Vývojová psychologie II podklady pro opakování PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. PERIODIZACE 1. Prenatální obd. (od početí do narození) 2. Novorozenecké (od 6 týdnů) 3. Kojenecké (do 1 roku) 4. Batolivý věk (1-3) 5. Předškolní věk (3-6) 6. Školní v. (6-11) 7. Pubescence, dospívání (11-15) 8. Adolescence, mládí (15-20) 9. Mladá dospělost (20-30/2) 10. Střední d. (30/2 - 46/8) 11. Zralá d. (46/8 - 65) 12. Stáří (65 - 75) Vysoký věk ( nad 75) TEORIE A JMÉNA KOMENSKÝ TIEDEMANN, PREYER GALTON STERN HALL BINET TERMAN GESELL ZAZZO TEORIE A JMÉNA PIAGET CLAPAREDE VYGOTSKIJ LURIJA LEWIN WATSON Manželé BÜHLEROVI Manželé PAPOUŠKOVI DE CHARDEN WERNER (ortogeneze) SPRANGER OERTER MONTADA TEORIE A JMÉNA FREUD PIAGET ERIKSON MAHLEROVÁ ROSTOHAR, KRATINA, CHMELAŘ HAVIGHURST KOHLBERG EYSENCK BOWLBY VÝVOJ A FUNKCE HRY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ VÝVOJ A FUNKCE POHÁDEK V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ METODOLOGIE 4 skupiny metod: - 1. Retrospektivní (Anamnestická) m.: výběr dětí n. dospělých s jistými poruchami chování; hledají výskyt deprivace v jejich anamnézách - 2. Anterospektivní (Katamnestická) m.: opačný postup; známe stav dětí v urč. výv. úseku a zjisšťujeme, co se s nimi stalo dál (faktor prostředí je zde - nezávislá proměnná, chování je závislá p.) - 3. Bezprostřední sledování chování dítěte: jednorázová pozorování cování dítěte vystaveného deprivačním podmínkám v urč. nedlouhém čas. úseku (např. pobyt v ústavu - odloučení od matky) - 4. Podélné (průběžné longitudinální) studie: nejnáročnější; nejlépe zachycují dynamiku vývoje děts. osobnosti za podmínek deprivace Znát rozdíly: Longitudinální vs. Průřezové Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám příjemný zbytek dne. Pavel Humpolíček