JIŘÍ PLOCEK HUDBA STŘEDOVÝCHODNÍ EVROPY WORLD MUSIC - DŮM S VELKOU v o to - Vydavatelé nejrozšířenějšího průvodce World Musk - Rough Guide v předmluvě k prvnímu vydání z roku 1994 uvedli, že rermín world music zavedla v 80. letech malá britská vydavatelství především jako obchodní značku, která měla prodejcům a distributorům vymezit etnicky zaměřenou produkci titulů s africkou, ibero-americkou a další hudbou, pro niž neexistovala žádná jasná škatulka. Na obchodník)' to zapůsobilo, termín se rychle ujal. Brzy se však začaly objevovat námitky, že tento pojem je příliš vágní a vlastně nesmyslný. Co si má člověk představit pod pojmem „světová hudba"? Navrhované alternativy: root (vycházející z kořenů), ethnic (etnická), international (mezinárodní) se však neujaly. Termín world music však i přes svou neurčitost existuje a má svůj obsah, jenž je náplní festivalů či samostatných koncertů a mnoha hudebních nosičů. My si jej pro účely naší knížky vymezíme takto: Je to hudba, jež vychází z více či méně starobylých hudebních tradic, které charakterizují jednotlivá etnika (národy a národnosti) a mají původ především v selském (vesnickém) prostředí. Zahrnuje jak tradiční hudební projev (hudební folklór), tak i nejrůznější současné spontánně se rozvíjející směsné styly, dnes označovaně jako fúze (s folkem, rockem, jazzem apod.), které jsou lidovou hudbou inspirovány. Zmíníme se i o hudebním folklorismu, což jsou vědomě pěstované folklorní projevy vycházející z poznatků a studií etnografických a muzikologických (např. značná část moravských folklorních souborů pracuje na tomto základě). Tomuto směru však chybí charakteristické rysy spojující skutečně lidové hudce minulosti a současnou world music -silný prvek osobní spontaneity a do jisté míry hudebně národopisný SVĚTEM LIDOVÉ HUDBY A WORLD MUSIC » 11 0777 „diletantismus", který je často příčinou nových a nečekaných prvků > o. o L_-, v tvorbe. LU Z c o o > o CĹ Nebudeme zacházet příliš daleko do oblasti čistého folku, jazzu či vážné hudby, ty mají v jádru nadetnický charakter a patří jim samostatná pojednání. Totéž platí i o různých druzích alternativní hudby, které přesahují do širších sociálně-politických dimenzí. Existují hudební směry, které patří do kategorie relativné mladého městského folklóru a mají také etnický charakter par excellence -třeba trampská hudba (v Cechách i na Moravě). Ta je ryze českým fenoménem a bylo by na místě ji zmínit v publikaci určené cizincům, pro které je kuriozitou, s níž se u nás mohou bezprostředně setkat. My se zde trampské hudbě věnovat nebudeme, protože byla popsána jinde (vznik trampingu, včetně trampské písně, zachycuje například kniha Boba Hurikána Dejiny trampingu, Praha 1990). Naší výchozí pozicí bude původní vesnická lidová hudba - ta, které se u nás někdy říká oním poněkud nelibozvučným slůvkem folklór (v zahraničí lépe: traditional (folk) music, tradiční (lidová) hudba, jindy etnická hudba), a podíváme se, kam až sahá její inspirační síla. Právě to je dnes zahrnuto pod pojem world music. Kromě jediné výjimky - a tou je „inspirovaná" hudba vážná. 12 « SVĚTEM LIDOVĚ HUDBY A WORLD MUSIC