Vývojová psychologie I Pavel Humpolíček Omezení předoperačního myšlení Omezení předoperačního myšlení Ü1. Egocentrické myšlení [§12. Neschopnost konzervovat §13. Neschopnost hierarchické klasifikace Konzervace množství MM!! ••••• i I I I | | iá ™ * w § § f u .---. ui iij y[ic [yuuci yen i yiLwjj ui uwj Wl 113 | lavc IJ IUI C í Konzervace množství Does each of these two balls of clay weigh the same amount? Now (without placing them back on the scale to confirm what is correct for the child) do the two pieces of clay weigh the same, or does one weigh more? Konzervace množství Kognitivní vývoj Vztah mezi názorem a operací Experiment: Dítěti současně předložíme sklenice odlišného tvaru A a B a požádáme, aby současně vkládalo po jednom korálku do každé z nich, jeden korálek levou rukou, druhý pravou. - Operace je potlačena nadměrnými požadavky názoru ♦ Kognitivní vývoj # Názorná představa uspořádání jjp Experiment: # - rotace předmětu kolem vlastní osy - zajímavé # představy o uspořádání. Kognitivní vývoj Rozčleňování názoru Experiment: řazení tužek, odlišných, ale dosti blízkých rozměrů do dvojic. 3.Neschopnost hierarchické klasifikace Kognitivní vývoj Diferencování vztahů nadřazené třídy a jejích složek Je na obrázku více žlutých květin nebo květin ? £=:TT==1 é » Kognitivní vývoj Diferencování vztahů nadřazené třídy a jejích složek - Interpretace: děti respektovaly pouze jeden aspekt množiny (barvu), která je více upoutala. - Podobně: je těžší kg peří nebo železa? Kategorizace - Piaget I 3 stádia schopnosti kategorizovat: 1.Stádium: 2,5 - 5 let 2. Stádium - 5 - 7-8 let 3. Stádium: 7-8 let (stádium konkrétních operací) Nové výzkumy 1. Schopnost vnímání prostorové reality Schopnost konzervace vázaná na určitou oblast ? Egocentnsmus? Konzervace + odlišení vzhledu od reality §J Lékaři vzali koně (dítěti je ukázán obrázek koně) a operovali ho tak, že mu přidali černé a bílé pruhy po celém těle. Ustřihli mu hřívu a spletli mu žíně v ocasu. Odnaučili ho rzát a naučili ho žrát divokou trávu místo ovsa a sena. Naučili ho také žít v divoké Africe místo ve stáji. Když to všechno udělali, vypadalo toto zvíře takto (dítěti je ukázán obrázek zebry). Když skončili, bylo to zvíře kůň, nebo zebra? (Keil, 1989, s. 307) VO m m oo,oOKvcin^m(N^í i—i Ä}nrai uio;n sľuirxeaddp qsin^unsip oj ^«[iqv Animistické a magické myslení ? Často vznikají vlivem nedostatečné zkušenosti s vnějším fyzikálním prostředím. Egocentrická řeč ? Chápou roli posluchače Chápou roli mladšího Do jisté míry uzpůsobují řeč Kategorizace Kategorizace Kategorie na středním stupni zobecnitelnosti: židle, stoly, oblečení Kolem 4 roku nadřazené i podrazené kategorie: nábytek x kuchyňská židle, školní židle, židle na verandu, židle k psacímu stolu.... Kategorizace Apatosaurus (dinosaurus) má studenou krev pták má teplou krev Kategorizace Kategorizace je umožněna rozšiřujícím se slovníkem a rozšiřováním obecných znalostí Stejná kategorie má stejné znaky ! Kategorizace Categories of Animals Toto zvířátko rádo bojuje —► "Likes to fight" k-á Toto zvířátko rádo skáče po stromech ^■fež^ >á/ ä^ "Likes to hide in trees" Kategorizace New Instances A co tahle zvířátka ? Predoperační myslení Shrnutí J Myslení je - Názorné a intuitivní - Centralistické - Nedospívá ke zvratnosti (ireverzibilitě), - Často si vypomáhá zkreslením, či vyloučením některých informací. »ALE - zjednodušené úkoly - logické operace - myšlení se vyvíjí postupně Vnímání počtu - Piaget Dominance názorné složky Piagetuv experiment s řadou mincí - počet pouze jeden aspekt reality, dítě dává přednost vizuálně nápadnější, názorné vlastnosti. Vnímání počtu 0 0 0 0 0 Q a 0 ? 2 8 CTÍ ío s: 2 s Q Q Q D á . Q Vnímání počtu - Piaget Podobně: - Experiment: pětileté děti měly rozdělit 18 korálků (10 červených a 8 modrých) na dva stejné díly-pětileté děti dělí podle barvy a neberou v úvahu odlišnosti v počtu Vnímání počtu - současnost Mezikultumí rozdíly Počítání současnost Üpřiřazování čísel k objektům Ü žádné číslo není možné vynechat Uposlední číslo v řadě Chápání prostoru a času Ü Prostor - Diferenciace polohy nahoře a dole je již správná, x (pravo-levo) ■JCas Piaget a vzdělávání JUčení objevováním U Citlivost ke zralosti učit se §1 Akceptování individuálních rozdílů Zhodnocení teorie Vývoj pozoruje a rovněž: - popisuje - vysvětluje Uskutečňuje se vývoj ve stádiích? Vygotského sociokultumí teorie v v REC „pro sebe" U Egocentrická (Piaget) x privátní řeč (Vygotskij) Sociální původ kognitivního vývoje Lev Vygotskij Sociální původ kognitivního vývoje U Kognitivní vývoj v souladu se sociální interakcí IpZóna proximalního vývoje Efektivní sociální interakce Ü Intersubj ekti vita Ü vedená (řízená) účast Vygotského pohled na „hru na..." U Jedná v souladu s vnitřními podněty JUčí se myslet před tím než jedná X Piaget Vygotskij a pedagogika J Reciproční učení U Kooperativní učení Současné teorie o zpracovávání informací Nespokojenost a vágnost formulování vývojové změny NEO - Piagetova teorie CASE. (1992 - 1998) akceptace stádií Přesun mezi stádiemi - v závislosti na zvětšené schopnosti zpracovávat informace Specifická kognitivní struktura (batole - senzorický vstup a fyzické akce, v raném dětství vnitřní representace událostí a jednání a jednoduché transformace representací adolescenci komplexní transformace representací.) NEO - Piagetova teorie CASE. H 992-1998^ lil Vývoj mozku J Praxe se schématy a automatizace - praktikující schémata - asimilace - kombinování schémat, konstrukce - akomodace P Formování „centrálních pojmových struktur „ Příklad Dítě 5 let schémata - když je voda nalita z vysoké skleničky do nízké, výška hladiny se zredukuje, - když je voda přelita z úzké skleničky do široké, tak se plocha vody zvětší. experimentování správná odpověď konzervace spojení do centrální pojmové struktury NEO - Piagetova teorie CASE. H 992-1998^ Ü zkoušení teorie na řadě úkolů [Upředškoláci -jedna dimenze U školní věk 2 dimenze Ü adolescence - kombinace HRole zkušenosti Příklad - Formování centrálních pojmových struktur §1 „Nakreslete obrázek maminky a tatínka, jak se drží za ruce v parku, s malým miminkem na trávě před nimi a stromem daleko za nimi". *Jf** n K Siegleruv model výběru strategie rychlost přesnost Pozornost Selektivita - nové + pohyb - intenční chování - jeden aspekt situace více kritérií Pozornost Kognitivní inhibice - - kontrola vnějších i vnitřních rušivých podnětů Strategie pozornosti - bez strategie - 5 let první strategie + neschopnost ji dodržet, kontrolovat - 6 - 7 let pevná strategie + nedokonalé využití strategie - Efektivní užití strategie i zlepšení výkonu Pozornost Plánování i - pozastavit jednání, zvažovat alternativy, | zapamatovat si jednotlivé kroky I - předškoláci - schopni! - významné ve školním! období Pamět U Strategie uchovávání informací - Organizace + Opakování - od 6 let Elaborace - od 10 let Vztah znalostní základny a pamětového výkonu Micheline Chi, (1978) - lepší paměť odvozena od širší základny znalostí lépe strukturované znalosti 10 9 8 cc c o TD 7 cr 0) ja e Z ÍZ CO 0 * Children Adults Digits Chess positions Materia! Recalled Střízlivý realista I Mladší školní věk (6-11) Hra - Povinnosti (kázeň, odkládání saturace, přizpůsobení, ...) Období poměrně klidné, nebouřlivé a šťastné. Tělesný vývoj: CH: 117— 145cm; 22 - 37kg D: CH+lcm; CH+0,5kg Hlava: druhý chrup, tvar čelistí a spodní části obličeje, rtů, čelo ztrácí d. klenutost, rysy obličeje se již blíží dospělé podobě - obecně směr k vyšší interindividuální rozmanitosti než v dřívějším věku Mozek: plně rozvinut ~ kol. 10 let Obratnost: Zvyšování a vyšší míra inter-gender diferenciace (např. u CH ~ pozice v kolektivu). Jemná motorika se dále vyvíjí (psaní), stejně jako smyslové vnímání (tíha, barva, vzdálenost, rychlost atd.). Kealizmus ,,naivní — „KriticKý Střízlivý realista II Mladší školní věk (6-11) Myšlení Realizmus „naivní" (autorita) - „kritický" (individuum) myšlenkové operace se automatizují, směřují ke schopnosti abstrahovat (pracovat s pojmy, „jen v mysli") princip „konzervace množství" je upevněn, zautomatizován logické třídění ještě nestálé, ale funkční (vrabci/kosi ~ ptáci) Řeč aktivně ~ 5000 slov „syrovější význam slov" vs. užívání slov (více vázáno na rodinné zázemí) rozvoj, zvyšování slovní zásoby a pojmového vyjadřování (např. vlivem aktivního čtení, diskuzemi pro radost) Paměť stabilnější, u emočně či výkonově podmíněných informací již s přímým přesahem i do dospělosti Střízlivý realista III Mladší školní věk (6-11) Škola Fylogenetický přirozené propojování je nahrazeno školními povinnostmi - zřetelně vymezeným přechodem mezi hrou, učením a prací... První„obec" První učitel Doba školy a „po škole" Gender a sexualita (psychosexuální vývoj) Mladší školní věk (6-11) >oma / Rodina Rodiče Komunikace / Interakce Vztahy a koalice (sourozenci - rodiče - širší rodina) / Povinnosti / Tresty s Úplnost / Neúplnost Čas první lásky I Pubescence (11-15) Pubes ~ lat. chmýří, ohanbí Dospívání ~ pubescence + adolescence Období, které je snad z celého života nejdramatičtější a biodromálně nejzajímavější. Vysoká míra individuálních rozdílů (obecně) Tělesný vývoj CH: 145-171cm D: 146-164cm RŮSTOVÝ SPURT - vrchol: D-11-12 let věku CH~ 13-15 let věku Možnost 2. etapy r. spurtu kolem 17.-18. roku věku (např. na vojně) ' S ' POHLAVNÍ DOSPÍVANÍ - zrání pohl. orgánů (vnějších/vnitřních) menstruace, poluce v Cas první lásky II Pubescence (11-15) kola / Volný čas Pubescentní sport - být lepší; oblíbená hra na tajemství, zpočátku bojové hry či čtení (filmy kultura). Můžeme rozlišit osm druhů primárních zájmů a jednotlivé kategorie zájmů zařadit do tří obecnějších kategorií, které jsou ve shodě se třemi formami zaměřenosti: Zájmy o ideje: vědecké -zjistit, proč jsou věci takové, jaké jsou literární - činnosti se slova a jazykem estetického vnímání a vyjádření Zájmy o lidi: kontaktní - setkávání se s lidmi pro nějaký zisk sociální - o lidi jako takové Zájmy o věci: systematizační - o sbírání a třídění materiálu materiální - o zacházení s věcmi, zvířaty, rostlinami V každé této kategorii ještě můžeme rozlišovat zájmy podle kritéria teoretický - praktický, romantický - realistický, aktivní - pasivní, apod. (Smékal, 2002). C as první lásky III Pubescence (11-15) yšlení Jsou již dány všechny podstatné obraty vědeckého myšlení, myšlení o myšlení, formální logické operace - tedy např. formální myšlenkové postupy nezávislé na obsahu. Je možno uvažovat o obecných číslech, myslet o neexistujícím „kdybyu, srovnávat realitu a ideály. Předmětem zájmu jsou často kritické náhledy - např. na smysl a hodnoty společnosti, ideologie, náboženství atp. Otevírá se cesta konstruktivní tvořivosti, nápadům, je možno uvažovat do hloubky pojmu. Formální myšlení není dáno fylogenetický či geneticky je nutno se je naučit, vtisknout na základě připravenosti kognitivního aparátu. Čas první lásky IV Pubescence (11-15) Sociální vztahy / Individualita „život na sopce", „kdy každá tendence má vyšší temperatum než v dětství i v následujícícl obdobích", „hormonální bouře", podrážděnost, převládající záporné emoce, neporozumění sama sobě i od okolí, pocity nejistoty, prožívání ambivalencí (které mohou vést až k destruktivnímu chování - např. včetně suicidia) Výbušnost citů ještě neznamená jejich hloubku či intenzitu - dojem přecitlivělosti, sentimentu. Vzestup sebekontroly, snížení bezprostřednosti. Objevení REFLEXE a SEBEREFLEXE. „Zrcadlo je důležitou rekvizitou v pubescentově světě..." Sebepoznávání, sebezkušenost, sebekorekce... posuzování okolí, sebezpytování a sebeobviňování, sklony ke vztahovačnosti. v Cas první lásky V Pubescence (11-15) Sociální vztahy / Individualita „...záleží na tom, jak si sám sebe cením, vážím, jaké sebevědomí jsem získal v předcházejícíi období - a také mnohem dříve. Dítě má být jako kojenec a na počátku batolivého období povazováno za nejkrásnější na světě, má získat neotřesitelnou jistotu, ze je rodiče cení, ze se mu obdivují" Samozřejmě v hranicích autentičnosti a přiměřenosti... Klesá závislost na rodičích.. .a rodičů na dospívajících dětech... Tresty - „jen tehdy, když už si opravdu nevíme jiné rady", trest je téměř vždy vnímán jako urážka a ponížení... Kritičnost, „pubescentnívzpoura" má svůj smysl... Vnímání rozdílu mezi formální sl neformální autoritou. Touha po důvěrném vztahu - kamarád/ka (nejen intimním!). Vliv mínění skupiny (např. školní třídy, party ...) má zásadní vliv! = s" v C as první lásky VI Pubescence (11-15) Sexualita / Ideály platonismus, zamilování platonické pubescentní sexualita pubescentní masturbace (autosexualita) a sex. fantazie První pohlavní styk ženy v průměru v 18,06 a muži 18,17 roku věku. Pornografie vs platonická erotika první lásky vs sexualita (vyzrálá/nevyzrálá). ,Co platí pro intelektuální abstrakci, pro platonickou lásku a pro myšlenku vzpoury, našli bychom pravděpodobně i u dalších linií pubescentního vývoje: přípravě genetickým a historickým programem, chápe se pubescent dychtivě velkých témat svého individuálního života. Hned na začátku se mu však nabízejí snadné kompromisy, vedoucí k životu bez ideálů, k rozumné prostřednosti úpadkového, konzumního životního stylu. "