Vývojová psychologie Alena Uhrová, Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Program přednášky 4 Výuka vývojové psychologie na PsÚ FF MU 4 Komentář k doporučené literatuře 4 Vývojová psychologie v systému věd 4 VP jako věda: předmět, cíl, metody, teorie, terminologie 4 Základní pojmy VP 4 Přehled teorií 4 Seznámení s nejzákladnějšími teoriemi psychického vývoje 4 Vývojová období: důležité pojmy 4 Přehled nejvýznamnějších vývojových psychologů Výuka VP na PsÚ FF MU 4 2 semestry 4 zahrnuje: 4 A. obecné poznatky a teorie VP 4 B. Charakteristiku vývojových období a vývoj psychických funkcí 4 C. Speciální témata VP a aktuální společenské problémy Doporučená literatura Základní literatura 4 Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada 4 Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. 4 Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. 4 Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. 4 Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. 4 Doporučená literatura 4 Bouchalová, M. (1987). Vývoj během dětství a jeho ovlivnění. Praha: Avicenum. 4 Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. 4 Hoskovec, J., Hoskovcová, S. (2000). Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál. str.105 –121 4 Kotásková, J.: Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Čs. Psychologie, 1969, 5, str. 460-473. 4 Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. 4 Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha: SPN. 4 Piaget, J. , Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. 4 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence - chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada. str. 93 -105 4 Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada. 4 Příhoda, V. (1967–1974). Ontogeneze lidské psychiky, I. - IV. Praha: SPN. 4 Říčan, P. (1991). Cesta životem. Praha: Pyramida. 4 Švancara, J. (1993). Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU. 4 Švancarová, L., Švancara, J. (1980): Vývoj dětských grafických projevů. In: Josef Švancara a kol.: Diagnostika psychického vývoje. 3. vydání. Praha, Avicenum, str. 197-216. 4 a další... VP jako věda 4 Postavení v rámci věd 4 Předmět 4 Cíl 4 Metody 4 Terminologie 4 Teorie Postavení VP v rámci věd 4 Vztah k ostatním psychologickým disciplínám (obecná psychologie, ps. osobnosti, sociální ps., psychopatologie, metodologie) 4 Hraniční vědecké disciplíny (filozofie, neurovědy, biologické vědy, etologie) 4 Aplikace (klinická ps., poradenská ps., pedagogika, pediatrie, psychodiagnostika, psychoterapie) Uplatnění vývojového psychologa 4 Dětská zařízení 4 dětské domovy 4 diagnostické ústavy 4 ústavy sociální péče 4 pedagogicko-psychologické poradny 4 poradenská centra 4 domovy pro seniory 4 .... Předmětné okruhy VP 4 H. Schmidt (1978)-dle časového měřítka: 4 studium fylogeneze lidské psychiky (různé druhy živočichů, evoluční řada) 4 studium antropogeneze psychiky (vývoj duševna lidí, různé historické etapy a civilizační okruhy) 4 studium ontogeneze psychiky člověka (od početí do smrti) 4 studium aktuální geneze vývoje psych.procesů Cíl 4 Poznání souvislostí a pravidel vývojových změn v jednotlivých oblastech lidské psychiky Metodologie 4 Výzkumné plány: 4 A. průřezové 4 longitudinální 4 zrychlené longitudinální 4 B. retrospektivní (anamnestické) 4 prospektivní (katamnestické) Metodologie 4 Metody: 4 Pozorování 4 Experiment 4 Analýza subjektivních sdělení: rozhovor, dotazník 4 Případová studie Základní pojmy I 4 Vývoj 4 Psychický vývoj 4 Vývojová změna 4 Diferenciace 4 Integrace 4 Interiorizace 4 Fixace 4 Vývojová krize 4 Senzitivní fáze Základní pojmy II 4 Oblasti psychického vývoje: 4 1.biosociální vývoj 4 2. kognitivní vývoj 4 3. psychosociální vývoj 4 Činitelé psychického vývoje: 4 dědičnost, faktory vnějšího prostředí 4 (související pojmy: genotyp, fenotyp, socializace) 4 Způsob realizace psychického vývoje: 4 zrání, učení Modely vývoje 4 Průběhové modely vývoje pro třístupňové vývojové gradienty 4 (Švancara, 1973) Periodizace životní dráhy člověka 4 Rozčlenění životní dráhy člověka na určité fáze 4 ? 1 kritérium (které) x více kritérií 4 straší x novější periodizační systémy 4 principy periodizace Periodizace životná dráhy člověka Vývojové teorie 4 1. Teorie determinace duševního vývoje 4 a) Teorie empiristické (exogenistické) 4 b) Teorie nativistické (endogenistické) • racionalistické • iracionalistické (instinktivistické, hedonistické) 4 c)Teorie interakční (syntetické, dialektické) 4 2. Teorie periodizace duševního vývoje 4 3.Teorie individuace duševního vývoje „Nature versus nurture“ 4 Environmentalismus x 4 Hereditarismus (F. Galton) 4 zkoumání dvojčat: Lurija, Švancara, Eysenck 4 konvergence směrů-3 hypotézy (Švancara): 1. Gaussova křivka 2. Psychické stavy x chování v sociálním kontextu 3. Stupeň vývoje Nejznámější vývojové teorie (Periodizace vývoje) 4 S. Freud-teorie psychosexuálního vývoje 4 E.H. Erikson-Epigenetická stadia 4 M. Mahlerová 4 J. Piaget (vývoj myšlení, t. morálního vývoje) 4 L. Kohlber (t. morálního vývoje) 4 (C. Gilliganová (t. morálního vývoje)) Teorie psychosexuálního vývoje 4 Autor: Sigmund Freud (1856-1939) 4 1. Orální fáze (0-1) 4 2. Anální fáze (1-3) 4 3. Falická fáze (3-5) 4 4. Období latence (6-12) 4 6. Genitální období (12- ) Erik Homburger Erikson (1902-1982) 4 Osm věků člověka 4 1. Důvěra x nedůvěra (0-1) THnaděje 4 2. Autonomie x zoufalství (1-3)  vůle 4 3. Iniciativa x vina (3-6)  účelnost (cíl) 4 4. Snaživost x méněcennost (6-12)  kompetence 4 5. Identita x konfúze rolí (12-19)  věrnost 4 6. Intimita x izolace (19-25)  láska 4 7. Generativita x stagnace (25-50)  pečování 4 8. Integrita „já“ x zoufalství (50- )  moudrost Margaret Mahlerová 1. Normální autismus (0-2m.) 2. Symbiotická fáze (2-4/6m.) 3. Seperace-individuace • Fáze diferenciace (4/6-9/10m.) • Praktikující (9/10-15/18m.) • Znovuzbližovací (15/18-36m.) • Konzolidace individuality (36 m.-) J.Piaget (1896-1980) 4 Genetická epistemologie-teorie vývoje myšlení 1. Senzomotorické stadium (0-2r.) 2. Předoperační stadium (2-7 r.) a) Stadium symbolického a předpojmového myšlení (2-4) b) Stadium názorného myšlení (4-7) 3. Stadium konkrétních operací (7-11) 4.Stadium formálních operací (11/12- ) Pokračovatelé: neopiagetovci Vyhledávání problémů (P.Arlinová), dialektické myšlení, postformální myšlení Teorie morálního vývoje 4 J.Piaget- 4 -30.léta: 3 základní etapy vývoje morálky, kt. Odpovídají etapám poznání světa: 1. Heteronomní morálka 2. Autonomní morálka 3. Dítě přihlíží k motivům jednání Lawrence Kohlberg 4 Navázal na J. Piageta a rozvinul jeho teorii (60.léta) 4 Stadia vývoje morálky: 1. Předkonvenční stadium • Heteronomní stadium • Stadium naivního instrumentálního hédonismu 2. Konvenční stadium • Shoda s ostatními „morálka hodného dítěte“ • Morálka svědomí a autority 3. Postkonvenční stadium • Morálka jako forma společenské smlouvy • Morálka vyplývající z univerzálních etických principů Mužská x ženská morálka 4 Carol Gilliganová 4 Kritika teorie L. Kohlberga aj. Piageta 4 „morálka spravedlnosti“ x „morálka péče“ Alternativní vývojová sekvence ženské morálky -později připouští, že prvky u obou pohlaví, ale jsou rodově specifické Lit.: H.Heidbrink (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: portál. Významní představitelé I 4 J.A.Komenský (1592-1670) 4 J.Locke (1632-1704) 4 J.J:Rousseau (1712-1778) 4 Ch.Darwin (1809-1882) 4 Empirické výzkumy ontogeneze: 4 Darwin, Tiedman, Teine, Montbeillard Významní představitelé II 4 W. Prayer (1841-1897) 4 Granville Stanley Hall (1844-1924) 4 James Mark Baldwin (1861-1934) Významní představitelé III 4 Vídeňská škola: Manželé Karl a Charlotte Bühlerovi 4 Ženevská škola: Edouard Claparéde (1873-1940) Jean Piaget (1896-1980) 4 Pařížská škola: Alfred Binet (1857-1911) H. Wallon (1879-1962) Česká a slovenská vývojová psychologie 4 Brněnská škola: Rostohar, Kratina Chmelař, Konečný, Kolaříková 4 Příhoda, Čáda 4 Langemeier, Matějček, Švancara, Krejčířová, Vágnerová