Zrození a smrt autora Od Giorgia Vasariho k Rolandu Barthesovi Parmigianino, Vlastní portrét v konvexním zrcadle, cca 1524 Giorgio Vasari (1511-1574) • Malíř, architekt • První významný sběratel kreseb • Spoluzakladatel florentské Accademia del disegno, 1562-63 • Autor životopisů vý-tvarných umělců (1. vyd. 1550, 2., upravené, 1568) Giorgio Vasari – malíř Vlevo: Neposkvrněné Početí P. Marie, olej na dřevě, 1541 Vpravo: Sv. Lukáš maluje Madonu, cca 1565: freska pro kapli Accademia del disegno ve florentském kostele SS. Annunziata (autoportrétní rysy) Giorgio Vasari – architekt Uffizi (původně úřadovny, nyní sídlo galerie) ve Florencii, 1560-81 Náhrobek Michelangela, 1570, Florencie, kostel Santa Croce Giorgio Vasari - teoretik Příklady autorských signatur: J. van Eyck, Michelangelo Umělec jako romantický hrdina: E. Delacroix Roland Barthes text Smrt autora, 1967 Smrt autora? • R. Barthes v eseji Smrt autora a ve studii Kritika a pravda (Critique et vérité, 1966) ukazuje, že „autorská funkce“ existující v díle není historicky stabilní. Tvrdí, že vysvětlovat dílo vzhledem k jeho původci je nebezpečný individualismus, znamenalo by to uvěznit dílo v představovaném já jeho tvůrce. Je proto nutno privilegovat text, nikoli jako osobní výpověď autora-boha, ale jako „tkáň citací z nesčetných kulturních center“. Odtud lze vyvodit, že interpret nemá zkoumat autorovy intence, ale zaměřit se na působení díla v aktuálních kontextech. • Michel Foucault v knize Archéologie du savoir (Archeologie vědění, 1973) a stati Co je autor podřizuje autora řádu diskursu. Autor byl např. vymezen vztahem k trestnímu zákonu jako někdo odpovědný za svůj spis, jindy na základě atribuce díla dané všeobecným konsensem těch, kteří mají autoritu. Podle Foucaulta není autor jednotnou subjektivitou, je v diskursu disociován na různé „modality“, tj. např. pozice, z nichž se promlouvá (tj. jaký má promluva vztah k předmětu, o němž hovoří, nebo k publiku), instituce, vzhledem k nimž má promluva autoritu, atd. • Srov. Ladislav Kesner v úvodu antologie Vizuální teorie: V určitých akademických kruzích se staly velmi populárními různé formy kritiky a přehodnocování konceptu „autora“ či „tvůrce-génia“, které vycházejí z extrémních argumentů Foucalta a Barthese vyhlašujících „smrt autora“. (2. vyd., 2005, s. 48-49)