Text t á cht O pořadů 05^1 rozmnožen jen pro odbornou potrebu užšíľio okruhu posluchačů* rozhlasový oykiue o patnácti díleoh a v t g a r d a 1 j & «£113 l 1 v o t \ firtat první k owe Uufullotí povdlacná láta mní cou; ■ č\ny dodo rulwrlMivu« ÍJvotnt pooliy guiwr«a« avBntesí"d* bet lag»'''117 54at druhá tribuna o nioanril b dot - flOCbi 1 ta« poohyl lôho, ale sporného pojotí třeba svobody jv.Vi poapLné au tnu '"-i, to ,i« fln«ja kardinálni problém» problém fllo orientované antropologičky, ie práv« ono i-o ■ c ody, Které krystalizuje u náa v t*ch třicátých loteob, ja rativní o dává nám určité nsiaěty, jat k tonuto probier, íitoupix. Tolik jenom na okraj, nby snad bylo poněkud oř.rej-nsr.o, ie itel^o zc^la paralaiiaovat naho od aebt odd4lov< onen tokzvuný historický o tatavnné aktuáln:. přístup k uvuntgardö, ale Se tady jde o dva hledi i:■.;< ■;..■■■■ tvoří oclak, a io jedno do druhého prolíná. <'á ae domnívám, Že i ve aféře vlastní unftlaelcá afctvrily, respektive oné aktivity, ktaró by cělů avantgardní povahu, n byla by realizována ve sféra uipílacfeé tvorby, áe to tam taky nopnjda adaleka o pnu&e vyjasnění néíeho, cu bylo dřív uzavřeno» o vytvoření nejakého nového aodelu, nýbri, ie půjde a iiiuoX jit o negací dialektickou, ve které budou uehovéAa určitá. 2ákladní hiediokn, která podle mého názoi-u. pro avantgardu jsou konstitutivní a v tomto amůru, mní aspoň ae zdá, í:e například on« n takzvaně integrační nebo integrující pohled, který je typický pro práva předválečnou avantgardu, aí už pro poetisauo nebo surrealismus, laluvíma-li o tuch proudech, které jsou u nás, ía to je něco, co i kdys přirození transformováno v tioufcasných podmínkách a vzhledem k situaci 80u2 caé je něčím» co právě je jedním v. těch Juliových mo- - 10 - »entú, který nôjak pro avantgardní ftktivitu ja konstitutivní jak pro období u2 udávaná", tuk pro období »oucaenéi s že uréitá p3v*:i!ťaiar.íau'--o problematiky v tön en3rü, jaic traba partikularíituja problematiku určité vôtvS mcdorníno usénŕ, la to je naprosto cici právo tomu, Čemu říkáme avíuitgardo v« vlastním no bo užsía olovu úmyslu- A ža tcdy onen inta-•jraíní p/ístup ja nácoe r.o není pastím ala co je otále aktuální. Chvatík; ,/ŕt se domnívám, tí náuar Roberta Kulivody je nožmi doplnit joátô ŕ jodnofto depe-rtii, in totiž aktuüliioat mezivá-loc'né avantgardy, opacialne nosí Caské Essi-íUačíjé avantgar-. fctará '■ určitá svá »peoi/icW postavení i v rfiaci evropských avnntfrardi pz-ávě ttVoji ideovou vyhrasínotítí, jo prtivö v t jo, jak byla tehdy / uffiání r vi. izováas ideová rovinu ume* .ocké tvorby. SrovaáÄe-li peraleJní proudy, jairo bylo pro-ftáfska umení a poetismus, nebo surrealismus u socialistic ký real: --ak si uvédiv Cn*j g 'ineoí;n uí j« Io -nyslím jasné ä v too uí nebude spoj ntfly obé tyto tendence vstah k marxismu, äSo byly inspirovány touto perepektivou. Ale rozdíl jo práve v tom, jakýi:i gpuaobv.vt se it; ! . ivorbu těmito ideologickými r«-repektivemi inspirovala- Z*tí- o v tSch proudech, jefco by?y tendenoo proletáŕe&S poezie, to byla po mém soudu pŕsdevflíri inspirace tematice, která najatiu způaoben bezprostrednú umení vnuka urfiitd tenata, určité obsahy, tak v těch proudech pootisou a surrealismu ta inspirace byla daleko organičtější, tvoŕivôjál, protože pri aí nedocházelo k rodukci člověka jenom na určitá sociologické - 11 - schéma, tak jak tomu bylo v ton druhou proudu. Tam celá ta problematika byla vlnatnô redukována ne sociologické třídní zařazení Člověka jenom ua tento elemontarní >-"-nflikt, zatímco proudy avantgardní vidÔly člověk'» v celé jflhO konkrétnosti, boiiatoati, složitosti a u?, tehdy, jak tody opravne bylo připomenuto Robertem Kolivodou, si kladl» otázku struktury složité, mnohavrstevné struktury lidské osobnosti, vztahu vědomí a podvedomí, vztahu racionálního a irracionálního v lidském životě, a ti» právě jejich pojetí člověka bylo daleko bohatší, všestrannější a přibližovalo se, nebo r.ějak vystihovalo tu skutečnou plnost, ninohovýnnamnost »jkuteáno-ati. Proto bylo tak autentické a živé i v tom, Že dokázalo integrovat do té marxistické ideologické základny celou řadu nových podnětů, které přináfiel vývoj soudobé védy, «t ui to byla vzpomenutá psychoanalýza, uebo v oblasti techniky celé řada nových technik, kteró ae pak projevovuly napríklad i rozvoji konstruktivistické architektury a vůbec konstruktivismu, o i v interpretaci samotněno uměni. To, co puk přinesl ve třicátých letech iuS*/orový proud velmi úace jpjo-tý a avantgardou, který vlastnú zobecňoval ty proměny, k nimž doôlo ve vývoji moderního uměni, pŕedeväím moderní" poezie, jako byla estetika Jana Mukařovřkého a štrukturalistický ay-ytéra, kterým nazírání na umění realizoval řadu moderních principů, principů dialektiky a principů historismu. Je ovsem pravdo, o tady spočívá myslím ten nejhlubší problém, na který nějakým způsobem upozorňoval Vratislav Effenberger, že v realizaci této ideové roviny se situace podstatné proměnila, dnes proti dvacátým a třicátým létům. A myslím, ža " 12 - tu jo řada otevřených otázek» protož» nemá üiiysl eí zaoti-rat ten velký konflikt, ko kterému doálo ní> konci třicátých let jwizi tím zdeformováním modelem stalinského pojotí socialismu a mezi avantgardou, ktorí byla v Sovětské« svazu velmi tvrdé zlikvidováno. Ü nás vlastně už od té doby, nejen v poválečné dobo, bylo velmi pochybováno o ton, jestli vůbec pa t.í-í avantgardní umíní do socialistického umění a z těchto kořena potom vyrůstá celá problemati&a (lne'ní. .'Valím 31, že predeväia dnes bude třeba znovu ae podívat na vztah soho konfliktivnlho a Kritického momentu, který jo jedním za sdkladů avantgardního pŕíatupu k uměni a k životu, a i toho lékového konstruktivního, afirmativniho pojotí kultury, -.Ttarý byl rovněž obasřen v avantgardním unění, ktorý ovláôt v poetieau, napr. splýval e takovou vizí harmonické beztŕídni cpolečnoati, ale fcterý dnoo 90 už nutno jeví jako velni nlhavý, neurčitý, problematický, a proti námu vystupuje do popředí právo ton worisnt analýzy, moment zkoumání, kladení tavřoných otázek. Effenberg«?: V oblosti výtvarného umění jo celá řado metod a pťoutřodků dnes znovu aktualizovaných ot pop-artoitt nebo op-orten, které vycházejí z tzv, surrealistických objoVtů, Jeda sa podlo surrealistické ideologie a teorie molo materializovat vSemohoucnoat lidské touhy a procesu lidského no-vědoml. Čde bych chtěl poukázat na základní rozdíl chápání técnto surrealistických objektů vo třicátých lotech a v too, jak jsou chápány dneo. Surrealistické objekty třicátých lat - 13 - byly jakýmsi meziproduktem v pokusech o stanovení konkrétní irracionality, t.j. těch nevědomých zdrojů v člověku, které jsou schopny ovládat v nestřežených okamžicích lidský život. Tyto surrealistické objekty byly meziproduktem, to znamená jejich ootetickd funkce bylo toprve druhotná. V prvním plánu to byly materializace experimentální činnosti surrealismu, a teprve pak se stávaly uměleckými díly, teprve na na výstavách. Dnes je tato experimentace obrácena řekněme v tom smyslu, že to, co bylo dřív prostředkem k určitému poznáni, stává se samo o sobě cílem, o to cílem, který je hodnotitelný, který je platný v oblasti estetiky. Ze estetika a psychologická sféra nevědomí jeou dvě zcela nesouměřitelné kategorie, je na první pohled zřejmé, ale právě tady musíme hledat -máme-li ji nalézt - určitou vývojovou dialektiku, která dnes má pravděpodobně jiné historické podmínky, než měla před třiceti lety, o ačkoli právě tendence k prozkoumáváni lidského nitra, jeho nevědomí, by byla dnes po všem, co jsme prožili, daleko naléhavější, právě zde najdeme pravděpodobně i linku, která spojuje dnednl problematiku umění a tou, která bylo před 30 lety. To nejsou Jenom surrealistické objekty. Černý humor, který patřil k nejvlastnějším kvalitám aurreali-stické básně nobo surrealistického obrazu, je rovněž dnes na pořadu dno, je znovu esteticky modifikován do jakéai nové alohovosti, v které ztrácí svůj původní agresivní smysl, svoje zaměřeni, jako určitá forma bezděčné, téměř nevědomé kritiky Člověka, který se brání proti tlaku vnějšího avěta. - 14 - Kalivoda: tlám dojen, že tan probiert uvantgerdv vykrystalizuje ŕkonkrotizuje ae v konkrétní tvůrčí aktivite. Jo totiž známo Be teprvt nedávno byla umosnöna publicita řa:,)' vyznannůjáícfo proudu ,-esijiavodn* :-■ -,a sárovaČ ooohatila i nesinárcKlrtl avanígarduř ža tento r.; lokj pr fil bude musst byt * tak $i oůaíc - vza< - potaš, koli kritiofcy. při ono* dnsSnin aouSaanea Jiavasjvání. Etrsbao: Je tak trochu paradoxní, že my zniíce umení a ujoělce třeba minulého stolotí. jejichž Životnost Je vlaatnÔ jenom - 15 - Čítanková, daleko lépo r.cili ío umění dvacátého století, jehož Životnost byln prokázána praví v ttinulýoh lotech. ! ložené říci, že próvS tato aovaloat »púaobuje, £a «9 vytváří nýty kolem tohoto uiaeiU- Tikový qýtus "Tej.-.■" jo možné zjistit právo proto, i« Teigovc nllo oni vyjít - první svazek vyeháxí teprve leten - až iiyrS» Stoj:;-; tok bychom solili říci, Že dílo šlnovo nebo štýTokéhi :. : Toyen jo dílo, která není - b to i veřejnosti, Vterá s& velký zájem právo o tento odka* naai aventgardy - dostatečně znáno, ŕlebo i týkové dílo Ví té za lava í'fízvala, které SD i te je nejznámější, je Často ve vydaní Skorpione, o to a nyní autorem zkomolené, tatžs znalost toho autantickáho iil.i opět není pMliá značná. A tok my atojíni;- pfad úfcolea, ga tu jefití dost dlouho budeme muset spMtoaňovat právo dSdi-ctvi avantgardy, to jest, uby bylo zřejmé, jnky rozoah a ;e-ký obaah toto dědictví oá( ala aouíasně tu jaou daleko aktu-álnejäi a vétäí ilkoly. Jíajít vztahy, relace uozi niculc-otí a dn;óken, mezi dnsěkem e ninulo.'ití, o vůbec oolou svou práci, která so bude dotýkat zpřístupnění dědictví avant : -dy, oouatřodit právč k tomuto úkolu. I.'ebol hlavni úkol není rehabilitovat dnea Toigo, nobo rehabilitovat oapříkl Štýrského, alo hlavni úkol je vřadit organicky toto dílo, toto dědictví do aoudobáho života, do dneska, do aoudobú problematiky uoflní, a to ja ú^ol velice obtížný a n^iza ho řceit - řekli bychom - jonom jednoatrannS historicky. Js ho třeba řeSit na pozadí tó dynamiky soudobého uľiénl vůbec. - 16 - Chvátík t lento úkol 06 o tc růrocnéjoí, ŕ« avantgarda iieiu-sáhlo jenom tfzký kruh, tmpr-íklad poesie, ale £e ovlivnila t puoatatá väechny obory uiaíl^cfctí tvorby muzivůiečnó - Že sahrnuja jole čoekou poisiij tak .*oaké výtvarné uaSní, České divadelnic tri* fílin, grafickou iípravu knih, itrchi tnkturu o vůbec problematiku Životního .0..-;ř?n ■■ « ale vytvořilo svod osobitou filosofii a svou estetiku. Je vůbec tiožn-' říct, Ži posnamenala českou kulturu právo v tom vývojovém .onontn, ;fly česká kulturo cú vyrovnala už jenom tul ture obrozenecké, Ltuřa, kterü doháněla avropaký r$ . a '■ ly ae urflitya •■ z radí oborů nemalým potílím v.* pojila pf'tu? do nejprogra- v i '.. [ho b vr opeká ho hledán'.. Proto j* České avantgardní . ' ril dnes ŕ. zajímevé pro ty -< 6Yäte( ktaré hledají, které* hledají Širokou otovřenou koncepci po^rofcovčďv uměni« ::říenbergar: Va ti ých a tu:---: i. současné tv< ■-■.'.-■. : : ■ ro ifikaee e pod», kter£ pájí v- řa tasí Ob no b i lidmi, ve vztahu Človek;* fc současné, ■ často řfij ti stiele smyslné, skutečnosti. Když na chvíli opustiino Sis tivnl sféru, v- které &e s takov-ými pojmy pracuje • a pozoruhodným důmyslem, a oudeiae si ověřovat jejich vyznán y aurové skutečnosti, tedj jejich reálný obsah, bude «e nan. Ložná jevit spis jako tlak znervoaňujicích chyb a nedostutků v životním provozu. í&iy ao človok brání svya deformovaným pudům směrem na hlavu jiného Člověka, To není odcizeni. nica .IX, Wl^iM • >=ol.«t-, «-* • «-*1-1- je Tla-stol prostor «m«. «' •*•** i°*° á0°°' ' **"* v nich pr*.t««J. MW* »«»ní aaehu. . x I