prostředí školní budovy, učebny, laboratoře, studovny atd., tedy prostor, v nichž žáci a učitelé žijí část svého života, vyučují a učí se). Druhá je úroveň jedinců (jednotlivých učitelů, jednotlivých žáků atp.). Třetí je úroveň malých sociálních skupin (školní třídy ap.). Čtvrtá je úroveň větších sociálních skupin (klima školy). Pátá je úroveň velkých sociálních skupin, např. úroveň školství dané země, zvláštností její kultury. Typologie přístupů ke klimatu podle stupně školy podle typu školy podle koncepce výuky podle zvláštností žáků podle zvláštností učitelů podle zvláštností vyučovacích předmětů podle zvláštností prostředí, v němž se výuka odehrává podle zvláštností komunikace, která zprostředkovává sociální kontakt Současné přístupy ke zkoumání klimatu třídy (1. část) Sociometrický přístup. Objektem studia je školní třída jako sociální skupina, nikoli učitel. Organizačně-sociologický přístup. Objektem studia je školní třída jako organizační jednotka a učitel jako řídící pracovník. Interakční přístup. Objektem studia je školní třída a učitel. Zajímáme se o interakce mezi učitelem a žáky v průběhu vyučovací hodiny. Pedagogicko-psychologický přístup. Objektem studia je školní třída a učitel. Zajímá nás spolupráce ve třídě, kooperativní učení v malých skupinách. Současné přístupy ke zkoumání klimatu třídy (2. část) Školně-etnografický přístup. Objektem studia je školní třída, učitelé a celý přirozený život školy. Vývojově psychologický přístup. Objektem studia je žák jako osobnost a školní třída jako sociální prostředí, v němž se má osobnost rozvíjet. Sociálně-psychologický a environmentalistický přístup. Objektem studia je školní třída chápaná jako prostředí pro učení, žáci dané třídy a vyučující, kteří v této třídě působí. (aktuální podoba klimatu, preferovaná podoba klimatu). Metody zkoumání klimatu Pozorování Rozhovory (individuální, focus groups) Sociometrie Nominační techniky Posuzovací škály Dotazníky Dotazníky (třída) ­ příklad (CES) Škály: učitelova pomoc, orientace žáků, vztahy mezi žáky, zájem o výuku, klid a pořádek, jasnost pravidel Dotazník CES - forma A (Classroom Environment Scale) Autoři: E.J. Trickkett (Yale University), R.H. Moos (Stanford University) 1973, B.J. Fraser (Western Australian Institute of Technology) 1982 Překlad a úprava: J. Lašek (Pedagogická fakulta VŠP v HradciKrálové), J. Mareš (Lékařská fakulta UK v Hradci Králové) 1988 Jméno žáka/žákyně: Škola: Třída: Obec: Učitel/učitelka: Dnešní datum: Nevyplňujte, dokud nedostanete pokyn! 1. Žáci z naší třídy vkládají do školní práce poměrně dost úsilí, energie. Ano - Ne 2. Žáci se v naší třídě navzájem dobře znají, vědí o sobě dost věcí. Ano - Ne 3. Tento učitel (tato učitelka) s námi málokdy diskutuje o věcech, v nichž bychom potřebovali poradit, pomoci. Ano - Ne I 4. V naší třídě věnují žáci více času debatování o mimoškolních věcech, než debatám o učivu a učení. Ano - Ne I Dotazníky (třída) ­ příklad (ICEQ) Škály: Personalizace, Participace, Nezávislost, Bádání, Diferenciace Dotazník ICEQ (Individualized Classroom Environment Questionnaire) Autoři : A. J. Rentoul, B.J. Fraser 1979 Překlad a modifikace : Jiří Mareš a Jan Mareš 1995 tída: identifikace: chlapec - dívka Návod k odpovídání: Odpovídá se číselně, přidělováním bodů. Nejde tedy o známkování jako ve škole! možné odpovědi často občas těžko říci málokdy vůbec ne 5 4 3 2 1 1. Učitel se věnuje všem žákům, mluví se všemi z naší třídy. 1 2 3 4 5 2. Když se při hodině o něčem debatuje, žáci se nebojí říci svůj vlastní názor. 1 2 3 4 5 3. Je to učitel, kdo rozhoduje o tom, kde bude který žák sedět. 1 2 3 4 5 4. Když žáci naší třídy narazí na určitý problém, raději si přečtou řešení v učebnici, než aby hledali řešení sami, udělali si nějaký pokus. 1 2 3 4 5 5. Žáci rozdílné výkonnosti dostávají u nás rozdílně obtížné úkoly. 1 2 3 4 5