Elektroakustická hudba Karlheinz Stockhausen a elektronická hudba 17. 3. 2009 Karlheinz Stockhausen (1928-2008) Karlheinz Stwkfwttsen, August 22ml 200.5 (77th birthday) Electronická STUDIE I (1953, 9 min. 42 s.) STUDIE II (1954, 3 min. 20 s.) GESANG DER JÜNGLINGE (1955/56, 13 min. 14 s.) KONTAKTE (1958-1960, 35 min. 30 s.) MICROPHONIE I (1964, 28 min.) MICROPHONIE II (1965, 15 min.) HYMNEN / HYMNS (1964-67, 114 min.) SIRIUS (1974-76, 96 min.) části cyklu LICHT (AUS DEN SIEBEN TAGE) OCTOPHONY (1990/91, 69 min.) Studie I (1953) Studie II (1954) Obálka zvuku: (envelope): * Attack: Úvodní náběhová fáze, během níž vyběhne tón od začátku svého znění do své první amplitudové úrovně. Rychlým náběhem na maximální amplitudovou hodnotu lze docílit perkusivního charakteru zvuku, * Decay: Fáze, během níž se obálka dopracuje k druhé amplitudové úrovni, která nemusí být nižší než úroveň L1. U perkusivní obálky ji použijeme k rychlému opadu hlasitosti zvuku, * Sustain: Fáze vlastního znění zvuku. V příkladu perkusivní ADSR by se jednalo o klesání na nulovou hodnotu, délka tohoto doznívání je například u strunných nástrojů závislá na délce a ladění struny. * Release: Fáze od puštění klávesy (key off). Amplitudová hladina zvuku klesá od aktuální úrovně (ta je daná pozicí v sustain fázi, když došlo k puštění klávesy) na nulovou úroveň. EXPO 1970, Osaka fuj r i,t ť-ľl 1—1+ fr* ---j -ff . £y a. t— 1 t_ AC i±* '-, - . H., 1 Al limitu Nhhi*Ľ V. ti filfcf N't? WH * rřjlfr. H r<>> fj-l-f 39 Oktophonie, schéma prostorové projekce zvuku Oktophonie, ukázka partitury