Pro Adama Kováře (OJ) Kovář 1 Vypracoval: Adam Kovář (66500) FF: BA114 Proseminář čtení a psaní Vyučující: Adam Kovář 1. března 2009 Instrukce stran psaní domácích úkolů V zápatí umístit čísla stránek vpravo1. (Ti, kteří neodevzdali DÚ, nebo jej odevzdali pozdě, si připraví krátký referát na téma, o které se sami přihlásí na e-mailové adrese adam.kovar@mail.muni.cz.) Uvést explicitní informaci v levé části záhlaví2: Pro Adama Kováře (OJ). V pravé části záhlaví nechť je Vaše příjmení. V levém horním rohu první strany nechť je: Vypracoval (případně Vypracovala): Vaše jméno, příjmení (a v závorce učo) Kód a název našeho předmětu Vyučující Datum vypracování úkolu. Následuje nadpis zarovnaný nastřed, zvýrazněný tučně (ctrl+b). Tedy např. (umístění na stránce vizte výše). Vypracoval: Jan Novák (010101) FF: BA114 Proseminář čtení a psaní Vyučující: Adam Kovář 1. března 2009 Nadpis 1 Ve wordu: v horní liště tlačítko Zobrazit Záhlaví a zápatí. V okně, které se objeví, zadat Vložit automatický text Strana. 2 Ve wordu: v horní liště tlačítko Zobrazit Záhlaví a zápatí. Pro Adama Kováře (OJ) Kovář 2 Formátování, úprava textu Rozsah: - písmo velikosti 12 (v případě typu písma Book Antiqua může být 11); - písmo patkové (např. Times New Roman, Georgia ap., tedy nikoliv Arial, kterýžto je bez patek); - dvojité řádkování (Formát Odstavec Řádkování); - normostrana je maximální hranice (tedy 1800 znaků = cca 250 slov); text může být kratší, ale pak musí být jeho obsah natolik skvělý, že se tím autor textu vyhne výtce stran nedostatečné délky. Úprava: - do bloku; - jednoznaková slova přesunout z konce řádku na začátek řádku následujícího (ve wordu použít tzv. pevnou mezeru: ctrl+shift+mezerník); - závorka se lepí na text (tzn. že se NEdělá mezi závorkou a textem, který je uvnitř závorky, mezera); - zkontrolovat text před odesláním, resp. po vytištění (zda nedošlo k jakémukoliv poškození, tedy nečitelnosti); - odlišit nadpis tučně (ctrl+b); odliší se tak od ostatního textu; - jednotlivé listy sešít dohromady. Forma: - trojtečka se píše ctrl+tečka (= jeden samostatný znak; oproti třem tečkám); - pozor na anakoluty; - syntaktické anglicismy: What it is all about? It is about... V č. ,,Je to vo tom, že..." vs. ,,Text vypovídá o..."; - pozor na interpunkci (viz aparát doc. Hoskovce ­ verbum věta čárka), ba ortografii vůbec; Pro Adama Kováře (OJ) Kovář 3 - dodržet zadanou délku textu; toť součástí úkolu; práce byly příliš krátké nebo příliš dlouhé; - citace použité literatury ­ prozatím tímto způsobem: Příjmení autora, jméno autora. Název díla. Místo vydání: Nakladatelství rok. Kundera, Milan. Kastrující stín svatého Garty. Brno: Atlantis 2006. - citace delších částí textu (celý odstavec, příp. více): v uvozovkách; zároveň odděleno v zvláštním odstavci odsazeném z obou stran oproti ostatním odstavcům (např. o 1 cm zleva i zprava); - do našich krátkých textů nedávat dlouhé citace; buďto odkaz na stránku, např. (s. 21), nebo delší citace do poznámky pod čarou (ovšem poznámkami pod čarou šetřit a maximum informací se snažit ponechat přímo v textu); - každý citát vždy hned v následujícím odstavci vysvětlit/interpretovat; vždy explicité uvést, co máte daným citátem na mysli, jak jej vnímáte, jak daným citátem argumen- tujete; - citace veršů přímo v textu: jednotlivé verše oddělujeme lomítkem (mezera, lomítko, mezera); - slova jako: zajímavé (zajímavá je i moucha v polívce), krásné, smutné (co se psaní odborného textu týče, jedná se zde o prázdná slova, bez jakéhokoliv významu, subjektívní hodnocení na vodě); - členění na odstavce: odstavec má jednu zastřešující myšlenku, téma; odstavec odpovídá bodu v osnově textu; - odstavce se odsazují zleva (kromě odstavce prvního a odstavce následujícího po vynechaném řádku); - stylistika: mluvený vs. psaný projev ­ tj. rozdíl! obecná č.: byli zidealizovaný; - běžně mluvené ,,to samé" = v psaném textu: ,,totéž". Pro Adama Kováře (OJ) Kovář 4 Obsah: - neplést naratívní vs. topické přístupy (v budoucnu snad probereme rozdíl...); - pokud použijete jinou terminologii, než jakou jsme si vyložili, musíte doložit odkud a proč ji používáte (např. pojem motív); - pozor na anachronismy typu: Vilém měl deprese. - textem odpovídat na zadání, nezatěžovat text odbočkami; ty si nechte pro sebe; jen nejnutnější odbočku můžete dát do poznámky pod čarou. Stavba textu: - úvod: teze, definice, východisko (= 1. odstavec); - Vaše tvrzení: vycházející z teze, využívající definici, tezi, východisko (jeden nebo více odstavců); - argumentace: podepření důkazy (jeden nebo více odstavců); - konkrétní příklady: doklady z textu (jeden nebo více odstavců); - závěr: spíš ve smyslu summary než conclusion (jeden odstavec); neobsahuje žádné nové informace! Jen shrnuje, co bylo uvedeno v předchozím textu. Argumentace a doklady z textu mohou být vzájemně zaměněny či propleteny dohromady. Nicméně stále musejí zůstat přehledně členěny. Doporučení: - dát svůj text někomu přečíst (např. kolegovi, spolužákovi...); všimne si elementů (nejasností, nedostatků v argumentaci, věcných chyb), které autor textu přehlédne; - vyvarujte se emocionálního vyjadřování; - je užitečné načíst k danému tématu, na které máte text psát, sekundární literaturu3 (alespoň nějaký krátký text). Inspirace pro vlastní psaní. (Můžete se tak alespoň částečně vyhnout objevování Ameriky.) 3 Sekundární literatura je např. text Milana Kundery Překlad jedné věty. Jedná se o sekundární literaturu k primární literatuře: Kafka, Franz. Zámek.