DĚTSKÁ ŘEČ – jaro 2008/2009 POŽADAVKY NA PŘÍPRAVU ROČNIKOVÉHO PROJEKTU 1. Obsah – projekt obsahuje 3 části: a) Zvukové nahrávky dětské řeči; b) Přepis nahrávek; c) Analýza nahrávek. 2. Obsažení – na projektu pracují 2 nebo 3 studenti společně – projektové týmy. 3. Požadavky k 1. části – nahrávky dětské řeči a) Studenti pořídí 10 nahrávek s délkou 1/2 hodiny nebo 5 nahrávek s délkou 1 hodinu řeči jednoho dítěte ve věku 0-6 let. b) Jednotlivé nahrávky budou pořizovány vždy s časovým rozestupem mezi nimi minimálně 1 týden; c) Před začátkem nahrávky zkoumající poznamená: - přesné datum a hodina začátku nahrávky (nahrávka 5.3.2009, zač. 11:25 h.). - jméno a datum narození dítěte (Jan Novák, nar. 26.2.2006); - kdo jsou ostatní účastníci komunikace, vztahy s dítětem (matka, strýc atd.); - stručný popis situace (hra doma, ve školce atd.). d) V průběhu nahrávky zkoumající poznamenává: - mimika a gesta, kterými dítě provází svou promluvu a které jsou důležité pro komunikaci (ukazuje prstem, zvedá ruku). e) Na konci nahrávky zkoumající poznamená: - hodinu ukončení nahrávky (konec: 12:07 h.) 4. Požadavky k 2. části – přepis nahrávky a) Při přepisu nahrávky se uplatňují pravopisná pravidla českého jazyka; b) Fonetické odchylky od spisovné výslovnosti, vzniklé z důvodů nedokonalé artikulace dítěte se v textu nezohledňují (např. vysloví-li dítě „jipka“ v textu uvedeme „rybka“); c) Morfologické zvláštnosti dětské promluvy se zapisují tak, jak je dítě vyslovilo (např. pokud dítě řekne „vytevřít“ zapíšeme to do textu v té podobě, nebudeme to opravovat na „otevřit“ apod.); d) Syntaktické zvláštnosti řeči dítěte se zapisují tak, jak je dítě vyslovilo (neopravuje se pořádek slov ve větě, vazby odlišné od spisovných atd.). 5. Požadavky ke 3. části – rozbor nahrávek a) Rozbor obsahuje všechny úrovně jazyka – fonetiku, morfologii, slovotvorbu, sémantiku, syntax (jednotlivá témata budou probrana na hodinách a studenti dostanou podrobné pokyny); b) Práce má strukturu a formu dle poskytnutého vzoru. 6. Práce na projektu Otázky a problémy, které vzniknou při práci na projektu budou komentovány průběžně na hodinách nebo v rámci konzultací (osobně, nebo e-mailem). 7. Doporučení: a) S nahrávkami začít co nejdříve; b) Přepisy dělat průběžně – dokud situace je v paměti čerstvá; c) Počkat s rozborem než jednotlivá témata budou probrany na hodinách; d) Rozdělit si práci v projektovém týmu. Mgr. Margarita Rumenova (e-mail: rumenova@mail.muni.cz) Brno, 27.2.2009