Témata pro seminární práce CJBB84: (do poloviny dubna – vybrat jedno z témat,duben - květen – zpracování témat samostatně, výuka bude probíhat formou konzultací, a to v dubnu v době pravidelného konání seminářů a v květnu dle domluvy) Varianty u vzoru tisknout (tisk-nu-l x tisk-l, tištěn x tisknut, tištěný x tisknutý, tištění x tisknutí). 1. -knout – knu-l, -t, (-ý, -í) x k-l, -čen,( -ý, -í) 2. -hnout – hnut, (-ý, -í) x h-l, -žen,( -ý, -í) 3. -chnout – chnut, (-ý, -í) x ch-l, -šen,( -ý, -í) 4. -sknout – sknut, (-ý, -í) x sk-l, -štěn,( -ý, -í) Osnova: 1. Popis jevu v literatuře (MČ 2, další – PMČ, ČŘJ, Šmilauer, SSJČ, SSČ) 2. Konstrukce dotazu v korpusech (SYN2000, SYN2005, SYN2006PUB) 3. Vyhodnocení KWIC (tabulkové přehledy) 4. Závěr – jak přispěl rozbor korpusových dat k popisu zkoumaného jevu ? 5. -ce (soudce) Slovotvorní typ činitelských jmen – formalizovaný popis na základě analýzy dat z korpusu se zaměřením na popis alternací kořenové samohlásky a samohlásky (vodit-vůdce) v a alternace samohlásek v prefixech (vyrobit - výrobce) Slovotvorní typ činitelských jmen – formalizovaný popis na základě analýzy dat z korpusu se zaměřením na formální popis pravidel eliminace derivátů, které nepatří do příslušné třídy (využití Deriv) 6. –ec (věštec) Slovotvorný typ názvů prostředků tvořených sufixem -č–ka se zaměřením na hláskové alternace kořenové samohlásky se specifickým zřetelem k rozdílným alternacím u přechýlených k činitelským na -č (hrát/hráč/hráčka/hračka) 7. (hrát/hráč/hráčka/hračka) 8. Deriv a korpusy : zdroje pro případné přegenerovávání slovotvorného automatu (znát/značka, ulít/ulička, kulit/kulička, smýt/smyčka, týt/tyčka, ...) Chyby guesseru ve značkování korpusu SYN2005 Po domluvě se téma zúží Opisné stupňování adjektiv v českých korpusech