TRANSAKČNÍ ANALÝZA A ASERTIVITA Transakční analýza - východiska Eric Berne (1910 – 1970) § Strukturální analýza § Funkční analýza § Analýza her § Analýza životního scénáře 3 základní potřeby (hlady) hlad po struktuře hlad po podnětech hlad po pozici Struktura Existuje několik způsobů, jak trávit čas: § Stažení se od druhých § Rituály § Zábavy § Činnosti § Hry § Intimita Podněty § stroke – pohlazení, každá jednotka projeveného zájmu, tj. jakákoliv zpětná vazba § Pozitivní nepodmíněná ZV § Pozitivní podmíněná ZV § Negativní podmíněná ZV § Negativní nepodmíněná ZV Pozice § Já jsem OK, ty jsi OK. § Já jsem OK, ty nejsi OK. Arogance jako obranný mechanismus, v podvědomí pocit vlastní nedostačivosti. § Já nejsem OK, ty jsi OK. Lidi mají větší právo na štěstí, potřebuju jejich souhlas. § Já nejsem OK, ty nejsi OK. Vražda, sebevražda, psychóza. Strukturální analýza Osobnost každého člověka v sobě zahrnuje (a navenek projevuje) 3 různé stavy ega: Rodič Dospělý Dítě Rodičovský egostav § uvažujeme a chováme se tak, jak jsme to převzali od rodičů a jiných důležitých postav (je to soubor pravd, zásad, nařízení, limitů, předem stanovených pravidel, žádoucích způsobů chování a jednání) § neverbální projev: karatelská, ochranitelská pozice, pohled přes brýle, vztyčený prst, úsměv, obejmutí, kritický, autoritativní, uklidňující, chlácholivý hlas § typické verbální výrazy: rozkazovací způsob (“nedělejte”, “měli byste”, “musíte”, “buďte”), hodnotící přídavná jména a příslovce (“dobrý”, “špatně”), generalizace (“vždy”, “nikdy”) § v rámci tohoto stavu rozlišujeme polohu: a) kritického rodiče b) pečujícího rodiče Dospělý egostav § reprezentuje logickou, racionální, neemocionální, řešící, předvídající složku našeho já § řídí se objektivní skutečností – pracuje s informacemi, myslí, analyzuje, zařizuje, rozhoduje § neverbální projev: vzpřímené držení těla, soustředěný, klidný výraz ve tváři, cílevědomý projev, kontakt očima, “otevřená” gesta, výrazný, jasný, neemocionální hlas § typické verbální výrazy: slovesa v 1. osobě jedn. čísla (“myslím si …”, “domnívám se …”, “předpokládám …”), odpovědi na otázky “kdo”, “co”, “jak”, “kde”, konkrétní vyjádření, specifikace, fakta, motivační výzvy (“Pojďme …”) Dětský egostav § představuje energetizující a citovou složku, s prvky hravosti, zvídavosti, závislosti, nejistot nebo zkratkovitého, nelogického přístupu § neverbální projev: neklid, pobíhání, nekontrolovaná gesta, smích, pláč, zvědavý výraz v obličeji § typické verbální výrazy: množství citoslovcí (“Jů.”, “Hele.”, “Bezva.”), subjektivně zabarvená slovesa (“Chci.” , “Nemohu.”, “Rád bych …”.) § v rámci tohoto stavu rozlišujeme polohu: a) adaptovaného dítěte b) spontánního dítěte Funkční analýza (analýza komunikačních transakcí) § Transakce komplementární § Transakce zkřížené § Transakce skryté Asertivita §Andrew Salter V počátcích rozvoje asertivity byla zformulována tato doporučení: § Feeling talk § Facial talk § Umění říci ne § Užívání „já“ ve vyjadřování § Umění přijmout pochvalu Asertivita je … § cesta k druhým lidem, které předchází cesta k sobě, svým potřebám, přáním a právům § dovednost ,,3P“: § Poznání (rozeznání příslušných pocitů a potřeb v sobě) § Projevení (vyjádření vlastních pocitů, stavů, potřeb, názorů a schopnost vnímat je i u druhých lidí) § Prosazení (klasické téma asertitivity). Asertivní techniky § Asertivní NE § Gramofonová deska § Technika otevřených dveří § Negativní aserce § Negativní dotazování Charakteristiky zdravé komunikace § Bezprostřednost reakce § Kognitivní přizpůsobování se partnerovi § Zájem o druhého (pozorné a aktivní naslouchání, otevřené otázky, trpělivost, přátelský pohled a hlas) § Oční kontakt § Reciprocita (vyváženost, symetrie) § Vyladěnost § Humor § Podpora vývoje a flexibility § Konzistence – trvalost vztahů