Theodora Straková: Brtnický hudební inventář In: Časopis Moravského musea v Brně – Vědy společenské 48, 1963, str. 199 – 233. Brtnice se nachází nedaleko Jihlavy a její historie sahá hluboko do minulosti. První písemné zprávy o ní jsou z roku 1234. Brtnice je spjatá s rodem Valdštejnů, posléze v roce 1623 připadla rodu Collaltů (italského původu), který se zasloužil o rozvoj brtnického hudebního života. Brtnický hudební inventář je jedním z nejvýznamnějších a nejrozsáhlejších pramenů svého druhu. Bohužel je značně poškozen – chybí titulní listy a téměř celá osmina obsahu (= asi 150 skladeb). Soudí se, že inventář vznikl někdy v letech 1752 – 1769 a že pisatelem byl jistě brtnický občan, a to podle zápisů na posledních 6 stranách, které zaznamenávají tehdejší události v Brtnicích. S největší pravděpodobností jej sepsal zdejší občan Karl Weltz (Wels), který byl zámeckým kapelníkem a je i nejpočetněji zastoupeným autorem v inventáři. V pol. 18. století zdejší hudební život probíhal na třech místech: v zámku, v klášteře pavlánů a na kůru farního kostela. Těmto střediskům odpovídají i jednotlivé části inventáře. Vlastní popis inventáře: o Inventář má 95 listů o rozměrech 210x340 mm. Z toho 140 stran je původních a 36 listů je vlepeno nebo vloženo pozdějším pisatelem. Je svázaný v dřevěných deskách potažených tmavohnědou kůží s vtlačeným ornamentem. Na přední straně je nápis Inventario / per / la musica. o obsahuje 1059 thematických záznamů skladeb, které jsou členěny podle oborů a v nich číslované. o u autorů je uvedeno pouze příjmení, u každé skladby název, popř. obsazení. Inventář je rozčleněn do tří oddílů: 1) První oddíl má 108 stran a obsahuje světské nástrojové skladby orchestrální a komorní. 2) Druhý oddíl má 69 stran, jedná se o záznamy církevních skladeb bez formového uspořádání a číslování. 3) Třetí oddíl: 25 stran, obsahuje skladby smíšené – církevní a světské. Na konci je záznam o celkovém počtu skladeb v inventáři: 174 koncertů, 31 kasací, 149 divertiment, 288 sinfonií, 224 sólových skladeb, 156 mší, 49 litanií a 130 offertorií. Celkem zde nalezneme skladby od 130 skladatelů, přičemž přes polovinu z nich tvoří nástrojová hudba. Autory Straková rozděluje do 5 skupin podle původu, teritoriální nebo umělecké příslušnosti. 1. italští skladatelé (např. Caldara, Contini, Pergolesi, Vivaldi) 2. němečtí a rakouští (Auman, Gluck, Gsur, Haydn, Zechner) 3. domácí, čeští a českoněmečtí autoři (Brixi, Czernohorski, Jacobi, Mitcha) 4. česká hudební emigrace ( Richter, Stamitz, Tuma, Vanhal) 5. skladatelé neznámí, neurčení nebo jejichž totožnost je sporná (Herger, Martini, Stietina, Sedlacžek). Tato skupina je nejdůležitější z hlediska přínosu, obohacuje o „nové skladatelské zjevy, byť i lokálního významu“. Straková u jednotlivých autorů uvádí odkazy na lexikografickou literaturu (především Eitner, Dlabač, Riemann, Köchel) a rovněž na jiné studie (od Helferta, Racka, Fukače, také na svou studii kvasického inventáře). Srovnání s jinými sbírkami a inventáři: Nejvíce spřízněných jmen nalezneme s rajhradských inventářem (56), dále kroměřížskou sbírkou (42), svatojakubským inventářem (38) a 34 společných jmen mají i kvasický a blížkovický inventář. Z Čech pak nejvíce styčných bodů obsahuje inventář křižovnický.