Vzdělávací obsah primární školy Předměty, učebnice, pomůcky Vzdělávací obsah primární školy O/Podle vzdělávacího programu Základní škola je cílem základního vzdělávání „…vytvořit pevnou soustavu klíčových poznatků významných pro poznávací a praktické činnosti, užitečných pro budoucí život,…“ Co jsou to klíčové poznatky? O/Odpověď na tuto otázku je velmi složitá. O/Jen těžko můžeme vědět, jaké poznatky jsou ty základní, klíčové, které budou žáci potřebovat ve svém životě. Kritéria základního učiva O/ Musí odpovídat antropologickým potřebám dítěte a požadavkům na dítě O/ Je orientováno na svět dětí O/ Je zaměřeno na požadavky světa O/ Je pro všechny děti O/ Věnuje se problémům, které jsou všeobecné O/ Musí se věnovat základům všech oblastí zájmu člověka Cíle základního vzdělávání O/Zprostředkovat základní techniky učení O/Rozvíjet základní vědomosti, dovednosti, schopnosti a nadání O/Zprostředkovat základní poznatky a názory O/Umožnit formaci základních postojů Specifikace klíčových poznatků O/Klíčové učivo je rozděleno do předmětů, které se snaží kopírovat vědecké obory O/Na primární škole jsou to: • Český jazyk, cizí jazyk, matematika, prvouka (později přírodověda a vlastivěda) a výchovy (tělesná, výtvarná, hudební, pracovní, někde i dramatická) Český jazyk - literatura O/V prvním ročníku je cílem naučit se číst a psát O/V dalších ročnících se tyto dovednosti zdokonalují O/Důležitým cílem je rovněž zajistit základní rozhled po dětské literatuře, nejvýznamnějších autorech a ilustrátorech Český jazyk - mluvnice O/Během prvních pěti let školní docházky se žáci naučí základy veškeré české gramatiky O/Učí se pravopis, stavbu slov, skloňování, časování, stavbu věty O/Učí se psát sloh v různých slohových stylech Cizí jazyk O/ Na prvním stupni základní školy je položen základ pro další učení se cizím jazykům. O/ Využívají se hrové a obrázkové metody, protože žáci zatím dokonale neovládají psaní ani v mateřském jazyce O/ V této fázi se učí jen minimum gramatiky, většina výuky je založena na drilu slov a frází Matematika O/ Žáci se seznamují se základními podobami čísla – množství, pořadí, systém číselné řady O/ Učí se základní početní operace s čísly od nuly do milionu, pracují se zlomky, řeší slovní úlohy O/ Geometrie je zaměřena na osvojení si dovedností manipulace s rýsovacími potřebami a jednoduché výpočty obvodů a obsahů Prvouka O/ Je to předmět, který v sobě integruje přírodovědný a společenskovědní základ O/ Žáci se učí o přírodě, o společnosti i o národních dějinách O/ Věci z běžného života žáků dostávají v rámci tohoto předmětu systém, který pomáhá vysvětlovat podstatu některých jevů Přírodověda O/Je to předmět integrující přírodní vědy, jako je biologie, zoologie, fyzika a chemie O/Žáci se učí poznávat rostliny, zvířata, člověka, seznamují se s jednoduchými fyzikálními a chemickými jevy, se kterými se v životě mohou setkat Vlastivěda O/Integruje v sobě zeměpis, dějepis a občanskou výchovu O/Žáci se učí orientovat v mapě, učí se o České republice, evropských státech, dozví se něco o českých dějinách, české politice a o regionu, ve kterém žijí Tělesná výchova O/V rámci tělesné výchovy by měli žáci dostat základy péče o tělesnou kondici O/Učí se pravidla sportovních her, základní obratnostní cviky, cviky posilující svaly, učí se plavat a seznamují se s různými sportovními odvětvími Výtvarná výchova O/Ve výtvarné výchově jsou pokládány základy různých výtvarných technik O/Žáci se seznamují se jmény známých, převážně českých umělců, chodí na výstavy do muzeí a věnují se vlastní výtvarné tvorbě Hudební výchova O/ Cílem předmětu je probudit nebo udržet u dětí lásku k hudbě. O/ Žáci se učí číst noty, hrát na rytmické hudební nástroje, zpívat písně většinou v českém jazyce O/ Součástí je i seznámení s významnými hudebními skladateli a jejich dílem O/ Nedílnou součástí je zvládnutí české státní hymny Pracovní činnosti O/ Náplní pracovních činností jsou rukodělné práce od manipulace s nůžkami, přes montážní a demontážní práce (např. stavebnice Merkur) až po základy vaření a pěstitelství. O/ Žáci se rovněž učí přišívat knoflíky, vyrábí různé dárky pro své blízké a rozvíjí dovednosti využitelné v domácnosti. Učebnice pro primární školu O/Klíčové poznatky, které mají žáci na primární škole zvládnout jsou formulovány v učebnicích O/Součástí učebnic bývá na tomto stupni i pracovní sešit a metodická příručka pro učitele Požadavky na učebnice O/ Věcná správnost, shoda se vzdělávacím programem O/ Stručné a jasné formulace O/ Poutavé ilustrace O/ Dobrá cena O/ Existence celého souboru (1. – 5. třída) O/ Pracovní sešit a metodická příručka Struktura učebnic O/Co všechno obsahují učebnice pro primární školu? 1. Aparát prezentace učiva 1/2 O/ Verbální komponenty: • výkladový text prostý, • výkladový text zpřehledněný (tabulky a schémata k výkladovému textu), • shrnutí učiva k celému ročníku, • shrnutí učiva k tématům (kapitolám, lekcím), • shrnutí učiva k předchozím ročníkům, • doplňující texty (dokument. materiál, citace z pramenů, statistické tabulky aj.), • poznámky a vysvětlivky (pod čarou, v textu), • podtexty k vyobrazením, • slovníčky pojmů, cizích slov aj. (s objasněním). 1. Aparát prezentace učiva 2/2 O/ Obrazové komponenty: • umělecká ilustrace, • nauková ilustrace (schematické kresby, náčrty, modely aj.) • fotografie, • mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy, • obrazová prezentace barevná (tj. použití nejméně 1 barvy odlišné od textu). 2. Aparát řídící učení 1/3 O/ Verbální komponenty: • předmluva (úvod do předmětu, ročníku), • návod k práci s učebnicí, • stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky aj. před ročníkovým učivem), • stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky před nebo v průběhu lekcí), • otázky a úkoly za lekcí, • otázky a úkoly za tématy, 2. Aparát řídící učení 2/3 • otázky a úkoly k celému ročníku (opakování), • otázky a úkoly k předchozímu ročníku (opakování), • instrukce k úkolům komplexnější povahy (návod k pokusům, aj.), • náměty pro mimoškolní činnosti (aplikace) s využitím učiva, • explicitní vyjádření cílů učení pro žáky, • sebehodnocení pro žáky (testy) aj. způsoby hodnocení učebních výsledků, • výsledky úkolů a cvičení (správné odpovědi, správná řešení aj.), • odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura aj.). 2. Aparát řídící učení 3/3 O/ Obrazové komponenty: • grafické symboly označující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly, aj.), • užití zvláštní barvy pro určité části textu, • užití zvláštního písma (tučná sazba aj.) pro určité části textu, • využití předsádky (schémata, tabulky aj.) 3. Aparát orientační O/Verbální komponenty: • obsah učebnice, • členění učebnice na tematické celky, kapitoly, lekce aj., • marginálie, rejstřík (věcný, jmenný, smíšený). Literatura O/ KALHOUS, Zdeněk - OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X O/ SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9. O/ Kolláriková, Z., Pupala, B. (eds.), Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7. Zápočtový úkol O/Začněte se rozmýšlet, s kým utvoříte pětice pro závěrečné pozorování ve třídě prvního stupně základní školy.