Vývojová psychologie I Prezentace z 3. přednášky v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE A BATOLETE Prosociální chováni novorozence 4 Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) 4 Úchopový reflex 4 Plazivé reflexní pohyby Prosociální chováni novorozence 4 Pláč a křik (matka umí rozlišit mezi křikem z hladů, strachu a úzkosti) 4 Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí (radost, strach, nechuť, odpor, vztek...) Hanuš Papoušek 4 Intuitivní rodičovské chování Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) 4 Trvá několik sekund 4 Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) 4 Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) 4 Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) 4 Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. 4 Oslabení 4 Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. 4 To vede k: – dítě ztrácí zájem o sociální interakci; – upadá do apatie; – angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt. Asynchronizované interakce matka - dítě 4 To bývá způsobeno: – nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie X – když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů Etologie Konrad Lorenz, Nikolaas Tinbergen Etologie ve vztahu k VP 4 Zabývají se chováním zvířat 4 Kladou větší důraz na genetiku a evoluci 4 Instinkty ve studiu chování Instinktivní chování 4 vrozeně determinováno 4 specifické pro určité druhy 4 musí se objevovat u všech příslušníků druhu ve stejné formě 4 vzorce reakcí, které zvíře projevuje při péči o své mládě je příkladem Vtištění 4 Typ raného učení Spouštěče 4 Jde o podnět z prostředí, který spouští chování, jenž je pro určitý druh specifické. Teorie attachmentu (teorie přimknutí) 4 John Bowlby (1907 - 1990): 4 otázky sociálního a emocionálního vývoje dítěte 4 otázka vytváření citové vazby dítěte k prvním a nejdůležitějším lidem života Attachment -pokrač. 4 Vytvoření bezpečné a jisté citové vazby s tímto pečovatelem (většinou matkou)- přimknutí- považuje za jednu ze základních potřeb člověka Vývoj attachmentu 1. Fáze (od narození - 3 měsíce): Nediskriminované reakce k lidem Vývoj attachmentu (pokrač.) – Smích prohlubuje attachment :“Když se dítě směje, chce být pečovatel jen s ním, směje se na něj také, „vykládá“ mu, hladí ho a možná ho i zvedne.“Bowlby, 1982. - Smích prohlubuje interakce lásky a péče Vývoj attachmentu (pokrač.) 2. Fáze (3. - 6. měsíc) Více diskriminované reakce k lidem Vývoj attachmentu - pokrač. 3. Fáze (6 měsíců - 3 roky) Diskriminované reakce k lidem mezi 7. – 8. měsícem se objevuje „strach z neznámého“ - považován za důkaz attachmentu Attachment - pokrač. – lezení: aktivní následování rodiče. Attachment - pokrač. – Naopak děti se sami vzdalují od matky. To je v situacích, kdy berou matku jako bezpečnou základnu (secure base), ze které provádějí průzkumy. Attachment - pokrač. – Na základě každodenních interakcí si dítě vytváří představu, že matka je dosažitelná a vnímavá Attachment - pokrač. 4. Fáze (3 roky - konec dětství): Partnerství Attachment - pokrač. – „Představa, že zůstanu sám, je jedna z největších obav provázející celý lidský život. Můžete tento strach chápat jako neurotický, hloupý nebo nezralý, ale je pro něj dobré biologické vysvětlení. Během celé lidské existence jsou lidé nejlépe schopni zvládat krize a čelit nebezpečí s pomocí někoho jiného. Potřeba blízkých vztahů (attachmentů) je součástí naší přirozenosti.“ (Bowlby, 1973) Bowlby - oblasti výzkumu 4 Institucionální deprivace 4 Tyto jedinci neměli v dětství možnost imprintingu žádné lidské postavy a vytvořit s ní láskyplný vztah. 4 Kritická doba do 8 - 9 měsíců 4 Možnost terapeutické intervence 18 - 24 měsíců Bowlby - oblasti zájmu 4 Separace (Bowlby, Robertson, 1952, 1957) – 1. Fáze protestu – 2. Fáze zoufalství – 3. Fáze odpoutání od matky Mary Ainsworth Mary Ainsworth 4 Ainsworth: jak se liší typy výchovy ve smyslu rozvoje zdravého attachmentu Mary Ainsworth - ovlivněna studiem attachmentu u opic Ainsworth 4 Vyvinula metodu „Test neznámé situace“ “Strange situation test“- Test má 8 následujících sekvencí: 1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti 2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat Ainsworth - pokrač. 3. Přichází neznámý člověk 4. Matka jde pryč, opouští dítě s neznámým člověkem 5. Matka se vrací zpět, cizí člověk odchází 6. Matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti 7. Neznámý člověk se vrací 8. Cizí člověk jde pryč a matka se vrací Ainsworth - pokrač. 4 Pozorovala 1 roční děti a objevila 3 základní typy attachmentu 1.Bezpečné přimknutí. Ainsworth - pokrač. 2. Úzkostné vyhýbavé přimknutí Ainsworth - pokrač. 3. Úzkostné - ambivalentní přimknutí Ainsworth - dokončení 4 V roce 1986 přidán (Main, Solomon, 1986) ještě jeden typ: 4. Přimknutí desorientované - desorganizované Ainsworth - pokrač. Trvalost vzorců chování 4 Opakované výzkumy: – zjistilo se, že děti klasifikovaní v 1 roce jako bezpečně přimknutí se takto chovaly až do 15 let. Trvalost Attachmentu - dospělost – Dospělí mají určité představy a pocity o vlastním attachmentu a jejich postoje ovlivňují způsob, jakým jednají se svými dětmi 4 1997 Main, Goldwyn Trvalost attachmentu - dospělost • Autonomní respondenti • Odmítající respondenti • Stále se soustřeďující na dosažení attachmentu Bowlby + Ainsworth shrnutí 4 Nový pohled na chování dětí; 4 Podnítili stovky výzkumů: zejm. metoda Ainsworthové - jednoduchá metoda, umožňující predikci chování; 4 Nový pohled na lidské vztahy. Bowlby + Ainsworth shrnutí 4 Jay Belsky (1999) 4 Kagan (1984) Attachment k otci M. Mahlerová - raná stadia vývoje ega 4 Psychoanalytický pohled na vývoj člověka 4 Rozvoj vztahu s matkou: 1. Autistická fáze M. Mahlerová 2. Fáze symbiotická (asi ve druhém měsíci) M. Mahlerová 3. Separačně - individuační fáze (S-I) (4.-5. měsíc) – diferenciační – praktikující – znovusbližovací – objektní stálosti Vztah matka - dítě 4 Dvojná vazba (double bind): narušení rovnováhy, porucha v oblasti komunikace, která není jasná a jednoznačná. – Matka poskytuje dítěti vzájemně se vylučující informace (svým projevem ubezpečuje dítě o své lásce a zároveň ho odstrkuje). – jedno sdělení bývá verbální druhé nikoliv; – dítě není schopno porozumět a reagovat. Předškolní období Motorický vývoj 4 Změna proporce těla 4 Skeletární zrání 4 Lateralizace 4 Motorický vývoj – koordinace s dalšími schopnostmi 4 Stále větší automatizace Motorický vývoj 4 2 roky 4 Chůze, běh – s nohama od sebe 4 Snaha uchopit předměty oběma rukama 4 3 roky 4 Nohy blíže u sebe během chůze i běhu 4 Pohyb celkově hladší 4 Úchop jednou rukou Motorický vývoj 4 4 roky 4 Umí měnit rytmus chůze 4 Umí přeskakovat překážku 4 Větší fyzická síla, koordinace 4 5 roků 4 Umí jít a držet rovnováhu i za ztížených podmínek 4 Jednoduše přeskakuje překážku 4 Umí si zapnout knoflík, zip, někdy i tkaničky, nůžky, štětec... Jemná motorika 4 Stále problém s přesnou jemnou motorikou Učení a motorika - podmínky pro rozvoj motoriky 1. Připravenost 2. Procvičování 3. Pozornost 4. Motivace 5. Zpětná vazba Kognitivní vývoj Jean Piaget Předoperační myšlení Pokroky v mentální reprezentaci 4 Jazyk 4 Myšlení Hra „na něco“ 4 Vývojové determinanty • Postupná nevázanost na realitu • Menší orientace na sebe • Komplexnější schémata Dvojitá reprezentace 2 leté děti X 3 leté děti Dvojité reprezentace 4 schopnost vidět symbolický objekt jako objekt a jako symbol – snímek místnosti 4 nedovedou odlišit, že model je jak domeček pro hračky, tak model skutečného domečku Kresba - Dvojitá reprezentace 4 Vývoj: 4 1. čmárání 4 2. obrazová hodnota kresby 4 3. schématické kresby Vývoj kresby 4 čmárání 4 3 roky- stadium tvarů (6) 4 kombinace tvarů 4 seskupování tvarů 4 4-5 roků stádium obrázků Čmárání – 2 roky Vývoj kresby- Kellogg Vývoj kresby- Kellogg Kresba lidské postavy 4 3,5 roku – obličej 4 ruce nohy – cefaloid, hlavonožec 4 oči, ústa, nos, vlasy 4 trup – ne vždy Kresba postavy Kresba postavy „Holčička s čepičkou“ Kresba postavy 4 po 5. roce - kresba dvojdimenzionální 4 trup 4 6 roků – detaily- oblečení znaky průhlednosti 4 7 roků – zpřesnění proporcí – umístění i velikost 4 8 roků – profil 4 9 roků – pohyb 4 10 roků - stínování, perspektiva Vliv nácviku – Nová Quinea 15 let Předoperační myšlení Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné, intuitivní myšlení • Egocentrismus • Neschopnost vnímat a popsat perspektivu druhého člověka • Egocentrismus v řeči Piagetův experiment Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné, intuitivní myšlení Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné, intuitivní myšlení – Dítě není schopno se oprostit od vlastní představy. – Nejde o sobectví, ale jde o centralizaci u těchto malých dětí. Jsou zaměřeni na vlastní pohled a nejsou schopny vnímat simultánně pohled jiný. Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné myšlení • Egocentrismus Centralismus • Animismus • Fenomenismus • Magičnost • Antropomorfismus • Artificialismus • Absolutismus 2. Neschopnost konzervace Experimenty – konzervace množství Experimenty – konzervace množství Experimenty – konzervace množství Experimenty – konzervace množství Experimenty – konzervace množství Experimenty – konzervace množství 4 Interpretace: – Dítě má zachován obrysový pojem zachování jednotlivého předmětu, ale ne zachování množiny předmětů – Dítě je uváděno v omyl zvýšením hladiny nebo tenkostí sloupce Neschopnost ireversibility Experimenty – konzervace množství – Centrace a decentrace – Když přeléváme do užších a užších - dítě prohlásí „ to je míň, je to moc tenké“ - provede opravu v centraci na výšku tak, že decentruje pozornost k šířce. Experimenty – konzervace množství – Schopnost uvažovat o obou relacích současně vede k vyvození zachování množství – v operačním období (dle Piageta)