UJ_41 Materilní a duchovní kultura východních Slovanů JARO 2008 Téma č. 8: SLOVANSKÁ MYTOLOGIE Fr. Halas Když probudí se hlína, je to myš, je-li sklu zima, zaroste větvičkama, ryba je hastrmaní lžička, víš? A slza? Slza je voda, co sama. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Stručný slovníček pojmů | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |dvojvíra |především 11.-13.st., koexistence pohanství a křesťanství, na vesnici více důraz | | |na sepětí s přírodou a pohanstvím | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |mýtus |obraz magického způsobu přemýšlení | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |mytologie|soubor mýtů zahrnujících celistvě lidské vnímání, chování a prožívání | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |čas |za neustálého prolínání dvou protikladných sil vzniká ze statického projevu projev| | |dynamický a díky působnosti těchto dvou sil vzniká pojetí času | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |mir |označení světa jako celku starými Slovany | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |božstvo |pojem abstraktní ležící ve světě idejí, v čase neměnné, nezávislé na národě, ani | | |na prostředí, nemá žádné konkrétní pojmenování, není ani dobré ani zlé,je to čistý| | |duchovní prvek přírody, ze které naše víra vychází (např. božstvo ohně); nelze o | | |něm přemýšlet ani hovořit, lze ho pouze cítit | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |bůh |konkrétní projev božstva manifestovaným ve světě citů, je podmíněný národem, časem| | |se vyvíjí a může z jednoho božstva postupně přejít do božstva jiného, jeden bůh se| | |může zakládat i na několika božstvech, naopak jedno božstvo může tvořit i několik | | |bohů. | | | | | | | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |div |zloduch (viz divoženka) | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |běs |původně božstvo obecně | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |obřad |soustava úkonů anebo zvyklostí seřazených podle určitých pravidel (např. svatba) | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |legenda |spojuje mýtus a křesťanskou pobožnost | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |byliny |mísí mýtus s historií | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |skazka |fikce, bez sakrálního rozměru | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |bylička |příběh o méně významných polobozích, démonech, duších, dodnes se zaznamenává | |---------+----------------------------------------------------------------------------------| |prahovost|rozdělení světa "naše" / "cizí" | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ A) Úvod 1. Stvoření světa (široké moře, tři holoubci, písek, úcta k zemi jako k matce, Alatyr jako otec všech kamenů na ostrově Bujan) 1. generace bohů (SVAROG a SATAN) 2. gen. bohů (člověk je s bohy součástí miru) 3. gen. bohů (tlak křesťanství) 2. Specifika ukr. mytologie (přírodnost a souvislost se zemědělstvím; spojitost s náboženstvím; panteismus, polyteismus) B) Bohové slovanského panteonu 1. Perun 2. Dažbog 3. Chors kyjevský panteon (6 ks) 4. Stribog 5. Mokoš 6. Simargl 7. Veles 8. Svarog +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | 3 - Svantovít | 1 - PERUN | 2 - Radegast | | | | | | |(5 hlav: Svarog, Dažbog, Veles, | | | |Chors, Perun) | | |----------------------+------------------------------------+--------------------------------| | 5 - Prove | 6 - Podaga | 4 - Triglav | | | | | |(bůh spravedlnosti) |(bůh lovu) |(Svantovít, Perun, Svitovid) | |----------------------+------------------------------------+--------------------------------| | 8 - ČERNOBOG | 10 - Siva | 7 - BĚLBOG | | | | | |(ďábel, princip černé)|(= Živa, Krasopaní, bohyně lásky) |(uctíván v Kyjevě, princip bílé)| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ C) Živly (hlav. představitel atmosf. jevů: STRIBOG) 1. voda (úcta k řekám a nymfám; v pohádkách mrtvá a živá voda) 2. oheň (pod patronací Svarožiče, zákl. rys slov. náb. - úcta k ohni) 3. země (země je matka) 4. vzduch (vyslechne přání a odpoví) D) Démoni a duchové míst (žijí všude kolem nás) http://www.fext.cz/bestiar 1. vodní (vodník, rusalka, víla, nymfa, lesní panna) 2. ohnivé (ohnivý had, rarach, plivník, ohnivý mužíček, bludička, pták ihnivák) 3. zemní (Svjatogor, osilkové) 4. vzdušní (větrnice=meluzína, Baba Jaga X čarodějnice, znacharka, kolduňa, striga, vědma) 5. vegetační - polní: polevik, bělun, žithola, kosířka; - lesní: heljak, divý muž "div", lešij=duch lesa 6. ostatní - duchové času: polednice, půlnočnice, klekánice - osudu: sudičky, hoře, bída, smrt=Morana - ochránci domovů: domácí skřítek=šotek=domovoj E) Mrtví a onen svět 1. žárový ritus 2. kostrové pohřbívání Démoni: můry, upír, vlkodlak, navi "Špatná" smrt: mertvajaniki, založnyje, navrátilci "Dobrá" smrt: roditeli F) Svatá místa - vyvýšeniny, posvátný oheň G) Pohanská bohoslužba - hradiště na Ukr.: Ržavynské, Šumské, Blahoviščenské - zpěvy, modlitby, oběť, masky H) Uctívání zvířat - kůň, slepičí vejce, kohout I) Idoly - dřevo, kámen, kov (Arkona, Kyjev, Novgorod, Zbruč - záp. Ukr., Velíz u Kublova - okr. Křivoklát) J) Velesova kniha - texty pohanských letopisů před 9. st., nejspíš padělek ------------------------------------------- Idol boha Velese na vrchu Velíz u Kublova Idol nákres dochované malé figury