Metody určování souvislosti pramene Allan W. Atlas: The Metodology of Relating Sources. In: Cappella Giulia Chansonier (Rome, Biblioteca Apostolica Vaticana, C.G.XIII.27). Brooklyn: Institute of Mediaeval Music 1975, s. 39–42 (Musicological Studies 27). Vela, Maria Caraci (ed.): Kritika hudebního textu. Metody a problémy hudební filologie. Praha: KLP 2001, s. 121–133. –Český překlad Jarmila Gabrielová. · zaměřeno na prameny hudby 15.století, zvl. rukopisy chansonů · kritizuje takový přístup, který rukopisy s větším počtem společných skladeb považuje za vzniklé na základě společné předlohy, nebo jeden za předlohu druhého · rukopisy 15. století vznikaly jinou cestou – skladby kolovaly v podobě rukopisných fasciklů (fascicle-manuscipt; viz Hamm, Charles: Manuscript Structure in the Dufay Era. In: Acta Musicologica XXXIV, 1962, č. 4; A. W. Atlas poté používá termín předloha – parent source), z nich byly také provozovány a na jejich základě (eventuelně jejich svázáním) vznikaly nákladnější rukopisy → rukopisy se shodují v notačních detailech, ale mají různé uspořádání a různý výběr skladeb · souvislost rukopisů dokládá spíše výskyt skladeb unikátně dochovaných právě pouze v oněch rukopisech · jak prokázat, že spolu rukopisy souvisejí? 1. společný výskyt skladeb dochovaných právě jen v těchto pramenech (velké množství společných skladeb dochovaných běžně v jiných pramenech by mohl být dán jen velkou popularitou těchto skladeb – je-li nějaká skladba hodně rozšířena, klesá její hodnota jakožto důkazu o souvislosti pramenů × je ale vzhledem k mezerovitému dochovávání pramenů naše představa o rozšíření skladeb správná?) 2. výskyt signifikantních variant a chyb § chyby (odchylky): · konjuktivní – nemohly být učiněny dvěma písaři nezávisle na sobě (a také je písaři při mechanickém opisování nebyli schopni odhalit) – jejich výskyt dokazuje,že prameny jsou v těsnějším vztahu k sobě než k třetímu rukopisu · separátní – mohly vzniknout nezávisle na sobě, resp. se v obou pramenech současně nevyskytují – ukazují na nezávislost pramenů § varianty – pro potvrzení souvislosti pramenů důležité signifikantní (indikativní) varianty – takové, které nemohly dva hudebníci vytvořit nezávisle na sobě · mezi signifikantní varianty patří: o rozdíly v polyfonní sazbě nebo v melodice hlasu o výskyt hlasu si placet (ovšem nevylučuje možnou příbuznost s prameny, které tento hlas neobsahují) o pravopisná podoba incipitů o připsání skladby určitému autorovy o pauzy na obrácení stránky přesně na stejném místě ve všech hlasech · souvislost pramenů dokládá signifikantní varianta, pokud je unikátně dochována v daných pramenech současně (současně je zapotřebí další pramen uvádějící jinou signifikantní variantu) × mezi signifikantní varianty nepatří o úpravy postihující kadenční formule – citlivý tón, spodní tercie o posuvky v předznamenání či před notami o koruny (fermaty) na dílčích nebo závěrečných kadencích o klíče (pokud se nemění vždy na přesně stejných místech) o rozdělení ligatur o použití minor color o dlouhá nota namísto několika opakovaných o vyplnění tercie průchodným tónem · písaři tyto prostředky používají často nahodile · rukopisy, jejichž vztah je prokazatelný na základě signifikantních variant, se v těchto detailech často liší · proč nelze sestavit stemma? § stemma předpokládá · uzavřenou tradici, tj. všechny opisy by měly být vztáhnuty k jedné konečné verzi, jednomu archetypu × chansony existují ve více verzích – mnohdy měl písař více verzí přímo k dispozici · znalost chronologie vzniku pramenů × zde je přesná datace problematická · prameny lze jedině rozdělit do určitých rukopisných rodin