UJ_41 Materilní a duchovní kultura východních Slovanů JARO 2008 Téma č. 8: CÍRKEV 1) ÚVOD 2) ZÁKLADNÍ ČLENĚNÍ CÍRKVÍ 3) DĚJINY KŘESŤANSTVÍ NA RUSI 4) --- Křesťanství na Ukrajině v datech 5) --- Křesťanství v Rusku v číslech 6) PRAVOSLANÁ CÍRKEV V ČESKÝCH ZEMÍCH A NA SLOVENSKU 7) ZÁKLADY PRAVOSLAVNÉ VÍRY A SVÁTOSTI 8) --- Ukrajinská pravoslavná církev 9) --- Ukrajinská řecko-katolická církev 10) IKONY A JEJICH SYMBOLIKA 11) RUSKÝ IKONOSTAS 12) ÚLOHA HUDBY PŘI PRAVOSLAVNÉ BOHOSLUŽBĚ ************************* ad 1) – založení církve o Letnicích v den Padesátnice ad 2) – katolická, starokatolická, anglikánská, protestantská, pravoslavná, východní monofyzitské církve, nestoriánské církve ad 3) – 9. st. Vikingové (Varjagové), obsazení Kyjeva, Askold; první polit. formy na Rusi – městská oblast, varjažské knížectví, (914) velkoknížectví Kyjevské – dějiny církve: období kyjevské (do 1239), moskevské (do konce 17.st.), petrohradské – letopisectví za Jaroslava Moudrého (Pověst dávných časů) – první zmínky z 6. st., podrobněji až v 10. st. (spisy Saxo Gramatica, Pověst dávných časů) – vlivy íránské, keltské (polyteismus) – kult předků, uctívání posvátných míst, později svatyně – pokřtění Rusi: první pokusy - konstant. patriarcha Fótios (obd. tzv. byzantského humanismu, 9.-11. st.; pokřtěni Askold, Dir, Olga), potom Vladimír I. (volba dle mezinárodních politických okolností), nechal postavit tzv. Desátkový chrám v Kyjevě – Ilarion: Slovo o zákoně a milosti – hereze málo četná – dvojvíra – mnišství (chudoba, celibát, půst, tělesná práce, modlitba) – úloha státu: materiálně podporovat a chránit církev – státní náboženství – úloha církve – předcházet bratrovražedným válkám, usilovat o mír a tvořit jednotící tmel východosl. kmenů – na Rusi spolupráce církve a státu s drobnou převahou církve – ruská církev závislá na Konstantinopoli – hlava r. církve, kyjevský metropolita, dosazován konstant.patriarchou (ten měl v rukách hlavní kontrolu nad círk. administr. v Rusku) – kyj. kníže nebyl králem, neměl absol. moc nad svými příbuznými, okolními knížaty – jednota Kyj. Rusi zaručována spíše osobou metropolity než kyj. knížetem – metropolita byl ale cizinec, někdy ani neuměl slovanskou řeč – konec Kyj. Rusi – 1237 tatarský vpád (nadvláda Tatarů až do r. 1380), defin. vymanění ale až za Ivana III. (1462-1505) ad 4) 1051 / 1054 / 1443 / 1581 / 1596 / 1633 /1787 / 1905 / 90. léta ad 5) 40% věřících, 5.000 prav. chrámů, 2.000.000 protestantů, 19.000.000 islamistů, budhismus ad 6) 1347 klášter na Slovanech (bohoslužba východním obřadem); biskup Gorazd Historie a přehled církve (u nás) do 1054 katolická církev a mnišské řády 1054 rozdělení katol. a pravoslavné (kvůli drobnému sporu: od koho pochází Duch svatý) 15. st. husité (přijímání podobojí), Jednota bratrská 16. st. reformace (M. Luther – spasení není ze skutků, ale z milosti Boží), 1530 Církev evangelická luteránská; 1566 Církev evangelická kalvinská 1545-1563 Tridentský koncil (snaha sjednotit katolíky a evangelíky) 1620 u nás pokatoličťování obyvatel 1781 toleranční patent (svoboda vyznání i pro evangelíky a Židy) 1861 protestantský patent (rovnoprávnost evangelické a katolické církve) konec 19.st. Církev bratrská 1918 Církev československá (dnes s přídavkem husitská), Českobratrská církev evangelická (sjednocení luterské a kalvínské) 1924 vznik pravoslavné církve v Brně ad 7) +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Základy pravoslavné víry | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |1. SVATÁ TRADICE | | | |je každodenní život Božího lidu. Představuje souhrn zkušeností v církvi, jak byl předáván a| |došel až k nám od Ježíše Krista a Jeho apoštolů. Svatá tradice je vlastní život církve | |inspirovaný a vedený svatým Duchem, je souhrnem všeho potřebného pro život a spásu Božího | |lidu. | | | |2. SVATÉ PÍSMO | | | |je nejpřednější dílo svaté tradice. Věříme, že svaté Písmo je slovo Boží, bylo sepsáno lidmi| |vedenými a inspirovanými svatým Duchem, je zjevením samotného Boha. | | | |3. SPISY SVATÝCH OTCŮ | | | |Mezi spisy považované za prameny naší víry patří především díla svatých Otců, která | |vysvětlují základní učení církve a brání pravou víru. | | | |4. MODLITBA A LITURGICKÁ BOHOSLUŽBA | | | |Jsme zváni k uskutečňování osobního modlitebního pravidla, které je nerozlučně spjato s | |veřejnými bohoslužbami církve. Nejdůležitější z nich je svatá liturgie. Představuje společné| |dílo Božího lidu a setkání se samotným Bohem. | | | |5. ŽIVOTY SVATÝCH | | | |Jsou svědectvím o Boží pravdě. Slouží nám jako vzory, podle nichž můžeme žít opravdový | |křesťanský život. Pravoslavná církev uctívá přesvatou Bohorodičku nade všecko, nejen nad | |všechny lidi, ale i nad anděly. Nazývá ji nad cherubíny ctěnější a nad serafíny bez | |přirovnání slavnější. | | | |6. VYZNÁNÍ VÍRY | | | |Úplné vyznání pravoslavné víry je obsaženo v tzv. nicejsko-cařihradském vyznání či symbolu | |víry, který sestavili svatí Otcové na 1. a 2. ekumenickém směnu v Nicei roku 325 a v | |Cařihradu roku 381. Zpíváme nebo čteme je při každé liturgii. Pravoslavní křesťané takto | |vyznávají svoji víru nepřetržitě od 4. století. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ ad 8) --- největší: církev moskevského patriarchátu (představeným je metropolita kyjevský a celé Ukrajiny Volodymyr) --- ukrajinská pravoslavná církev kyjevského patriarchátu (hlavou je patriarcha kyjevský a celé Ukrajiny Filaret) --- ukrajinská autokefální pravoslavná církev (představeným je patriarcha Dymytr; oblasti lvovská, ternopilská a ivano-frankovská) ad 9) (* 1596, velká obnova po 1989) 5, 5 mil. věřících (představený L. Husar) ad 10) - zobrazení Krista (Pantokrátor, ukřižování, Deesis, Starého dnů, Sofia) - Bohorodička s Kristem ad 11) přehrada mezi chrám. lodí o oltářní částí troje dveře – carská brána, severní a jižní dveře řady ikon – Deesis, chrámová, svátková, prorocká, praotcovská (ve středu ikonostasu v třetí řadě je ikona Poslední večeře Páně, ve čtvrté řadě ve středu je ikona Panny Marie s Dítětem a po obou stranách jsou starozákonní proroci, v páté řadě jsou ikony zmrtvýchvstání a novozákonních světců, na samém vrcholu ikonostasu je umístěn kříž a tabulky Desatera) ad 12) při bohoslužbě se zpívá, nepoužívají se hudební nástroje, použití starocírkevního jazyka, který je hymnický +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Velká knížata kyjevská | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 1. Rjurik 862-879 (ale vládl v Novgorodě; 862 | |příchod Varjagů) | | | |2. Oleg 879-912 (jako 1. vládl v Kyjevě) | | | |3. Igor 912-945 | | | |4. Svjatoslav 945-972 | | | |5. Jaropolk 972-980 | | | |6. Vladimír 980-1015 (988 christianizace) | | | |7. Jaroslav Moudrý 1015-1054 (kulturní rozkvět za ja. | |Moudrého; 1054 – trvalý | | | |rozkol mezi východní a západní církví) | | | |8. Izjaslav 1054-1078 | | | |9. Vsevolod 1078-1093 | | | |10. Svkatoslav Izjaslavič 1093-1112 | | | |11. Vladimír Monomach 1013-1125 (po jeho smrti postupný rozpad Kyj. Rusi na | | | | samost. knížectví) | | | |12. Mstislav I. Veliký 1125-1132 | | | |13. Jaropolk 1132-1139 | | | |14. Vsevolod II. 1139-1146 | | | |15. Izjaslav II. 1146-1149 (1147 první zpráva o Moskvě) | | | |16. Jurij I. Dolgorukij 1149-1150 | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Přehled kyjevských metropolitů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | 1. Theofylaktos po 989 | | | |2. Jan I. cca 1020 | | | |3. Theopempt cca 1039 | | | |4. Ilarion 1051-? (Rus, ostatní Řekové) | | | |5. Efrém cca 1055 | | | |6. Jiří 1065-1073 | | | |7. Jan II. 1077-1089 | | | |8. Jan III. 1090-1091 | | | |9. Mikuláš 1096-? | | | |10. Nikeforos I. 1104-1121 | | | |11. Nikita 1122-1126 | | | |12. Michael 1131-1145 | | | |13. Kliment Smoljatič 1147-1154 (Rus, ostatní Řekové) | | | |14. Konstantin I. 1156-1158 | | | |15. Theodor 1161-1162 | | | |16. Jan IV. 1164-1166 | | | |17. Konstantin II. 1167-? | | | |18. Nikeforos II. 1182-1197 | | | |19. Gabriel 1197-1198 | | | |20. Dionýsos cca 1201 | | | |21. Matouš ?-1220 | | | |22. Kyrill 1224-1233 | | | |23. Josef 1237-? | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Modlitba „Otče náš“, Matoušovo evangelium, 6-9-13 | | | |CZ RJ | | UJ | |-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Otče náš, jenž jsi na nebesích, Отец наш| |Небесный | | Отче наш, що | |єси на небесах | | | |posvěť se jméno tvé. пусть | |прославится | |Твое имя | |Нехай святиться| |Ім'я Твоє, | | | |Přijď království tvé. Пусть | |наступит Твое | |Царство | |нехай прийде | |Царство Твоє | | | |buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. и | |исполнится Твоя| |воля нехай | |буде воля Твоя, | | | | как на | |небе, так и на | |земле як на | |небі, так і на | |землі | | | |chléb náš vezdejší dej nám dnes. Дай нам | |сегодня наш | |насущный хлеб | | Хліба нашого | |насущного дай | |нам | | | | | | сьогодні| | | |A odpusť nám naše viny, Прости | |нам наши | |долги І | |прости нам | |довги наші | | | |jako i my odpouštíme našim viníkům. как и мы | |прощаем нашим | |должникам як і | |ми прощаємо | |винуватцям | |нашим | | | |A neuveď nás v pokušení, Не | |введи нас в | |искушение І | |не введи нас у | |випробовування | | | |ale zbav nás od zlého. но | |сохрани нас от | |зла але | |визволи нас від | |лукавого | | | |Amen. | |Аминь | | Амінь. | +-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Desatero (Exodus 20,1-17) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |20,1 Bůh vyhlásil všechna tato přikázání: | | | |20,2 "Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. | | | |20,3 Nebudeš mít jiného boha mimo mne. | | | |20,4 Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách| |pod zemí. | | | |20,5 Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh | |žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě | |nenávidí, | | | |20,6 ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání | |zachovávají. | | | |20,7 Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho | |jména zneužíval. | | | |20,8 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. | | | |20,9 Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. | | | |20,10 Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani | |ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, | |který žije v tvých branách. | | | |20,11 V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne| |odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý. | | | |20,12 Cti svého otce i matku, abys byl dlouho živ na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj | |Bůh. | |20,13 Nezabiješ. | | | |20,14 Nesesmilníš. | | | |20,15 Nepokradeš. | |20,16 Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví. | | | |20,17 Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po | |jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří| |tvému bližnímu." | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +---------------------------------------------------------------------------------------------------------+ |Evangelium v kostce | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |1 Bůh tě miluje a nabízí ti dokonalý plán pro tvůj život. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Jan 3,16 | | | |CZ – Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale| |měl život věčný. | | | |RU – Ведь Бог так | |полюбил этот | |мир, что отдал | |своего | |единственного | |Сына, чтобы | |каждый | |верующий в | |Него не погиб, | |но имел вечную | |жизнь. | | | |UA – Так бо Бог | |полюбив світ, | |що дав Сина | |Свого | |Однородженого,| |щоб кожен, хто | |вірює в Нього, | |не згинув, але | |мав життя | |вічне. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |2 Člověk je hříšný a oddělený od Boha, proto nemůže poznat a prožívat Boží lásku a Boží plán pro svůj | |život. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |Římanům 3,23 | | | |CZ – Všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy | | | |RU – Все согрешили | |и лишены славы | |Божией | | | |UA – Бо всі | |згрішили й | |позбавлені | |Божої слави. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |3 Ježíš Kristus je jediným, Božím řešením problému lidského hříchu. V něm může člověk poznat a prožívat | |boží lásku a Boží plán pro svůj život. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |1. Korintským 15,3-6 | | | |CZ – Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem, | |ukázal se Petrovi, potom Dvanácti. Poté se ukázal více než pěti stům bratří najednou; | | | |RU – Христос умер | |за грехи наши, | |по Писанию, Он | |погребен был, | | Он воскрес в | |третий день, по | |Писанию, Он | |явился Кифе, | |потом | |Двенадцати, | |потом явился | |более нежели | |пятистам | |братий в одно | |время. | | | |UA – Христос був | |умер ради | |наших гріхів | |за Писанням, і | |що Він був | |похований, і що | |третього дня | |Він воскрес за | |Писанням, і що | |явився Він | |Кифі, потім | |Двагадцятьом. | |А потім явився | |нараз більше | |як п´ятистам | |браттям. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| |4 Ježíše Krista člověk osobně přijímá jako Spasitele a Pána. Potom může poznat a prožívat Boží lásku a | |Boží plán pro svůj život. | |---------------------------------------------------------------------------------------------------------| | | | | |Zjevení 3, 20 | | | |CZ – Hle, stojím přede dveřmi a tluču; zaslechne-li kdo můj hlas a otevře mi, vejdu k němu a budu s ním | |večeřet a on se mnou. | | | |RU – Се, стою у двери| |и стучу: если | |кто услышит | |голос Мой и | |отворит дверь, | |войду к нему и | |буду вечерять | |с ним, и он со | |Мною. | | | |UA – Ось Я стою під | |дверима та | |стукаю: коли | |хто почує Мій | |голос і двері | |відчинить, Я до | |нього ввійду, і | |буду вечеряти | |з ним, а він зі | |Мною. | +---------------------------------------------------------------------------------------------------------+ http://www.bibleserver.com http://timdvadva.net http://www.vira.cz http://www.biblenet.cz/bible http://www.pravoslavbrno.cz http://www.biblist.zde.cz http://www.sbmka.signaly.cz http://timdvadva.net http://www.cuni.cz/ETF-67-version1-PT_liturgicky_slovnicek.pdf http://www.ukrlc.org/bible/index.htm http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F:%D0%A0%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B3%D1%96%D1%8F_%D0%B2_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96 Slovníček náboženských termínů – spojte sloupce +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |1 Patriarchát |A - kněžiště; chrámový prostor vyhrazený kněžím, např. kolem hlavního | | |oltáře | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |2 Prosfora |B - biskup nebo představený církevní oblasti, církve | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |3 Liturgie |C - široká vrchní stuha, kterou nosí biskup | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |4 Igumen |D - dvoudílný cestovní oltář | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |5 Presbyter |E - místo, na němž se v náboženství přináší dar jako oběť, obvykle bohu | | |či božstvu. | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |6 Metropolita |F - křesťanský bohoslužebný řád, bohoslužba, společná bohoslužba církve | | |(řec. konání všeho lidu“) | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |7 Eparchie, discéze|G - náboženský úkon spočívající v „odevzdání“ cenných předmětů; v | | |křesťanství má klíčový význam smrt Ježíše Krista | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |8 Omofor |H - úřad a hodnost patriarchy, území jím spravované | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |9 Presbyterium |I - v protestantských církvích představený, člen rady starších, volený | | |představitel | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |10 Diptych |J - představený pravoslavného kláštera | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |11 Oběť |K - sedm svátostí (1. křest; 2. pomazání myrhou - udělení Daru Ducha | | |Svatého; 3. svaté přijímání; 4. svatá zpověď a odpuštění hříchů; 5. | | |sňatek; 6. kněžské svěcení; 7. pomazání nemocných na uzdravení) | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |12 Ritus |L - území spravované biskupem, biskupství | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |13 Spasení |M - mírná (malá), střední (tzv. „pásová", neboť se hluboko ohýbáme | | |v pase a prsty pravé ruky se dotkneme země) a hluboká (tzv. „zemní", | | |neboť při ní klekneme, dotkneme se čelem země a opět vstaneme; jsou | | |výrazem pokání | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |14 Oltář |N - dary chleba a vína při přijímání (v pravoslaví chléb z pšeničného | | |kvašeného těsta) | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |15 Eucharistie |O - v křesťanském učení je jeho dárcem Bůh, jde o dar Boží milosti, | | |který se projevuje věčným životem a společenstvím s Bohem | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |16 Svaté tajiny |P - svaté přijímání, Večeře Páně, svátost oltářní, lámání chleba | |-------------------+------------------------------------------------------------------------| |17 Poklony |R - celek zvyklostí, liturgických předpisů, právních nařízení apod. | +--------------------------------------------------------------------------------------------+