Psychologie výchovy a vzdělávání Dialog ve výuce Žákovské otázky Zpětná vazba ve výuce, práce s chybou Nelegální komunikace, podvádění Dialog ve výuce V běžné výuce převažuje model ,,učitel se ptá a žáci odpovídají" (pseudodialog) Mnoho učitelů tedy používá otázek nadbytečně. Funkční použití je (dle J.T.Dillona (1981): Když je učitel zaskočen, vyveden z míry a potřebuje informace Vymezuje a zpřesňuje téma pro diskusi, nebo objasňuje problém Potřebuje se ujistit, zda rozuměl Potřebuje získat kontrolu nad třídou, když se debata rozeběhne nežádoucím směrem Navození a udržení dialogu (1) volně podle J.T.Dillona (1981) Neptat se stále U ­ otázka, Ž ­ odpověď, U ­ otázka... Pro Ž je pak těžké také položit otázku Neptat se hned, když se žák odmlčí Výsledek ­ viz předchozí bod; ,,výslech" Neptat se žáka, který nedává pozor Neptat se žáka před třídou na osobní záležitosti Neptat se proto, abych se ,,předvedl" ,,Kdo to ví? Zase nikdo, takže si zase odpovím..." Neodpovídat na žákovskou otázku protiotázkou Neptat se ve snaze ,,vyrazit" z žáka v dialogu vlastní aktuální myšlenku ,,To taky, ale já myslím ještě něco..., no?" Navození a udržení dialogu (2) Neptat se příliš často otázkou ,,Proč?" ,,Proč se Vám líbí Novák?" (pozor, nezaměňovat se situacemi, kdy je tato otázka žádoucí a vysvětluje žákův myšlenkový postup ­ gramatika, matematika, přírodní vědy) Neptat se hned, když je vymezeno téma pro diskusi viz první bod; žáci zůstanou pasivní Nemyslet si, že jen otázky podněcují žákovo myšlení: Oznamovací věta, rekapitulace, vyjádření rozpaků či překvapení, pobídka k rozvinutí myšlenky, žákovská otázka adresovaná všem... Žákovské otázky V různých pedagogických situacích Když žák zůstane s učením sám Např. práce s učebnicí, samostudium Autoregulace ­ žák současně řešitel i pozorovatel Skupinové vyučování Práce na projektu se spolužáky; kooperace Specifický jazyk, slang, zkratkovitost Běžné hromadné vyučování Někdy učiteli vítány, jindy odmítány (nelze dopředu odhadnout obsah ­ snaha se převést, zaskočit učitele, lenost, odvést pozornost, získat čas a oddálit zkoušení... ) Problematické i pro žáky (veřejné vystoupení, nutnost přesně formulovat, projevení neznalosti před učitelem, projevení zájmu před spolužáky...) Specifická dovednost, utváří se už v MŠ (je škola místo, kde se má sedět, poslouchat, na položené otázky odpovídat stručně a výstižně ale hlavně se sám na nic neptat?) Zpětná vazba v ped. komunikaci Korekční informace určená někomu, kdo se zajímá o vlastní proces učení; složky: Regulativní (řízení činnosti) Sociální (vztahy, postoje, očekávání) Poznávací (učiva, sebe, učitele...) Rozvojovou (učí se ZV využívat, autoregulace) Zpětná vazba v ped. komunikaci Přímá: Souhlas, pochvala Nesouhlas, výtka Částečný souhlas, částečný nesouhlas Jednoduchá pozitivní odpověď (často ,,učitelské echo") Jednoduchá negativní odpověď (často opakování chyby, nebo správné varianty) Částečně pozitivní, částečně negativní Pozitivní ZV s vysvětlením Negativní ZV s vysvětlením Nepřímá: Doplnění původní odpovědi rozvedením Doplnění původní odpovědi zúžením Vyžádání dalších odpovědí, dalších alternativ Vyžádání jediné odpovědi, jediné varianty Přechod k jinému tématu Zpětná vazba v ped. komunikaci Smíšená zpětná vazba Verbální ZV nemusí nutně následovat po každé žákovské odpovědi, časté užití neverbální ZV Jednotlivé typy se nevyskytují samostatně, nejčastěji: jednoduchá pozitivní odpověď a přechod k dalšímu tématu Škála zpětnovazebních postupů bývá u učitelů specifická a úzká (výrazná součást vyučovacího stylu) Je třeba vzít do úvahy i to, zda konkrétní žák ZV skutečně dokáže využít Existuje i tzv. vnitřní ZV (subjektivní jistota a nejistota, pocit správného či nepstávného) Chyba v ped. komunikaci Běžná součást lidské činnosti, ve které se zkouší něco nového Neohrožuje vlastní proces učení když: (a) je odhalena (b) je určeno místo výskytu (c) je vysvětlena a (d) opravena (Kulič, 1971) Zpětná vazba a chyba: Detekce chyby (špatně,...) Identifikace chyby (co je špatně) Interpretace chyby (vysvětlit, najít zdroje, použít pro zlepšení další práce) Korekce chyby Korekční postupy (Kulič, 1971) Výzva k opakovanému řešení Hledej dál, dokud nenajdeš správnou odpověď Přeformulování zadání Rozložení úlohy na menší, dílčí celky Poskytnutí dílčí pomocné informace (poznatek, pravidlo) nebo orientační body pro další postup Poskytnutí návodu, jak získat správnou odpověď Postupně dávat pomocné informace vedoucí k řešení (odstupňovaná vnější pomoc) Vysvětlení principu chyby a proč se jí žák dopustil (pomoc při identifikaci chyby, vlastní řešení zůstává na žákovi) Nabídnout výčet možných příčin chyby (identifikace a náprava zůstává na žákovi) Méně obecná pomocná úloha, jejíž řešení pro žáka ,,objeví" řešení hlavní úlohy Diskuse o chybě se třídou, probrat typickou chybu, její příčiny a způsob nápravy. Předložení jiné, v principu analogické úlohy Sdělit jednoduše správné řešení Vyzvat žáka ke zopakování učiva a doplnění poznatků Odkázat žáka na prameny a vyzvat ho k řešení s oporou o informační zdroje Neopravovat okamžitě, ale s odstupem. Po probrání celku provést souhrnou korekci s důkladným vysvětlením Odložit korekci na konec činnosti a poskytnou žákovi předem připravený vzor, nvod, pokyny pro vyhledání a korekci chyb Korekční postupy - problémy Věnuje se jim málo času (průměrně 10-15 s.) Konstatuje se jen výskyt chyby, nehledá se příčina Zpětnou vazbu provádí učitel, ale necvičí v ní žáky Otázka přebírání zodpovědnosti za žákovský výkon (kdo za to může? ;) Definování chyby Normativní vs. kreativní chyby Nelegální komunikace ve výuce Nelegální komunikace, ilegální komunikace či aktivity (Mareš, Stránská) Pokleslá forma sociální aktivity (Helus) Místo opravdové pomoci obcházení hodnocení Podvádění Cheating, cyber-cheating Vázány zejména na situace hodnocení (formativní, sumativní hodnocení) Spousta příkladů v literatuře, filmu... Souvislosti nelegální komunikace Rozvíjí se hlavně v podmínkách (tradiční) hromadné výuky Žákovská komunikace a kooperace v ní není žádoucí (proto nelegální k.) Snižuje objektivitu hodnocení a nivelizuje žákovské výkony Nežádoucí součást skrytého kurikula ,,Dobrý výsledek je možný jen podfukem" Nepřevzetí povinnosti nad svým výkonem Řešení složitějších situací s ohledem na okamžitý zisk Nelegální komunikace ve výuce Aktivity narušující výuku (vykřikování, komentáře, psaníčka, oběžníky, piškvorky, četba...) Podvádění ve zkouškové situaci Napovídání Taháky Zjišťování obsahu testů Podvádění při písemných pracích (...viz dále) Žáci kreativně využívají všech dostupných komunikačních kanálů, sociálně-psychologických poznatků i dostupných technologií. Motivy nelegální komunikace Individuální Dodržení svébytné sociální normy (expertní role ve skupině) Snaha zajistit si protislužbu (např. v předmětu, který mi nejde) Touha se předvést Sport ;) (adrenalin ;) Skupinové ,,...jistá forma prosociální aktivity, závisející na vztazích mezi žáky a na celkovém klimatu třídy" (Stránská) V rámci sociální podskupiny (kamarádi) napovídání častější Může se jednat i o svérázný druh obrany před nevhodným ped. působením učitele (hypertrofovaný důraz na faktografii, zbytečné detaily, neobjektivní hodnocení, nesrozumitelný výklad apod.) U učitelů Snaha vyhnout se nepříznivému hodnocení vlastní práce (inspekce, srovnávací testy, maturity... ;) Typy podvádění ve výuce (cheating) Získávání nebo požadování informací Opisování, posílání SMS s řešením, vysílačky, hands-free, kopírování obsahu testu (otázky, řešení, foto v mobilu...) Práce s nepovolenými materiály nebo s materiály nepovoleným způsobem Taháky, vzorce v kalkulačce, na flashdisku, audio v mp3 přehrávači, vydávání cizí práce za vlastní (paper-mill), kopírování necitovaných zdrojů, překlad vydávat za vlastní dílo... Ovlivňující průběh zkoušení a hodnocení Vydávání se za jinou osobu ve zkouškové situaci, u distančních forem ­ přítomnost ,,poradce", výsledky internetové debaty upravit a vydávat za vlastní dílo, získat učitelské heslo (cracking, spyware) a upravit svůj záznam nebo získat zadání, dávat k dispozici své výsledky ostatním studentům... Podvádění a souvislosti (Cizek, 2003) Podvádění podporují: Odpor ke škole, snaha připoutat pozornost, dobrá zkušenost s výsledky, orientace na známky, strach ze špatných známek, motivace vyhnout se neúspěchu, strach ze školy, zájmy ležící převážně mimo školu Velký počet žáků ve třídě, orientace školy na výkon, výuka preferující nátlak, příležitost ;) Bez vlivu Absence, motivace k výkonu, mimoškolní aktivity, příslušnost k minoritě či majoritě, sebedůvěra, osobnostní typ A Typ školy (veřejná / soukromá) Podvádění inhibuje Školní sebepojetí, očekávání školního úspěchu, vyšší intelektové schopnosti, introverze, vnější situování kontroly, vnitřní motivace, orientace na učení, odpovědnost za výsledky učení, vyšší úroveň morálního usuzování Kvalitní výuka, zajímavé a z pohledu žáka užitečné učivo Prevence podvádění - edukace studentů (Cizek, 1999) Běžná výuka Vysvětlení pravidel, příklady zjištěných podvodů a jejich řešení, diskuse na dané téma Vysvětlení pojmů hledání pomoci, poskytování pomoci, jednostranná a vzájemná spolupráce. Diskuse a úkoly procvičující korektní formy spolupráce Seminární a písemné práce Vysvětlení pojmů autorství, duševní vlastnictví, copyright atp Vysvětlení způsobů citace, prafrázování, nevědomého plagiátorství, ukázky nekorektní práce s prameny. Nácvik práce s různými typy pramenů Prevence při přípravě Volba úloh znesnadňující podvádění (banky testových úloh, individualizace zadání atd.) Zabezpečení dokumentace, evidence atd. V případě elektronického zkoušení zajistit zabezpečení PC (přístup k jen povoleným datům atd.) Preventivní opatření v průběhu a po skončení Věnovat pozornost a průběžně kontrolovat ;) V případě podvodu použít adekvátní řešení a neignorovat podvádění jako ,,součást folkloru" Zabezpečit získané výsledky Porovnat aktuální a běžný výkon studenta a hledat příčiny rozdílů Evidovat případné důkazy o podvodu a řešit jej na škole obvyklým způsobem Literatura k dalšímu studiu MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 4, p. 310-335. ISSN 0031-3815