Heslo ,,Kapellmeister“ v Janovkovi, Kochovi a Waltrovi Vypracovali: Barbora Pospíchalová a Petr Slouka Janovka V Janovkovi samostatné heslo nenacházíme, pouze zmínky v jiných heslech, hlavně v asi nejobsáhlejším hesle celého slovníku ,,tactus musicus“. Walter Ve Waltrovi je heslo velmi krátké a zaměřuje se hlavně na lingvistickou stránku slova a jen velmi stručně sděluje,že Kapellmeister vede kapelu a sbor a dále jak jej nazývají ve Francii-Maitre de Musique a v Itálii-Maestro di Cappella. Koch Nejobsáhleji je heslo pojednáno v Kochově slovníku, kde v duchu tehdejšího Empfindsamkeitu klade důraz na to, co musí dobrý kapelník umět,jak si má ve svém úřadu vést a také stále pracuje s termíny jako ,,génius“ a ,,přirozený talent“. Na začátku hesla je popsáno, že Kapellmeister je představený kapely,působí na dvorech s kompletní kapelou a komponuje a provozuje kusy k chrámové hudbě nebo opeře. Dále je popisováno, že musí mít stále dobrý přehled o skladbě,vedení hlasů a nastudovanou partituru, potom, že místo kapelníka vyžaduje ,, muže s geniem a dobrým vkusem, který je zároveň bohatý na znalosti a sesbírané životní zkušenosti“ a musí býti nejen dokonalým kontrapunktikem, ale zároveň dokonale ovládat řeč díla,prozodii, znát deklamaci,vášně a umění (typické pro Empfindsamkeit).Nevyhnutelně je potřeba aby měl tzv.přirozené nadání, znalosti a zkušenosti. Jako kapelník má také mnoho povinností a závisí na něm dobré provedení kusu. Na konci hesla je pak uvedeno, že ke znalostem a povinnostem Kapellmeistra se počítá znalost Mathesonova ,,Dokonalého kapelníka“ a stati ,,Některé z nejdůležitějších povinností kapellmeistra nebo musikdirektora“ od C.L.Junkera vydané ve Winterthuru roku 1782. Celkově toto heslo působí jako jakýsi návod na to, jaký má být Kapellmeister, a co všechno má umět.