Emblematika a ikonologie V umění 16.-19. století byl kladen důraz na symbo-lickou funkci výtvarného díla: obraz reprezentuje objekt viditelného světa a současně symbolizuje nějakou ideu. Byla oceňována invence (inventio) při nalezení vhodné alegorie nebo symbolu. Základem emblematiky se stalo studium hieroglyfů: Horapollo, Hieroglyphica, 1517, překlad řeckého textu s komentářem pořídil Filippo Fasanini Hieroglyfy byly na podkladě starověkých textů chá-pány jako obrazy posvátných a božských věcí. Horapollo, Hieroglyphica Základní pojmy emblematiky • Emblém: znamení, v němž je zobrazení spojeno s nápisem v znakový celek. Části emblému: • lemma či motto, tj. krátké heslo, případ-ně devíza – nejčastěji latinské heslo či přísloví, které má nanejvýš pět slov • alegorický obraz • epigram: vysvětlující nebo rozluštění emblému usnadňující nápis, který spojuje obraz a motto Bargagli, Imprese, 1589 Camilli, Imprese Illustri, 1586 Emblém (devíza) J. A. Komenského Základní pojmy emblematiky a ikonologie • Impresa: 1) italské označení pro lemmu, motto nebo devízu, 2) spojení jednoduchého obrazu s osobním heslem, 3) osobní heslo, motto, napsa-né na dekorativní stuze • Devíza: též emblematický obraz užívaný zejména v heraldice • Symbol: znázornění ideje, zejména personifikací • Atribut: přidaný předmět sloužící k identifikaci námětu • Decorum: vytvoření každého uměleckého díla a jeho umístění musí být v souladu s jeho funkcí Ikonologické příručky • Cesare Ripa, Iconologia, 1593 podle titulu z r. 1645 obsahovala „obrazy ctností, neřestí, lidských vášní a umění“ • Christophoro Giarda, Bibliotheca Alexandrinae Icones Symbolicae, 1626 autor popisuje zobrazení svobodných umění v knihovně barnabitského semináře S. Alessandro v Miláně a chválí využití symboliky v umění Cesare Ripa, Iconologia Giarda, Bibliotheca… Výklad: E. H. Gomrich, Icones sym-bolicae, in: Symbolic Images, 1972 • Ripa a aristotelská tradice: jeho Iconolo-gia vyrůstá ze středověkého didakticismu; z Aristotelovy Logiky odvozuje techniku definice, z Rétoriky teorii metafory • Giarda a neoplatónství: symboly mají charakter neoplatónské ideje, autor navazuje na křesťanskou interpretaci n. (Pseudodionysius Aeropagita) Osobní emblém císaře Karla VI. (kresba 1714) Kostel sv. Karla Boromejského ve Vídni