Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 2 v JS 2009 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Kojenecký věk (4/6 - 12 t.) Zákony psychomotorického vývoje - Arnold Gesell: Formuloval zákony psychomotorického vývoje 1. Princip vývojového směru (gradientu) • Postup kefalokaudální • Postup proximodistální • Postup ulnoradiální 2. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 3. Princip funkční asymetrie 4. Princip individualizace 5. Princip autoregulace 1. Princip vývojového směru 4 Postupné ovládání jednotlivých částí těla podle tělesného růstu. 4 Princip vývojového směru: – postup kefalokaudální (od hlavy k patě) – postup proximodistální (úchop od malíčku k palci) – postup ulnoradiální (od bližšího k vzdálenějšímu) 2. Princip spirálového vývoje funkcí flexorů a extenzorů Osvojování specifických funkcí se děje tak, že je nejprve dosaženo určitého stupně dokonalosti, pak se dítě zdánlivě vrací k dřívějšímu způsobu, aby mohlo překonat dosavadní výkon a postoupit na vyšší úroveň. Jak vypadá klasické tkaní – u dítě je to trochu podobné - jedna funkce, pauza, druhá funkce, pauza, zpět k první funkci… 3.Princip funkční asymetrie Tendence k postupné specializovanosti pravé a levé strany těla. Asymetrie je pro organismus daleko ekonomičtější. Mozek má 2 polokoule. Jedna z nich je dominantní. Od 20. dne gravidity dostává dítě asymetrii i po narození má dítě tendenci zaujímat asymetrický postoj (natočení hlavičky). Mizí —> symetrická poloha. Při úchopu má dítě tendenci uchopit oběma rukama, pak jednou, druhou .. 4. Princip individualizace Každé dítě se rodí jako jedinečné individuum se svérázným způsobem růstu. Zraje CNS Individuální chování je zčásti výrazem tohoto zrání. Něco probíhá nezávisle na učení - maturace, ale zároveň to má individuální rozměr. 5. Princip autoregulace Během vývoje nedochází pokrokům v jednotlivých oblastech vyrovnaně – tyto výkyvy jsou řízené dítětem samým při přechodu na vyšší stupeň. Člověk, protože není příliš naprogramován -> umožňuje mu to větší plasticitu. Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4 Tříměsíční dítě – v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma – v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená – ve stoji se vzpírá jen málo – na bříšku se začíná opírat o předloktí http://library.med.utah.edu/pedineurologicexam/html/03month.html Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc Vývoj hrubé motoriky 4 Šestiměsíční dítě: – spontánně se přitahuje do sedu – s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) – aktivně se převrací z břicha na záda http://library.med.utah.edu/pedineurologicexam/html/06month.htm Vývoj hrubé motoriky 6.měsíc Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) 4 Šestiměsíční až devítiměsíční dítě – začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena – připravuje se k lezení Vývoj hrubé motoriky 7.měsíc Vývoj hrubé motoriky 8.měsíc Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) 4 Devítiměsíční dítě: – leze po čtyřech – pokouší se pohybově osamostatnit – dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory – vzpřimuje se do stoje u opory – vnímá hloubku Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc Lezení Psychologické aspekty kojeneckého lezení – Dostane se sám – Značky – Velikosti Lezení - pokrač. – sociální implikace – vstupují do nových sociálních situací – jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry Vývoj hrubé motoriky 4 Dvanáctiměsíční dítě: – chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku – samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období http://library.med.utah.edu/pedineurologicexam/html/12month.html Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc Rané senzorické schopnosti Zraková citlivost Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození: Zraková citlivost 4 Selektivní 4 Konfigurace 4 Pohyb Experimenty- FANTZ Ukázalo se: Experimenty- FANTZ 4 Novorozenec : 4 rozlišuje základní tvary a barvy 4 vnímá vizuální svět organizovaným způsobem 4 upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami 4 zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají Rozpoznání obličeje 4 vrozená schopnost 4 adaptivní schopnost FANTZ - rozpoznání obličeje 4 1-2 měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy 4 Důležité: barva vlasů, účes 4 Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří 4 7-10 měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků FANTZ - rozpoznání obličeje Vnímání barev 4 v prvních měsících velice omezené 4 ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra 4 4-5 měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii Vnímání kontrastu 4 první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 4 2 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy – podobné u vizuálního skenování např. obličeje Zraková ostrost 4 Vzhledem k nezralosti zrakových drah je mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku Sluchová citlivost 4 Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování 4 otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům – 3 dny 4 preference komplexních zvuků před tony 4 odlišení melodií 4 zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem) Rozlišování lidské řeči 4 Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky 4 Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) 4 Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému Hmat a bolest - Hmat se rychle vyvíjí - Rychlý vývoj vnímání bolesti. 4 To vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo Čich a chuť 4 Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty 4 chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými 4 Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení 4 chuť – preference sladkého Čich - experimenty Rovnováha a pohyb 4 Informace o poloze těla: – vestibulární aparát – proprioreceptory – přizpůsobení se optickému toku „ optical flow“ • Tuto schopnost mají novorozenci • Vyvinuta zcela 5-9 měsíců Vnímání hloubky 4 schopnost vnímat povrch prostředí 4 vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici Vnímání hloubky Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Hračka – šňůrka – noha 4 Domácí prostředí 4 Všechny reakce zaznamenávány Schopnost zapamatovat si rozhýbání hračky Krátkodobá paměť Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 2 skupiny dětí- – stejné hračky – různé hračky – SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4 Dlouhodobá paměť - REAKTIVACE PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE Prosociální chováni novorozence 4 Pláč a křik 4 Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí Hanuš Papoušek 4 Intuitivní rodičovské chování Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Při hovoru k malému dítěti matka své výrazy přehání: 4 Mluví vyšším hlasem 4 Dětské žvatlání 4 Mluví pomaleji 4 Rytmus řeči je jiný 4 Pohyby nápadnější Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4 Pohledy z očí do očí trvají déle 4 Přibližuje svoji tvář k dítěti blíže (20-25cm) 4 Repertoár výrazových projevů je chudší, omezený na několik základních projevů, které jsou dítěti nejsrozumitelnější a které snadno diferencuje 4 Matka tyto projevy opakuje se značnou stereotypií a rigiditou Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tím vším rodiče: 4 Dávají početné příležitosti, aby se cvičili v komunikaci, 4 “Dělej to dál” “ Tohle nedělej“ Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Tato schopnost matek je ovlivněna: 4 Povoláním rodičů, 4 Rodičovským očekáváním ( prenatálním) Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) Intuitivní rodičovské postoje jsou často v rozporu s okamžitými rodičovskými reakcemi a viditelnými postoji 4 Matky se například snaží navázat zrakový kontakt se svými dětmi, i když si myslí, že je nevidí Pojem Intuitivní rodičovské učení Papoušek, Papoušková (1978, 1981) 4 Tato schopnost intuitivního rodičovství je ovlivněna – např. počtem dětí Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) 4 Trvá několik sekund 4 Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) 4 Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) 4 Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) 4 Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. 4 Oslabení 4 Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě 4 matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. 4 To vede k: – dítě ztrácí zájem o sociální interakci – upadá do apatie – angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt Asynchronizované interakce matka - dítě 4 To bývá způsobeno: – nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie X – když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů EMOCIONÁLNÍ VÝVOJ NOVOROZENCE Emocionální vývoj 4 Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře 4 EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974) Přítomnost jednotlivých typů emocí 4 Zájem 4 neonatální smích (bez sociální příčiny) 4 úzkost (reakce na bolest) 4 odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození Přítomnost emocí - pokrač. 4 Sociální úsměv 4 Zlost, překvapení, smutek 4 Strach 4 Empatie, žárlivost, plachost,vina 3 - 6 týdnů 2 - 4 měsíce 5 - 7 měsíců 12 - 18 měsíců Temperament 4 9 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození Komponenty temperamentu • Úroveň aktivity • Rytmicita, pravidelnost • Přiblížení nebo stažení se • Adaptabilita Komponenty temperamentu 5. Práh citlivosti 6. Intenzita reakce 7. Kvalita nálady 8. Těkavost 9. Rozsah pozornosti Typologie temperamentu: Thomas, Chess,1977 4 Snadné dítě 4 Obtížné dítě 4 Pasivní dítě