Ke srovnání tří hlavních větví křesťanského náboženství: Pravoslaví Katolicismus Protestantismus +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Hlavní |Hlavní disciplinou je |Hlavní disciplinou je |Hlavní theologickou | |theologická |dogmatika – vývoj byl |novoscholastika (zvláště|disciplinou je aplikovaná| |disciplína |ukončen 7.všeobecnými |novotomismus). Úkolem |theologie. Existuje | | |sněmy. Další vývoj by mohl|theologie je spojení |široká pluralita | | |být otevřen hypotetickým |pravdy víry a pravdy |theologických koncepcí. | | |8.všeobecným sněmem. |rozumu. |(Theologie existenciální,| | |Teologie se soustřeďuje na| |theologie osvobození, | | |uchovávání, | |Černá theologie…) Hlavní | | |systematisování a | |metodou je historická, | | |rozpracovávání pravd víry.| |kritická analýza sv. | | | | |textů (založená na | | | | |principu Sola scriptura).| | | | |Aplikují se nejmodernější| | | | |metody vědeckého výzkumu.| |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Změny dogmatu|NE. Neměnnost platí od 7. |ANO. Změny v dogmatech |ANO+ Existuje pluralita a| | |Všeobecného sněmu. I do |smí vyhlašovat a |svoboda theologického | | |této doby se předpokládá, |schvalovat pouze církev |bádání. Souvisí se | | |že žádný sněm nezrušil |z moci učitelské úřadu, |vztahem k rozumu. | | |žádné dogma schválené na |resp. papež. (př.: | | | |sněmu předcházejícím, a |očistec, povinný celibát | | | |pouze přidal nová. |kněží, praxe odpustků, | | | | |neomylnost papeže atd. | | | | |atd.) | | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Historický |ANO+ Historicky velmi |ANO |NE | |důraz na |silný (zvláště v Rusku). | | | |sociální a |Souvisí z theologickým | | | |charitativní |hodnocením chudoby. | | | |oblast | | | | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Vztah |Kladný+: Chudoba je |Kladný s výhradami: |Historicky jednoznačně | |k chudobě |chápána axiologicky |(chudoba je chápána |záporný (dnes např. | | |kladně, je teoreticky |v zásadě neutrálně, jako |náboženská pravice | | |vyjádřením apoštolského |složka nepřekážející ve |v USA): Chudoba je | | |stavu. Naopak bohatství je|spáse – majetek nenese |znamením božího trestu, | | |hodnoceno záporně. |axiologickou hodnotu. |je stigmatisována. | | | |Akcent na apoštolskou | | | | |chudobu je přenesen na | | | | |církevní řády. | | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Vztah |Záporný. Naopak se |Opatrný. Rozum musí být |Rozum je suverénní. Je | |k rozumu a |podtrhuje nemožnost |podřízen víře, nicméně má|třeba radikálně | |rozumovému |rozumem postihnout |svoje důležité pole |demytologisovat | |poznání |tajemství víry. Uctívání |zkoumání, na němž je |křesťanské kérygma | | |„jurodivých“ (božích |nezastupitelný. Víra |(Zvěst); dochází až | | |bláznů). Nerozum a |nestojí (nesmí stát) |k propojování náboženství| | |šílenství stojí |proti rozumu. |a filosofie; připouští se| | |bezprostředně po boku | |i spása ateistů (anonymní| | |svatosti. | |křesťanství). | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Hlavní |Víra |Poslušnost církvi, mimo |Rozum (zvl. v německé | |složka, na | |níž není spásy (do r. |tradici) | |níž je | |1962); sekundárně Víra | | |apelováno | |neodporující rozumu | | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |V církevní |Askeze, odvrat od světa. |Soulad plnění |Velmi se různící postoje,| |praxi důraz |Meditace a motlitba; |společenských funkcí při |závisející ponejvíce na | |na: |citové znovuprožívání |plné poslušnosti církvi. |osobních preferencích | | |Kristova utrpení, |Nadřazenost církevních |členů církví. Všeobecně: | | |vzkříšení a oslavení skrze|nařízení nad světskými. |společenská angažovanost.| | |liturgii. | |(emancipační, sociální a | | | | |socialistická hnutí | | | | |hnutí, enviromentální | | | | |problematika…) | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Hlavním |Tradice |Učitelský úřad církve+ a |Písmo+ Zásada sola | |pramenem víry| |Písmo |scriptura. | |je | | | | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Vztah ke |Opatrný. Historicky si |Silný+ Tendence přebírat |Přísná odluka církve od | |státu |Pravoslaví si vyhradilo |funkce státu. Vypracování|státu. V luterství silný | | |akademickou svobodu za |tzv. organické teorie |akcent na poslušnost | | |cenu přenechání světských |státu (silný vliv např. |vrchnosti; naopak u | | |záležitostí státu, který |v NSR) |novokřtěnců ostré | | |obvykle podporuje. | |odmítaní světské moci. | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Představitelé|Jmenovaní |Jmenovaní |Volení | |církve | | | | |-------------+--------------------------+-------------------------+-------------------------| |Spiritualita |Hésychasmus (dosl. význam|Extatický výstup na horu |Orientace na individuální| | |mlčení). Kontemplace, |Karmel (sv. Jan ze |existenciální prožitek; | | |vnitřní obrácení |Kříže). |v zásadě je křesťanství | | |k nazírání nestvořených | |je silně demystifikováno | | |božských energií. | |a etizováno. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ + = Zvýšený důraz