^nrozeii.ě, .žě„ýě'jiř filmů,-.?.které-jsek" tu áVedl-ř značná reícracuje koncěpc^ .toho, čemu říkáme- '"fiím pravda",.. Tento po-p zahrnuje,' podobně .i-jako '!nová vlná" , vséeimo'mo^ňe; a musíme "' s ta proto pokusit ;.o-:-j-eho bližší-.-.definici, kter^bvehom ^se na- ■ laie pridržovali. Režeme nejprvé^zaporně,; . že. "fiÄ-ooravda" .'je'■ .o, cobycňom mo.hli nazvat antlpodívanou,. ■.'zavržena^ dramaturg : íe tradičního divádelníno "iypuj -je to život zachycený' bezpro-freone» pravda Jaso-cíl 1 4ako.-.prostředek, což v soběnioak . ' .ezahrnuje neosobní Objektivismus (kamera, ani. v rukou dokumen-jSnsty, není'nikdy jen prostým automatickým mechanismem.) ,avěak o.zumi se tun víee.než kdykoliv jinde smysl pro rozboř a vlast-r ..,. ^úsudek; u tvůrce (při natáčejí i při- konečném sestřihu 'je rpo-';..' .echario široké volné pole improvizaci7 a" vséinu .néc©kanému).'v-:: H ,'Mám-li se .vyslovit .přesněji, jsou charakteristické rvsv ■'' e,tody "film právna" typos'. , '...;■; ."}• ; K:\ _ -aktivní přítomnost kamery g '.'neni tui^snaiia zastírat'. je;jí '.-... ^přítomnost >ani ;těm.v /itteřrí Jsou filmováni, .ani diviakom:; í .(přiklaď;: fi>n ::^larlcov;é"'HSp.o^eníH):5':;.-j.e tu přédeysim. Snaha. : .vytvořit přímý kontakt-, mezi-předmětem- a kamerou'.{ťedv ta- i ké -divákem) %;'••-'. .'.."'■''.....' ": práce s' "ž4/vým"materiálem5 velké místo '.se ponechává ^.improvizaci, ^vynoření necekaného,, .vyvolávání .bězprostřecT- :-nich reakcí, popřípadě :j>oúr,rekonstruovány ony události, '-kt&ré: nebylo- -.možno-' zachytit .autenticky- (například stáv-\:fci hpsmfku ^'-belgické -Sóřinági,'; jak to..kdysi učinil--ve : ,syém.-..ste-yn<í'jm:énném' dokumentu Joris Iyens)v. ;. © i" odmítání'práčův ateliéru a 'odmítání technik, - které' jšoa '.. s: touto ft.-rft.di:- spnjpn^-; iimšlfí osvětlení..-i>ostsvnchŕon. U . -ceníir-ropäk'oyáň'í'^'snímání téhož zaberu. at4» í.: - neprofesionálni^ hero lg lidé ,hra j í" samý seb£;(.tak jak toi "kd-osi .■jedno.u..ňaps.al; TOsoba^ která, je 'ne jzpůsobile jsi k ; •^toáui';:á'by:..s.eňrála.rpl"i Číňana:* ;.je zase gen Uíňan.;..). ' . --.Je. .ji:sté;f ,ž--e::svtěmí^ setká- me .ve yětsí;-ci^mensi-míř-é-v; různých-typech^řiirnoyé, tvorby, ,'feé -jsou", jiz -,dif0:uáp;. známé z.:praxe'3 v aktualitách, v televizi, klasických1- dpkum.ehtárn'íčh. filovech, .V n;e.pre;áVÍém^-.--'Ci.'fcalsrkém '. jiném), a v, :j.edně. částí - "stýíu;: nové Vlný">' 'kfterý je již- po ■..-..; .■.:. ■ -....-...■_-...-... ..... ._ .. . .._■ i ■.'■■..'. > * . a :Fa základě' techto.-chäräkteŕistických'" rysů? .se mi jeví zá* sadní cíl 'metody'1 "frii- pravda" asi, takto?: dosáhnout pravdivosti; a objektivnosti'.prostředky"oné metody^- Ribera-je zároveň aktivní;: t--subjektivní-'. •íd'zhameň'ás. r zavrhnout Objektivismus- ve prospeqh'i aktivního ;á 'OtěVřelftéh-ó' hle.d^ni'-'"-pravdy-:př.é;k:onáním vnějšího, a "'■] .bezprostředního '-zdání živých. bytostí a věcí směrem k subtilněh si a hlubší pravdě> 'jde "o to '* s trhnout masky" , tím. že pronikneme přímo do. života-iidr-.t-napříklád f oirräouTp'sychod.raciatu."),- obnažením -skutečné pravdy :.(dialek%ckóu/me^'odbu?,-nebp^ pravda se l lení v.'pphiedu kamery)H ..objektivita je cílem" ;(Výsledný, dokument mějií coiá [ být ob j. ektivnf; ní v o-bvykiém si\ ...... ......v také indiskrétni)1....' íim" něň£' řečeno, že dosaPžfn,í:..konecného::CÍle j ospravedlňuje' úzi.tí, ;j.akýchk;pld.v- prostředků,/néb'o^ poctivost, fil ii:):j"a--n'e. -prostředkem (-filmár- nemá být• obgektiv-: L'ova"smys'lu,;;:"nýbrž aktivní, ;uto/cný, popřípadě í