Antropologie vizuální kultury 1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média Vizuální kultura: kromě „vysokého“ umění zahrnuje rovněž lidové a „nízké“ formy kultury, je motivována zájmem o vizuální formu, která nyní převládá v médiích, komunikaci a při šíření informací 2. Teorie VK – základní definice • Nicolas Mirzoeff: „taktika pro studium funkcí světa uskutečňovaná skrze obrazy, zobrazení a vizualizace, spíše než skrze texty a slova“ • Martin Irvine: analýza „vizuální mediace“ nebo „vizuální reprezentace“; naše vizuální zkušenost je však vždy „kontaminována“ ne-vizuálním (ideologie, texty, diskurzy, náboženská vyznání, „vizuální kompetence“ atd.) • Norman Bryson: „dějiny obrazů“, sémiotický výklad zobrazení 3. Teorie vizuální kultury a příbuzné akademické obory http://www.georgetown.edu/faculty/irvinem/CCT510/VisualCulture-TheoryMap-Disciplines.html 4. Reflexe výtvarné kultury • dějiny výtvarného umění • umělecká kritika • programové texty • (sebe)reflexe umělců • obecnější teorie vycházející z vyhraněných filosofických, estetických, psychologických, sociologických... kritérií 5. Rozšiřování předmětu dějin umění • Uměleckoprůmyslové hnutí, 2. pol. 19. stol. • Alois Riegl, Die spätrömische Kunstindustrie, 1901 • George Kubler, The Shape of the Time, 1962 • Michael Baxandall: period eye – dobové oko, 1972 • The new art history: vliv poststrukturalismu • Hans Belting, Konec dějin umění (Das Ende der Kunstgeschichte?, 1. vyd. 1983), Obrazová antropologie (BildAnthropologie, 2001) 6. „Prehistorie“ vizuálních studií • Historikové umění: Aby Warburg, E. H. Gombrich, Georg Kubler aj. • Josef Čapek: zájem o „nízké“ kulturní formy, např. spis Nejskromnější umění • František Kovárna: spojení estetických, uměnovědných i antropologických přístupů • Bohumil Markalous: založení eidiky – vědy o zraku, edice Zrak Seznam konkrétních témat oboru vizuální studia Zdroj: James Elkins, Vizuální studia. Skeptický úvod (přetištěno in: Možnosti vizuálních studií, s. 246) Reflexe díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57 Variace: Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973) Teor. diskuze: Michel Foucalt, Svetlana Alpers, Michael Fried Marcel Duchamp, ready mades Kolo bicyklu, 1913; Fontána, 1917 René Magritte Zrada obrazů, 1928-29; Procházky Euklidovy, 1955 Andy Warhol, Brillo Box, 1964, 1969 Teoretická diskuze: Arthur C. Danto Jiří Kolář: proláž Rozhovor pana B. s panem R. v nebi (Pocta Baudelairovi) Jeff Koons, Slon, 1995 Jiří Surůvka, Teddy Bear, 2002