Ontogeneze lidské psychiky Periodizace, jednotlivá vývojová období, související poznatky Periodizace životná dráhy člověka Prenatální období Ve fyziologické podobě trvá přbližně 9 kalendářních měsíců (10 lunárních m.). 3 fáze PO: 1. Fáze oplození - Blastemové o. (0 - 3t. od početí) 2. Emryonální obd. (4 - 12 t.) 3. Fetální obd. (od 12. t.) Fyziologický porod pzobíhá mezi 38. - 42. týdnem od oplození vajíčka. Základní dělení Období blastemové – oplození, – uhnízdění blastocysty, – vytvoření zárodečných listů. 1. den 1,5 - 3 dny 4 dny 5 - 6 dnů 7 - 12 dnů 16 dní 3 zárodečné listy Ektoderm: kůže, vlasy, nehty, zuby, nervový systém Entoderm: plíce, slinivka Mezoderm: svaly, kostra, cirkulační a vylučovací systém Blastemové období trvá do konce 3. - 4.týdne. 21 – 23 dní Období embryonální 4. týden - konec 12. týdne Vytvoření základů jednotlivých orgánů. 41 dní 48 dní 52 dní 57 dní Období embryonální Období fetální Prenatální utváření postnatálního vývoje 4 studium chování plodu 4 Preyer: 1885 – Spezielle Physiologie des Embryo 4 Pohyby vznikají dřív než reflexní oblouky Pohyby 4 18.-20. týden 4 pohyby sotva rozeznatelné 4 záškuby 4 celkové pohyby 4 škytání 4 izolované pohyby hlavy 4 otevírání čelistí 4 protahování se 4 pohyby očí Smysly v prenatálním odbobí 4 Sluch 4 Zrak 4 Orální recepce 4 Adaptace Shrnutí 4 Plod je brzy připraven k činnosti 4 Plod je aktivní, ovládá a kontroluje své prostředí 4 Plod je schopen sociálních interakcí Prenatální prostředí matky 4 Výživa 4 Léky 4 Alkohol – FAS 4 Onemocnění v prvním trimestru – toxoplazmosa – zarděnky 4 Emocionální stav matky 4 Prostředí Chromozomální abnormality 4 Downův syndrom - 3.6 4 20 roků – 1:1900 porodů 4 25 – 1: 1200 4 30 – 1:900 4 33 – 1:600 4 36 – 1: 280 4 39 – 1:130 4 48 – 1: 15 Prenatální diagnostika 4 Ultrazvuk 4 Alfafetoproteinový test 4 Amniocentéza Screening vitality novorozence Lékařský (somatický): Apgarova škála vzhled (barva), pulz (srdeční rytmus), grimasy (iritabilita), aktivita (svalový tonus), respirace Zaměřený na chování: Brazeltonova neonatální škála hodnotí 4 dimenze 1. Interaktivní chování 2. Motorické chování 3. Ovládání fyziologického stavu 4. Reakce na stres APGAROVA ŠKÁLA Novorozenecké období (0 - 4/6 t.) - doba adaptace Výbava: zákl.reflexy, vrozené způsoby chování, schopnost učení Porod – má vliv na pozdější adaptaci (Klaus, Kennel, Leboyer, Rank). Behaviorální stavy novorozence Brazelton, 6 základních stavů psychiky novorozence: Hluboký spánek Lehký spánek (REM) Dřímota Klidný bdělý stav Aktivní bdělý stav Pláč Novorozenecké reflexy 4 1. Reflexy, které slouží k přežití 4 2. Reflexy,kt. jsou pozůstatkem z dřívějších fylogen. fází Příklady reflexů: – Sací – Úchopový – Moorův (objímací) – Babinského (kožní plantární reflex) – Auropupilární (zornicový, Kutvirtův) Adaptační reflexy Lidské jednoduché reflexy Ukázky novorozeneckých reflexů Uchopovací reflex Další pojmy 4 Intuitivní rodičovské chování (Papouškovi) 4 Synchronizovaná x asynchronizovaná interakce matka-dítě (Brazelton) PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ KOJENCE Prosociální chováni novorozence 4 Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) 4 Úchopový reflex 4 Plazivé reflexní pohyby Prosociální chováni novorozence 4 Pláč a křik 4 Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí Hanuš Papoušek 4 Intuitivní rodičovské chování Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Při hovoru k malému dítěti matka své výrazy přehání: 4 Mluví vyšším hlasem 4 Dětské žvatlání 4 Mluví pomaleji 4 Rytmus řeči je jiný 4 Pohyby nápadnější Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4 Pohledy z očí do očí trvají déle 4 Přibližuje svoji tvář k dítěti blíže (20-25cm) 4 Repertoár výrazových projevů je chudší, omezený na několik základních projevů, které jsou dítěti nejsrozumitelnější a které snadno diferencuje 4 Matka tyto projevy opakuje se značnou stereotypií a rigiditou Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tím vším rodiče: 4 Dávají početné příležitosti, aby se cvičili v komunikaci, 4 “Dělej to dál” “ Tohle nedělej“ Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tato schopnost matek je ovlivněna: 4 Povoláním rodičů, 4 Rodičovským očekáváním ( prenatálním) Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Intuitivní rodičovské postoje jsou často v rozporu s okamžitými rodičovskými reakcemi a viditelnými postoji 4 Matky se například snaží navázat zrakový kontakt se svými dětmi, i když si myslí, že je nevidí Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4 Tato schopnost intuitivního rodičovství je ovlivněna – např. počtem dětí Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) 4 Trvá několik sekund 4 Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) 4 Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) 4 Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) 4 Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. 4 Oslabení 4 Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě 4 matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. 4 To vede k: – dítě ztrácí zájem o sociální interakci – upadá do apatie – angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt Asynchronizované interakce matka - dítě 4 To bývá způsobeno: – nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie X – když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů M. Mahlerová - raná stadia vývoje ega 4 Psychoanalytický pohled na vývoj člověka 4 Rozvoj vztahu s matkou: 1. Autistická fáze M. Mahlerová 2. Fáze symbiotická ( asi ve druhém měsíci) M. Mahlerová 3. Separačně - individuační fáze (S-I) (4.-5. měsíc) – diferenciační – praktikovací – znovusbližovací – objektní stálosti Vztah matka - dítě 4 Dvojná vazba (double bind): narušení rovnováhy, porucha v oblasti komunikace, která není jasná a jednoznačná. – Matka poskytuje dítěti vzájemně se vylučující informace ( svým projevem ubezpečuje dítě o své lásce a zároveň ho odstrkuje.) – jedno sdělení bývá verbální druhé nikoliv – dítě není schopno porozumět a reagovat.