Téma 5: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809 Nauka o barvách - definice • Věda o barvě jako o optickém jevu a jeho specifických zákonitostech, jejím předmětem je barva jako fyzikální, chemický, fyziologický, psychologický, ontologický a es-tetický fenomén. • Zde se budeme zabývat převážně estetickou naukou o bar-vách, jejímž předmětem bude: 1) určení základních barev a jejich systematické utřídění, 2) výrazový charakter jednotlivých barev, 3) podmínky pro sestavení harmonických kombinací, 4) principy barevného podání – koloritu, 5) poměr barvy ke kresbě a světlu, 6) barva jako prvek krásy, 7) analogie barev a tónů (barevná hudba) Vnímání barev Podobně jako pocit světla vzniká z reakce systému vidění na jas předmětů, pocit barvy vzniká z jeho reakce na vlnovou délku světlených paprsků, vysílaných nebo odrážených těmito předměty: barva tedy není „na předmětech“, jak bychom se mohli spontánně domnívat, nýbrž uvnitř našeho vnímání, podobně jako jas. /.../ Vnímání barvy je založeno na působení tří druhů sítnicových čípků, z nichž každý je citlivý na jinou vlnovou délku. (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 17, 19.) Empirické dělení barev • vlnová délka, která určuje barevný odstín (modrá, červená, oranžová, tmavě karmazínová...) • sytost, t.j. „čistota“ (růžová je méně „sytá“ čer-vená, do níž je přidána bílá); barvy slunečního spektra mají maximální sytost • světlost, spojená s jasem: čím je vyšší, tím se barva zdá svítivější a tím více se blíží bílé; stejná červená barva o téže sytosti může být světlejší nebo tmavší (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 18.) Barevné spektrum podle J. Ittena Barvy základní (primární), druhotné a terciární Schéma sytosti a světlosti 12 barev spektra a šedé Nauka o barvách - antika Teorie základních barev a jejich míchání Empedokles: bílá – oheň, černá – voda, červená – vzduch, okrově žlutá – země Platón: barva jako prvek krásy, symbol představ, které jsou vzdáleny pojmovému zprostředkování Jako první přiřazuje k barvám citové obsahy. Aristoteles: základními barvami pouze bílá a černá vznikající (ne)přítomností světla, mezi nimi barevná škála: žlutá, šarlatová, purpurová, zelená, ultramarin Aristotelova teorie duhy: základními barvami červená, zelená a purpurová, jejichž světlost závisí na síle reflektovaného slunečního světla Galen: spojení barev se základními tělesnými štávami Nauka o barvách – středověk, renesance • Středověk: filosoficko-teologická spekulace a přírodo-vědecké zájmy Isidor ze Sevilly: „Pictura autem dicta quasi fictura.“ Tomáš Akvinský, kriteria krásy v Summa theologiae: integritas sive perfectio, proportio sive consonantia, claritas • Renesance: od 15. stol. specifická barevná estetika, empirická pozorování aplikována v umělecké praxi Leon Battista Alberti: circonscriptione (obrys), compo-sitione (kompozice), receptione dei lumi (světlo, barevnost) Angelo Poliziano: barva jako differentia specifica malířství Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem, 1483-1490 „Černé šaty působí, že se lidská pleť zdá bě-lejší, než je, a šaty bílé působí, že se pleť zdá tmavší, žluté ji činí barevnou a červený oděv bledou.“ (Leonardo, Traktát o malířství, kap. 146) Nauka o barvách – baroko, 19. stol. • Isaac Newton: analýza barev slunečního spektra (cca 1667) • J. C. le Blou, Traité du coloris / Pojednání o braevnosti (cca 1731) • Johann Wolfgang Goethe, Farbenlehre / Nauka o barvách, 1808-1810 • Michel Eugène Chevreul, De la Loi du Contraste simultané des Couleurs, 1839 P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn.: dílo jednoho z velkých koloristů evropské malířské tradice, jakož i teoretika kolorismu, m.j. autora nedochovaného traktátu De lumine et colore I. Newton: paprsek světla rozložený trojbokým světelným hranolem na pruhy barevných světel Isaac Newton, Opticks, 1704: barevné hudební kolo František Kupka, Newtonovy kotouče, 1911 Philipp Otto Runge, 1810 prostorový model barevných nuancí Johannes Itten, Tyče a plochy, 1955 Josef Albers, Studie k poctě čtverci, opalescenční, 1965 Johannes Itten, Kunst der Farbe, 1961 Paobraz: následný kontrast, který vzniká po pozorování barev Simultánní kontrast neboli barevná indukce: vzniká současně při pozorování původního obrazce Sedm barevných kontrastů podle J. Ittena 1) kontrast světlostní neboli temnosvitný (viz snímek 18e,f) světlá se vedle tmavé zdá ještě světlejší, kdežto tmavá je světlou ještě více ztmavována Kontrasty barevné neboli tónové, při nichž se využívá tónových kvalit barev: 2) komplementární kontrast (viz 18a) 3) teplotní kontrast (viz 18c) 4) kvalitativní neboli sytostní kontrast (viz 18g) 5) kvantitativní neboli proporční kontrast (viz 18h) 6) simultánní kontrast - nepřesně komplementárních barev (viz 18b) 7) kontrast barvy o sobě, tj. elementární kontrast několika čistých pestrých barev (viz 18d) Rovnovážné proporce barev podle A. Schopenhauera Kontrast světlostní: Rembrandt van Rijn, Večeře v Emauzích, 1628-1629 Kontrast světlostní: Francisco de Zurbarán, Zátiší s citróny, pomeranči a růží, 1633 Kontrast komplementární: Bohumil Kubišta, Zátiší s vázami, 1911 Kontrast teplotní, sytostní a proporční: Auguste Renoir, Portrét Jany Samaryové, 1877 Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Georges de la Tour, Novorozeně, 40. léta 17. st. Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Jean Baptiste Siméon Chardin, Návrat z trhu, 1739 Kvantitativní neboli proporční kontrast: Piet Mondrian, Kompozice, 1923 Simultánní kontrast (nepřesně komplementárních barev): Victor Vasarely, Cheyt pyr, 1970-1971 Kontrast barvy o sobě: Václav Špála, Děvče u moře, 1923 Analogie barev a tónů: Luigi Russolo, Hudba, 1911 František Kupka, Dvojbarevná fuga, 1912 Analogie barev a tónů: Vasilij Kandinskij, Improvizace 7, 1910 Barva je prostředek bez-prostředního působení na duši. Barva je klávesa. Oko je úderné kladívko. Duše je klavír s mno-ha strunami. Umělec je ruka, která úderem na tu nebo onu klávesu způsobí vibraci duše. (V. Kandinskij: O duchovnosti v umění, 1912) Analogie barev a tónů: Miroslav Ponc, Barevná hudba, 1924-1925 Zdeněk Pešánek, Barevný klavír, 1. verze, 1925