You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Četba:
Michel Foucault. Dějiny šílenství. Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Praha: Lidové noviny 1993, s. 5-8, 56-71, 154-168.
Religionistická exukrze a fakultní kolo SVK: NEUČÍ SE!
Týden 1: Organizační setkání
Podmínky ukončení:
1. Aktivní účast na 8 z 10 seminářů, na nichž budou probíhat diskuse k zadané literatuře. Alternativně je možno za každou neúčast odevdat do ISu konspekt.
Podoba konspektu:
a) Maximálně 2 strany A4 (Times New Roman 12, řádkování 1.5);
b) Struktura:
Ústřední myšlenka: co autor svým textem chce říci (nikoliv o čem všem autor v textu hovoří).
Zdůvodnění: jakými argumenty, z jakých teoretických pozic, případně na základě jakých dat autor svou tezi dokládá.
Kritická reflexe: co si o autorově tezi a její zdůvodnění myslíte a proč?
2. Odevzdání eseje:
Možná témata:
a) Aplikace Foucaultova metodologického přístupu na vaše vlastní téma.
b) Rozbor některého významného aspektu Foucaultovy metody, ústředního pojmu apod.
Formální požadavky:
3-6 stran textu ma A4, Times New Roman 12, řádkování 1.5.
Korektní poznámkový aparát (i esej vyžaduje korektní užívání poznámek).
Odevzdání eseje do odevdávárny nejpozději týden (7 dní) před konáním kolokvia - do půlnoci. Při vrácení eseje k dopracování se musí student přihlásit až na další termín kolokvia. Je doporučeno přijatelnost esejí konzultovat s předstihem.
Věcné požadavky:
Hutný a kompaktní text, v němž je jasně formulován problém a jasně formulovaný závěr.
Závěr musí vyplývat z premis, respektive předcházejících analýz nebo popisu, vazba musí být jasná a explicitní.
Věty musí být smysluplné a použité pojmy musí mít jasný význam. Autor musí vědět, proč dané pojmy používá.
3. Absolvování kolokvia:
Kolokvium má podobu konferenční rozpravy nad eseji.
Každý student přihlášený na konkrétní termín si připraví stručnou (max 5 minut) prezentaci svého tématu a zároveň si přečte eseje kolegů a kolegyň přihlášených na stejný termín. Jednotlivé prezentace během kolokvia následuje diskuse mezi přítomnými studenty. Hodnotí se úroveň prezentace tématu/problému, schopnost zdůvodnit vlastní postoje a schopnost formulovat věcné námitky, případně věcně ohodnotit pozitivní přínos příspěvků kolegů/gyň.
Týden 2: Úvodní přednáška
Četba:
Stanislav Hubík. K postmodernismu obratem k jazyku. Boskovice: Albert 1994, s. 78-93.
nebo
Martin Vávra. "Sociologické aspekty díla Michela Foucaulta". In: Jiří Šubrt (ed.). Historická sociologie. Plzeň: Aleš Čeněk, s. 338-359.
nebo
Gilles Deleuze. Foucault. Praha: Hermann a synové 2003.
Týden 3: Úvod do metody: Dějiny šílenství
Týden 4: Genealogie
Četba:
Michel Foucault. "Nietsche, genealogie, historie". In: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994, 75-98.
Týden 5: Normativní působení diskursu - úvod (Slova a věci)
Četba:
Michel Foucault. 2000. "Hranice reprezentácie". In: týž. Slová a veci: Archeológia humanitných vied. Bratislava: Kalligram, s. 229-260.
nebo
Michel Foucault. 2007. "Meze reprezentace". In: týž. Slova a věci. Brno: Computer Press, s. 169-194.
Týden 6: Kdo mluví? Autor
Četba:
Michel Foucault. "Co je to autor?". In: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994, 41-74..
Týden 7: Řád diskursu
Četba:
Michel Foucault. "Řád diskursu". In: Michel Foucault. Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994, 7-39.
Týden 8: Transformace: diskurs a moc
Četba:
Michele Foucault. 1996. "Subjekt a moc". In: týž. Myšlení vnějšku. Praha: Hermann a synové, s. 195-226.
Týden 9: Moc a subjekt
Četba:
Michel Foucault. Dozerať a trestať: Zrod väzenia. Bratislava: Kalligram 2004, 137-195.
nrbo
Michel Foucault. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin 2000, 197-274.
Týden 10: Studijní týden
Týden 11: Sebeutváření subjektu
Četba:
Michel Foucault. "O geneaologii etiky". In: Michel Foucault. Myšlení vnějšku. Praha: Hermann a synové 1996, s. 265-299.
Týden 12: Variace na Foucaulta I
Četba:
Talal Asad. "What Might an Anthropology of Secularism Look Like?". In týž: Formations of the Secular. Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanfrod University Press 2003, 21-66.
Týden 13: Děkanské volno
Děkanské volno. NEUČÍ SE!