Multimédia Na rozhraní kategorií 5 HZKM II. 22. 4. 2008 Jean-Yves Bosseur: Le sonore et le visuel multimedia - respektují autonomii principu konfrontovaných elementů (zvuku, kulis, prostředí, scénického pohybu, obrazu, gestiky, vůně atd.) mixed-media - tendují k vyvážení (zrovnoprávnění) elementů bez ohledu na jejich hierarchizaci intermedia - následují ideál přísné závislosti různorodých komponent (aktivity skupiny Fluxus můžeme často chápat jako interference mezi uměleckými praktikami) Stanley Gibb 1973 Aristoteles: Perí psýché (O duši, Kn. II, kap. 6, 418): Skupiny předmětů, které vnímáme, se dělí na: a) předměty, které jsou každému smyslu vlastní = nelze je postřehnout jiným smyslem, než tím, kterému jsou vlastní (zrak - barva / sluch - zvuk / chuť - to co chutná) b) předměty, společné všem smyslům: pohyb - velikost - počet / číslo Aristoteles: O vnímání a vnímatelném, 439b: Analogie mezi vizuálními a auditivními vjemy: „... barvy se pak mají k sobě stejným způsobem jako souzvuky tónů; ty barvy totiž, které spočívají ve správném číselném poměru, zdají se - právě tak jako souzvuky-ze všech nejpříjemnější: např. purupurova, žlutozelená a několik málo jiných takových barev; jejich počet však není velký, a to ze stejné příčiny jako u souzvuků." Athanasius Kircher - komplexní systém analogií a asociací mezi hudbou, barvami, světelnými odstíny a stupni jasu (Ars magna lucis et umbrae, 1646, p.67). Později vytvořil systém asociací barev a intervalů (Musurgia universalis, 1650, i, 568). - patří k předchůdcům vlnové teorie světla; pokus podat výklad uceleného obrazu světa ve všech jeho aspektech. Spojuje hudební intervaly s barvami: Celý tón = černá Malá tercie = žlutá Kvarta = růžová Tritonus = modrá Oktáva = bílá A. Kircher - nauka o působení barev Charakterizoval barvy pomocí afektivních poloh lidského hlasu; přímá souvislost s vizuálními vjemy: Nejnapjatější = šarlatově červená Směrem odspoda nahoru = vzestupné odstíny modré Hluboký a jasný = ohnivě červená Jemný a klidný = bledě žlutý Vysoký a jemně přerývaný (weich gebrochen) = bílá Silný a hluboký = černá Prolínání kategorií času a prostoru - přelom 19. a 20. stol., ukazuje se, že nejsou vzájemně oddělitelné: Důvody: 1. rozvoj techniky - překonávání prostoru (pohyb - spojuje kategorii času a prostoru) 2. rozvoj nových médií - nová média: film (médium spojující prostor a čas), rozhlas (vytváří virtuální prostor, heterotopie - M. Foucault) 3. rozvoj vědy - vývoj neeuklidovské geometrie na konci 19. stol., Einsteinova teorie relativity a její důsledky: dosud oddělené kategorie času a prostoru se spojují do jednoho čtyřrozměrného kontinua Důsledky pro umění: -snaha obohatit stávající druhy umění o další rozměr: a) výtvarné umění (umění primárně prostorové) - 2 nebo 3 rozměry (malířství, sochařství) - snaha zachytit čas (čtvrtý rozměr) b) časové umění - hudba - snaha ovládnout prostor (E. Varěse, K. Stockhausen, I. Xenakis, P. Boulez a další) Umberto Eco: Čas umění (In: O zrcadlech a jiné eseje, s. 148) Eco rozlišuje několik „časů": 1. čas vyjádření: a) vyjádření se odehrává v čase (hudba, film, mobil) b) vyjádření vyžaduje čas k obzírání (socha, architektura) c) čas na znovusložení díla (partitura) 2. čas obsahu a) čas sdělení (informel, action painting) b) čas sdělování (rytmus vyprávění, čas četby)