I SiC* or ^e S^ll y - £4 ú y V*° \° Q la^ (18) Jeleni (červi) se tak jmenují podle řeckého slova xégáTct | (kerata), to jest podle paroží (cornua); řecky se totiž paroží řekne jťéoaTot (kerata).26 Když tito nepřátelé hadů pocítí, zeje zmáhá nemoc, vdechnutím nozder vytáhnou hada z díry, překonají jeho zhoubný jed, snědí ho, a tak se uzdraví.27 Díky nim člověk objevil rostlinu zvanou diptam; když sejí totiž jeleni napasou, odrážejí šípy, které proti nim byly vystřeleny.2* (19) Obdivují pískání píšťal. Se vztyčenýma ušima slyší zřetelně, se sklopenýma neslyší nic.29 Kdykoli se plaví přes veliké řeky či přes moře, položí si hlavu na zadek zvířete, které plave před nimi, a tak plavou jeden za druhým a nepociťují žádnou námahu, kterou by jim jinak jejich váha působila.30 26 Indoevr. kořen označující jelena zněl *elen-, srv. řec. ěXacpos (ela-fos), čes. ,jelen". V některých jazycích, včetně latiny, však byl nahrazen epitetem s významem „rohatý", „parohatý" (lat. cervus vychází ze stejného kořene jako subst. corn«, „roh"), srv. Ernout-Meillet, s. v. cervus. Svoji etymologii přejal Isidor od Smria» In Verg. Aen. 1,184; srv. též Varro, De lingua Lat. V, 101. V antice byli jeleni považováni za zvířata plachá, ale také zbabělá a hloupá, zmiňuje se o nich např. Varro, Res rust. 111,9,14, Columella, Res rust. VII,4,6, Plinius Starší, Natur, hist. VIII. 112 a VIII.50, Aristotelés.iuätJíaima^óllb, a Solinus, Collect 19,11. V dílech básníků se jelen vyskytuje hojně, srv. např. Vergilius, Aen. IV.68, a Ovidius, Metám. X.lll. V Písmu se jméno jelena objevuje např. v Ž41.2 jako symbol duše toužící po Bohu nebo v Dt 14,4-5, kde je jelen jmenován mezi zvířaty čistými, které je dovoleno jíst. (14) Slon (elephantus) dostal podle Řeků své jméno kvůli mohutnosti těla, neboť se vzhledem podobá hoře: řecky se totiž hora řekne \ó