Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Princip vývojového směru (dle A. Gesella) A. Gesell Formuloval zákony psychomotorického vývoje Kojenecký věk (4/6 - 12 t.) Zákony psychomotorického vývoje - Arnold Gesell: 1. Princip vývojového směru (gradientu) • Postup kefalokaudální • Postup proximodistální • Postup ulnoradiální 2. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 3. Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace 1. Princip vývojového směru 4 Princip vývojového směru: – postup kefalokaudální – postup proximodistální – postup ulnoradiální 1. Princip vývojového směru psychomotorický vývoj 2. Princip spirálového vývoje funkcí flexorů a extenzorů 3.Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4 Tříměsíční dítě – v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma – v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená – ve stoji se vzpírá jen málo – na bříšku se začíná opírat o předloktí Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4 Šestiměsíční dítě: – spontánně se přitahuje do sedu – s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) – aktivně se převrací z břicha na záda Vývoj hrubé motoriky 6.měsíc Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) 4 Šestiměsíční až devítiměsíční dítě – začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena – připravuje se k lezení Vývoj hrubé motoriky 7.měsíc Vývoj hrubé motoriky 8.měsíc Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) 4 Devítiměsíční dítě: – leze po čtyřech – pokouší se pohybově osamostatnit – dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory – vzpřimuje se do stoje u opory – vnímá hloubku Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc Lezení Psychologické aspekty kojeneckého lezení – Dostane se sám – Značky – Velikosti Lezení - pokrač. – sociální implikace – vstupují do nových sociálních situací – jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry Vývoj hrubé motoriky 4 Dvanáctiměsíční dítě: – chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku – samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc Rané senzorické schopnosti Zraková citlivost Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození: Zraková citlivost 4 Selektivní 4 Konfigurace 4 Pohyb Experimenty- FANTZ Ukázalo se: Experimenty- FANTZ 4 Novorozenec : 4 rozlišuje základní tvary a barvy 4 vnímá vizuální svět organizovaným způsobem 4 upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami 4 zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají Rozpoznání obličeje 4 vrozená schopnost 4 adaptivní schopnost FANTZ - rozpoznání obličeje 4 1-2 měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy 4 Důležité: barva vlasů, účes 4 Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří 4 7-10 měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků FANTZ - rozpoznání obličeje Vnímání barev 4 v prvních měsících velice omezené 4 ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra 4 4-5 měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii Vnímání kontrastu 4 první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 4 2 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy – podobné u vizuálního skenování např. obličeje Zraková ostrost 4 Vzhledem k nezralosti zrakových drah je mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku Sluchová citlivost 4 Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování 4 otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům – 3 dny 4 preference komplexních zvuků před tony 4 odlišení melodií 4 zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem) Rozlišování lidské řeči 4 Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky 4 Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) 4 Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému Hmat a bolest - Hmat se rychle vyvíjí - Rychlý vývoj vnímání bolesti. 4 To vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo Čich a chuť 4 Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty 4 chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými 4 Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení 4 chuť – preference sladkého Čich - experimenty Rovnováha a pohyb 4 Informace o poloze těla: – vestibulární aparát – proprioreceptory – přizpůsobení se optickému toku „ optical flow“ • Tuto schopnost mají novorozenci • Vyvinuta zcela 5-9 měsíců Vnímání hloubky 4 schopnost vnímat povrch prostředí 4 vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici Vnímání hloubky Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Hračka – šňůrka – noha 4 Domácí prostředí 4 Všechny reakce zaznamenávány Schopnost zapamatovat si rozhýbání hračky Krátkodobá paměť Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 2 skupiny dětí- – stejné hračky – různé hračky – SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Dlouhodobá paměť - REAKTIVACE PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE Osnova přednášky 4 Emocionální vývoj 4 Temperament 4 Attachment: – John Bowlby - Mary Ainsworthová – vztah k matce Margareta Mahlerová Emocionální vývoj - pokračování 4 Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře 4 EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974) Přítomnost jednotlivých typů emocí 4 Zájem 4 neonatální smích (bez sociální příčiny) 4 úzkost (reakce na bolest) 4 odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození Přítomnost emocí - pokrač. 4 Sociální úsměv 4 Zlost, překvapení, smutek 4 Strach 4 Empatie, žárlivost, plachost,vina 3 - 6 týdnů 2 - 4 měsíce 5 - 7 měsíců 12 - 18 měsíců Temperament 4 9 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození Komponenty temperamentu • Úroveň aktivity • Rytmicita, pravidelnost • Přiblížení nebo stažení se • Adaptabilita Komponenty temperamentu 5. Práh citlivosti 6. Intenzita reakce 7. Kvalita nálady 8. Těkavost 9. Rozsah pozornosti Typologie temperamentu: Thomas, Chess,1977 4 Snadné dítě 4 Obtížné dítě 4 Pasivní dítě