Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 1. a 2. v JS 2007 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Doporučená literatura Základní literatura 4 Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada 4 Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. 4 Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. 4 Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. 4 Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. 4 Doporučená literatura 4 Bouchalová, M. (1987). Vývoj během dětství a jeho ovlivnění. Praha: Avicenum. 4 Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. 4 Hoskovec, J., Hoskovcová, S. (2000). Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál. str.105 –121 4 Kotásková, J.: Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Čs. Psychologie, 1969, 5, str. 460-473. 4 Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. 4 Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha: SPN. 4 Piaget, J. , Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. 4 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence - chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada. str. 93 -105 4 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada. 4 Příhoda, V. (1967–1974). Ontogeneze lidské psychiky, I. - IV. Praha: SPN. 4 Říčan, P. (1991). Cesta životem. Praha: Pyramida. 4 Švancara, J. (1993). Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU. 4 Švancarová, L., Švancara, J. (1980): Vývoj dětských grafických projevů. In: Josef Švancara a kol.: Diagnostika psychického vývoje. 3. vydání. Praha, Avicenum, str. 197-216. 4 a další... VP jako věda 4 Postavení v rámci věd 4 Předmět 4 Cíl 4 Metody 4 Terminologie 4 Teorie Postavení VP v rámci věd 4 Vztah k ostatním psychologickým disciplínám (obecná psychologie, ps. osobnosti, sociální ps., psychopatologie, metodologie) 4 Hraniční vědecké disciplíny (filozofie, neurovědy, biologické vědy, etologie) 4 Aplikace (klinická ps., poradenská ps., pedagogika, pediatrie, psychodiagnostika, psychoterapie) Uplatnění vývojového psychologa 4 Dětská zařízení 4 dětské domovy 4 diagnostické ústavy 4 ústavy sociální péče 4 pedagogicko-psychologické poradny 4 poradenská centra 4 domovy pro seniory 4 .... Předmětné okruhy VP 4 H. Schmidt (1978)-dle časového měřítka: 4 studium fylogeneze lidské psychiky (různé druhy živočichů, evoluční řada) 4 studium antropogeneze psychiky (vývoj duševna lidí, různé historické etapy a civilizační okruhy) 4 studium ontogeneze psychiky člověka (od početí do smrti) 4 studium aktuální geneze vývoje psych.procesů Cíl 4 Poznání souvislostí a pravidel vývojových změn v jednotlivých oblastech lidské psychiky Metodologie 4 Výzkumné plány (design): 4 A. Průřezové 4 Longitudinální 4 Zrychlené longitudinální 4 B. Retrospektivní (Anamnestické) 4 Prospektivní (Katamnestické) Metodologie 4 Metody: 4 Pozorování 4 Experiment 4 Analýza subjektivních sdělení: rozhovor, dotazník 4 Případová studie Základní pojmy I 4 Vývoj 4 Psychický vývoj 4 Vývojová změna 4 Diferenciace 4 Integrace 4 Interiorizace 4 Fixace 4 Vývojová krize 4 Senzitivní fáze Základní pojmy II 4 Oblasti psychického vývoje: 4 1. Biosociální vývoj 4 2. Kognitivní vývoj 4 3. Psychosociální vývoj 4 Činitelé psychického vývoje: 4 dědičnost, faktory vnějšího prostředí 4 (související pojmy: genotyp, fenotyp, socializace) 4 Způsob realizace psychického vývoje: 4 zrání, učení Modely vývoje 4 Průběhové modely vývoje pro třístupňové vývojové gradienty 4 (Švancara, 1973) Periodizace životní dráhy člověka 4 Rozčlenění životní dráhy člověka na určité fáze 4 ? 1 kritérium (které) x více kritérií 4 starší x novější periodizační systémy 4 principy periodizace Periodizace životná dráhy člověka Vývojové teorie 4 1. Teorie determinace duševního vývoje 4 a) Teorie empiristické (exogenistické) 4 b) Teorie nativistické (endogenistické) • Racionalistické • Iracionalistické (instinktivistické, hedonistické) 4 c) Teorie interakční (syntetické, dialektické) 4 2. Teorie periodizace duševního vývoje 4 3. Teorie individuace duševního vývoje „Nature versus nurture“ 4 Environmentalismus x Hereditarismus (F. Galton) 4 zkoumání dvojčat: Lurija, Švancara, Eysenck 4 konvergence směrů - 3 hypotézy (Švancara): 1. Gaussova křivka 2. Psychické stavy x chování v sociálním kontextu 3. Stupeň vývoje Nejznámější vývojové teorie (Periodizace vývoje) 4 S. Freud - Teorie psychosexuálního vývoje 4 E.H. Erikson - Epigenetická stádia 4 M. Mahlerová – Teorie psychosexuálního zrání (do 3 let věku) 4 J. Piaget (vývoj myšlení, t. morálního vývoje) 4 L. Kohlber (t. morálního vývoje) – C. Gilliganová (t. morálního vývoje) Teorie psychosexuálního vývoje 4 Autor: Sigmund Freud (1856-1939) 4 1. Orální období (0-1) 4 2. Anální období (1-3) 4 3. Falická období (3-5) 4 4. Období latence (6-12) 4 5. Genitální období (12- ) Erik Homburger Erikson (1902-1982) 4 „Osm věků člověka“ 4 1. Důvěra x nedůvěra (0-1) TH naděje 4 2. Autonomie x zoufalství (1-3) TH vůle 4 3. Iniciativa x vina (3-6) TH účelnost (cíl) 4 4. Snaživost x méněcennost (6-12) TH kompetence 4 5. Identita x konfúze rolí (12-19) TH věrnost 4 6. Intimita x izolace (19-25) TH láska 4 7. Generativita x stagnace (25-50) TH pečování 4 8. Integrita „já“ x zoufalství (50- ) TH moudrost Margaret Mahlerová 1. Normální autismus (0-2m.) 2. Symbiotická fáze (2-4/6m.) 3. Seperace-individuace 4 Fáze diferenciace (4/6-9/10m.) 4 Praktikující f. (9/10-15/18m.) 4 Znovusbližovací f. (15/18-36m.) 4 F. konsolidace individuality (36 m.-) J.Piaget (1896-1980) 4 Genetická epistemologie - teorie vývoje myšlení 1. Senzomotorické stádium (0 – 2 roky) 2. Předoperační stádium (2 - 7 let) a) Stádium symbolického a předpojmového myšlení (2 – 4 r.) b) Stádium názorného myšlení (4 – 7 l.) 3. Stádium konkrétních operací (7 – 11 l.) 4. Stádium formálních operací (11/12 - ) Pokračovatelé: neopiagetovci Vyhledávání problémů (P.Arlinová), dialektické myšlení, postformální myšlení Teorie morálního vývoje 4 J.Piaget 4 30. léta 20. st.: 3 základní etapy vývoje morálky, kt. odpovídají etapám poznávání světa: 1. Heteronomní morálka 2. Autonomní morálka 3. Dítě přihlíží k motivům jednání Lawrence Kohlberg 4 Navázal na J. Piageta a rozvinul jeho teorii (60. léta 20. st.) 4 Stádia morálního vývoje: 1. Předkonvenční stádium 4 Heteronomní stádium 4 Stádium naivního instrumentálního hédonismu 2. Konvenční stdium 4 Shoda s ostatními „morálka hodného dítěte“ 4 Morálka svědomí a autority 3. Postkonvenční stádium 4 Morálka jako forma společenské smlouvy 4 Morálka vyplývající z univerzálních etických principů Mužská x ženská morálka 4Carol Gilliganová - kritizovala teorie L. Kohlberga a J. Piageta „morálka spravedlnosti“ x „morálka péče“ Alternativní vývojové sekvence „ženské morálky“ - později připouští, že obdobné prvky se vyskytují u obou pohlaví, ale jsou rodově specifické. Ontogeneze lidské psychiky Periodizace, jednotlivá vývojová období, související poznatky Prenatální období Ve fyziologické podobě trvá přbližně 9 kalendářních měsíců (10 lunárních m.). 3 fáze PO: 1. Fáze oplození - Blastemové o. (0 - 3t. od početí) 2. Emryonální obd. (4 - 12 t.) 3. Fetální obd. (od 12. t.) Fyziologický porod pzobíhá mezi 38. - 42. týdnem od oplození vajíčka. Základní dělení Období blastemové – oplození, – uhnízdění blastocysty, – vytvoření zárodečných listů. 1. den 1,5 - 3 dny 4 dny 5 - 6 dnů 7 - 12 dnů 16 dní 3 zárodečné listy Ektoderm: kůže, vlasy, nehty, zuby, nervový systém Entoderm: plíce, slinivka Mezoderm: svaly, kostra, cirkulační a vylučovací systém Blastemové období trvá do konce 3. - 4.týdne. 21 – 23 dní Období embryonální 4. týden - konec 12. týdne Vytvoření základů jednotlivých orgánů. 41 dní 48 dní 52 dní 57 dní Období embryonální Období fetální Prenatální utváření postnatálního vývoje 4 studium chování plodu 4 Preyer: 1885 – Spezielle Physiologie des Embryo 4 Pohyby vznikají dřív než reflexní oblouky Pohyby 4 18.-20. týden 4 pohyby sotva rozeznatelné 4 záškuby 4 celkové pohyby 4 škytání 4 izolované pohyby hlavy 4 otevírání čelistí 4 protahování se 4 pohyby očí Smysly v prenatálním odbobí 4 Sluch 4 Zrak 4 Orální recepce 4 Adaptace Shrnutí 4 Plod je brzy připraven k činnosti 4 Plod je aktivní, ovládá a kontroluje své prostředí 4 Plod je schopen sociálních interakcí Prenatální prostředí matky 4 Výživa 4 Léky 4 Alkohol – FAS 4 Onemocnění v prvním trimestru – toxoplazmosa – zarděnky 4 Emocionální stav matky 4 Prostředí Chromozomální abnormality 4 Downův syndrom - 3.6 4 20 roků – 1:1900 porodů 4 25 – 1: 1200 4 30 – 1:900 4 33 – 1:600 4 36 – 1: 280 4 39 – 1:130 4 48 – 1: 15 Prenatální diagnostika 4 Ultrazvuk 4 Alfafetoproteinový test 4 Amniocentéza Screening vitality novorozence Lékařský (somatický): Apgarova škála vzhled (barva), pulz (srdeční rytmus), grimasy (iritabilita), aktivita (svalový tonus), respirace Zaměřený na chování: Brazeltonova neonatální škála hodnotí 4 dimenze 1. Interaktivní chování 2. Motorické chování 3. Ovládání fyziologického stavu 4. Reakce na stres APGAROVA ŠKÁLA Novorozenecké období (0 - 4/6 t.) - doba adaptace Výbava: zákl.reflexy, vrozené způsoby chování, schopnost učení Porod – má vliv na pozdější adaptaci (Klaus, Kennel, Leboyer, Rank). Behaviorální stavy novorozence Brazelton, 6 základních stavů psychiky novorozence: Hluboký spánek Lehký spánek (REM) Dřímota Klidný bdělý stav Aktivní bdělý stav Pláč Novorozenecké reflexy 4 1. Reflexy, které slouží k přežití 4 2. Reflexy,kt. jsou pozůstatkem z dřívějších fylogen. fází Příklady reflexů: – Sací – Úchopový – Moorův (objímací) – Babinského (kožní plantární reflex) – Auropupilární (zornicový, Kutvirtův) Adaptační reflexy Lidské jednoduché reflexy Ukázky novorozeneckých reflexů Uchopovací reflex Další pojmy 4 Intuitivní rodičovské chování (Papouškovi) 4 Synchronizovaná x asynchronizovaná interakce matka-dítě (Brazelton) PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ KOJENCE Prosociální chováni novorozence 4 Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) 4 Úchopový reflex 4 Plazivé reflexní pohyby Prosociální chováni novorozence 4 Pláč a křik 4 Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí Hanuš Papoušek 4 Intuitivní rodičovské chování Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Při hovoru k malému dítěti matka své výrazy přehání: 4 Mluví vyšším hlasem 4 Dětské žvatlání 4 Mluví pomaleji 4 Rytmus řeči je jiný 4 Pohyby nápadnější Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4 Pohledy z očí do očí trvají déle 4 Přibližuje svoji tvář k dítěti blíže (20-25cm) 4 Repertoár výrazových projevů je chudší, omezený na několik základních projevů, které jsou dítěti nejsrozumitelnější a které snadno diferencuje 4 Matka tyto projevy opakuje se značnou stereotypií a rigiditou Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tím vším rodiče: 4 Dávají početné příležitosti, aby se cvičili v komunikaci, 4 “Dělej to dál” “ Tohle nedělej“ Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tato schopnost matek je ovlivněna: 4 Povoláním rodičů, 4 Rodičovským očekáváním ( prenatálním) Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Intuitivní rodičovské postoje jsou často v rozporu s okamžitými rodičovskými reakcemi a viditelnými postoji 4 Matky se například snaží navázat zrakový kontakt se svými dětmi, i když si myslí, že je nevidí Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4 Tato schopnost intuitivního rodičovství je ovlivněna – např. počtem dětí Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) 4 Trvá několik sekund 4 Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) 4 Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) 4 Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) 4 Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. 4 Oslabení 4 Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě 4 matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. 4 To vede k: – dítě ztrácí zájem o sociální interakci – upadá do apatie – angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt Asynchronizované interakce matka - dítě 4 To bývá způsobeno: – nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie X – když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů M. Mahlerová - raná stadia vývoje ega 4 Psychoanalytický pohled na vývoj člověka 4 Rozvoj vztahu s matkou: 1. Autistická fáze M. Mahlerová 2. Fáze symbiotická ( asi ve druhém měsíci) M. Mahlerová 3. Separačně - individuační fáze (S-I) (4.-5. měsíc) – diferenciační – praktikovací – znovusbližovací – objektní stálosti Vztah matka - dítě 4 Dvojná vazba (double bind): narušení rovnováhy, porucha v oblasti komunikace, která není jasná a jednoznačná. – Matka poskytuje dítěti vzájemně se vylučující informace ( svým projevem ubezpečuje dítě o své lásce a zároveň ho odstrkuje.) – jedno sdělení bývá verbální druhé nikoliv – dítě není schopno porozumět a reagovat. Princip vývojového směru (dle A. Gesella) A. Gesell Formuloval zákony psychomotorického vývoje Kojenecký věk (4/6 - 12 t.) Zákony psychomotorického vývoje - Arnold Gesell: 1. Princip vývojového směru (gradientu) 4 Postup kefalokaudální 4 Postup proximodistální 4 Postup ulnoradiální 2. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 3. Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace 1. Princip vývojového směru 4 Princip vývojového směru: – postup kefalokaudální – postup proximodistální – postup ulnoradiální 1. Princip vývojového směru psychomotorický vývoj 2. Princip spirálového vývoje funkcí flexorů a extenzorů 3.Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4 Tříměsíční dítě – v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma – v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená – ve stoji se vzpírá jen málo – na bříšku se začíná opírat o předloktí Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4 Šestiměsíční dítě: – spontánně se přitahuje do sedu – s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) – aktivně se převrací z břicha na záda Vývoj hrubé motoriky 6.měsíc Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) 4 Šestiměsíční až devítiměsíční dítě – začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena – připravuje se k lezení Vývoj hrubé motoriky 7.měsíc Vývoj hrubé motoriky 8.měsíc Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) 4 Devítiměsíční dítě: – leze po čtyřech – pokouší se pohybově osamostatnit – dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory – vzpřimuje se do stoje u opory – vnímá hloubku Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc Lezení Psychologické aspekty kojeneckého lezení – Dostane se sám – Značky – Velikosti Lezení - pokrač. – sociální implikace – vstupují do nových sociálních situací – jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry Vývoj hrubé motoriky 4 Dvanáctiměsíční dítě: – chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku – samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc Rané senzorické schopnosti Zraková citlivost Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození: Zraková citlivost 4 Selektivní 4 Konfigurace 4 Pohyb Experimenty- FANTZ Ukázalo se: Experimenty- FANTZ 4 Novorozenec : 4 rozlišuje základní tvary a barvy 4 vnímá vizuální svět organizovaným způsobem 4 upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami 4 zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají Rozpoznání obličeje 4 vrozená schopnost 4 adaptivní schopnost FANTZ - rozpoznání obličeje 4 1-2 měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy 4 Důležité: barva vlasů, účes 4 Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří 4 7-10 měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků FANTZ - rozpoznání obličeje Vnímání barev 4 v prvních měsících velice omezené 4 ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra 4 4-5 měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii Vnímání kontrastu 4 první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 4 2 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy – podobné u vizuálního skenování např. obličeje Zraková ostrost 4 Vzhledem k nezralosti zrakových drah je mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku Sluchová citlivost 4 Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování 4 otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům – 3 dny 4 preference komplexních zvuků před tony 4 odlišení melodií 4 zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem) Rozlišování lidské řeči 4 Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky 4 Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) 4 Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému Hmat a bolest - Hmat se rychle vyvíjí - Rychlý vývoj vnímání bolesti. 4 To vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo Čich a chuť 4 Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty 4 chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými 4 Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení 4 chuť – preference sladkého Čich - experimenty Rovnováha a pohyb 4 Informace o poloze těla: – vestibulární aparát – proprioreceptory – přizpůsobení se optickému toku „ optical flow“ • Tuto schopnost mají novorozenci • Vyvinuta zcela 5-9 měsíců Vnímání hloubky 4 schopnost vnímat povrch prostředí 4 vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici Vnímání hloubky Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Hračka – šňůrka – noha 4 Domácí prostředí 4 Všechny reakce zaznamenávány Schopnost zapamatovat si rozhýbání hračky Krátkodobá paměť Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 2 skupiny dětí- – stejné hračky – různé hračky – SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Dlouhodobá paměť - REAKTIVACE PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE Osnova přednášky 4 Emocionální vývoj 4 Temperament 4 Attachment: – John Bowlby - Mary Ainsworthová – vztah k matce Margareta Mahlerová Emocionální vývoj - pokračování 4 Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře 4 EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974) Přítomnost jednotlivých typů emocí 4 Zájem 4 neonatální smích (bez sociální příčiny) 4 úzkost (reakce na bolest) 4 odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození Přítomnost emocí - pokrač. 4 Sociální úsměv 4 Zlost, překvapení, smutek 4 Strach 4 Empatie, žárlivost, plachost,vina 3 - 6 týdnů 2 - 4 měsíce 5 - 7 měsíců 12 - 18 měsíců Temperament 4 9 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození Komponenty temperamentu • Úroveň aktivity • Rytmicita, pravidelnost • Přiblížení nebo stažení se • Adaptabilita Komponenty temperamentu 5. Práh citlivosti 6. Intenzita reakce 7. Kvalita nálady 8. Těkavost 9. Rozsah pozornosti Typologie temperamentu: Thomas, Chess,1977 4 Snadné dítě 4 Obtížné dítě 4 Pasivní dítě