Baldwinův efekt • chování organismů – projev strategie genů → přežití. Geneticky řízené → prospěšné pro geny živočicha • nervová soustava a mozek vyvinuté během genetické evoluce umožňují stále rychlejší reakce na vnější prostředí • schopnost učení dána genetickým nastavením • geny vyvíjejí stále sofistikovanější a inteligentnější formy chování • inteligentnější formy chování naopak mění selekční tlaky působící na geny • hlavní uplatnění – geny podporující strategii chování využíjí nových mechanismů učení Baldwinův efekt • učení mění selekční tlaky → dochází k evoluci organismů rychleji se přizpůsobujících prostředí • tento efekt, kterým učení působí na evoluční algoritmus – Baldwinův efekt • „Čím větší schopnost jedince přizpůsobit se vnějším podmínkám, tím větší je jeho zdatnost, tj. produkce potomstva, přičemž potomstvo samozřejmě dědí i samu schopnost přizpůsobovat se (učit se)“ (A. Markoš - Tajemství hladiny : hermeneutika živého) Kultura na řetězu • E. O. Wilson → učení může ovlivňovat genetickou evoluci, ale jen v omezeném rozsahu. Geny „hrají prim.“ • geny zužují další cestu kulturnímu vývoji, drží kulturu na vodítku • E. O. Wilson s Ch. Lumsdenem “Genes, Mind and Culture“ (1981): pojem kulturgen – základní jednotka dědičnosti v kulturní evoluci • škodlivé vlivy kulturgenů zpoždění → dlouhé zpětné vazby. Škodlivé vlivy kultury budou genetickou evolucí odselektovány – poslední roli mají geny Kultura na řetězu • L. Cavalli-Sforza a M. Feldman “Cultural Transmission and Evolution“ (1981) – pojem kulturní znak. Kulturním znakům se musíme učit • rozlišují kulturní a přírodní výběr → pojem kulturní zdatnost (cultural fitness), tj. schopnost znaku přežít a dále se šířit. Popsali šíření maladaptivních zvyků, tj. zvyků škodících adaptaci organizmu • i přes zřejmý přínos memetice stále chápou kulturní aktivitu jako prodlouženou genetickou zdatnost. Ale kulturní adaptace nemusí sloužit genům, mohou sloužit kulturním znakům samým Memetický tah (memetic driving) • lidské chování prochází jak genetickou, tak i memetickou evolucí • v počátcích kulturní evoluce byly memy na genech závislé a sloužily jejich zájmům. Změna selekčních tlaků způsobená Baldwinovým efektem memy postupně osamostatňuje • memy se utrhly z vodítka genů → zažehla se memetická evoluce. Tento proces nazýváme memetický tah • def.: Proces v němž úspěšné memy nutí geny vytvářet mechanismus pro dokonalejší kopírování těchto memů Memetický tah – jednotlivé fáze 1.fáze: • miméze – uskutečňuje se přenosem nového chování z jednoho zvířete na druhé. Tato aktivita náročná na mozkovou kapacitu → v říši zvířat značně vzácná • vzniká v situaci, kdy se zvíře imitací úspěšně naučí využít své „staré“ vrozené chování v nové situaci, v jaké mohlo sledovat jiné zvíře • osvojené memy mají vysokou selekční hodnotu → výhoda v boji o život → memy šířeny pro svůj přínos genům, zvyšují jejich úspěšnost • pravidlo: imituj nejlepšího imitátora. Šíří se memy relevantní pro geny. Umožňují našim předkům rychle se učit rozdělávat oheň, lovit novými způsoby, či připravovat a zpracovávat jídlo Memetický tah – jednotlivé fáze 2.fáze: selekce zaměřená na imitaci • nový typ učení mění selekční podmínky (Baldwinův efekt). Lepší imitátor se lépe nají a nakrmí své děti a překoná ostatní i v dalších činnostech usnadňujících život • pravidlo: ploď děti s nejlepším imitátorem. Potomci takového partnera zdědí vlastnosti, které z imitátora udělali úspěšného jedince, včetně jeho genů pro imitaci • v pohlavním výběru jsou upřednostněni jedinci schopní nejlépe imitovat. V evolučním procesu genů tak dochází k orientaci na imitaci vyvolanou změnami prostředí Memetický tah – jednotlivé fáze 3.fáze: selekce zaměřená na imitaci imitátorů • memů exponenciálně přibývá, jejich vývoj velmi rychlý → geny nejsou schopny efektivně volit • které memy pro geny přínosné, podle čeho vybírat nejlepšího imitátora pro partnerský vztah? Výhodnost memů se rychle mění. Geny přijímají heuristická pravidla výběru • pravidlo: napodobuj všechny nejnápad- nější a nejpopulárnější memy. Geny zajistí,že hostitel ovládá všechny důležité činnosti stejně dobře jako konkurenti • evoluce memů získává nezávislost na evoluci genů Memetický tah – jednotlivé fáze 4.fáze: nezávislá evoluce memů • začínají se objevovat memy, které nemají nic společného s přežitím • pokud se memy dokáží prosadit mezi ostatními memy, jsou dále šíře- ny bez ohledu na jejich prospěšnost • pokud se rozšíří mem pro půvab plnoštíhlých žen (baroko), tyto ženy v partnerství upřednostňovány → šíří se jejich geny dokud mem diktuje tuto módu • memy neovlivňují geny přímo, mění tlaky selekčního procesu, jímž procházejí geny do další generace (šlechtitelství) • memy ovlivňují frekvenci výskytu genů Memetický tah • nezávislost memetické evoluce není absolutní. Mozky, v nichž memy přebývají, jsou pokaždé znovu stavěny podle genů • nejstarší memy týkající se jídla, sexu a moci mají v memofondu nejsilnější postavení • memy zvyšující genetickou zdatnost (fitness) mají stále při šíření větší výhodu • geny jsou jednotkami fundamentálnějšími Modely memetického tahu NKCS model: • aplikace Kauffmanova modelu na studium měnících se interakcí mezi geny a memy. Změna alely kteréhokoliv druhu ovlivňuje zdatnost K dalších stejného druhu a C dalších jiných druhů • Závěr: pokud se memy vyvíjejí mnohem rychleji než geny, mohou tlumit genovou adaptaci • Nevýhody modelu: neexistuje zde žádný vnější parametr pro rozlišení změny charakteru interakcí mezi geny a memy, je opomenuta variabilita uvnitř druhu – předpoklad, že každý druh se vyvíjí jako celek Modely memetického tahu Bestův model: • používá genetické algoritmy • geny se snaží najít jedinou konfiguraci s vysokou zdatností mezi množstvím konfigurací s malou zdatností. Vyhledávací proces je vylepšen komponentem sociálního učení s vlastní zdatností (meme fitness) • Závěr: memy mohou pouze doprovázet genetickou evoluci, pokud spolupracují. Pokud soutěží, trvale prohrávají • Nevýhody modelu: Memetický mechanismus pracuje zcela jinak než genetický mechanismus. Výsledky jsou silně závislé na simulačním designu a parametrech Modely memetického tahu Blokův model: • agenti jsou kódováni bity, které reprezentují memy a geny. Interakce jsou simulovány pomocí teorie her. Geny a memy se liší pouze mírou replikace • Závěr: Memy mohou ovlivňovat genetickou evoluci pouze pokud jedinci interagují lokálně (nemíchají se s populací ve velkém) a s geny soutěží (pokud ne, nelze efekt memů na geny měřit) • Nevýhody modelu: modeluje pouze asexuální reprodukci • model ze všech tří nejpokročilejší, dokazuje, že genetická evoluce nevysvětluje všechny adaptace a je třeba počítat s adaptacemi memetickými Proč máme tak velký mozek • koeficient encefalizace (poměr mozku k hmotnosti těla) je u člověka třikrát vyšší než u vyšších primátů • objem mozku: člověk 1350 kubických cm šimpanz 400-500 kub. cm • mozek spotřebuje 20% tělesné energie a také jeho stavba je velmi energeticky náročná • velikost lidského mozku se dramaticky zvětšila během pouhých 2,5 milionu let. Musel působit mocný selekční tlak • první známky imitace u Homo habilis – výroba kamenných nástrojů (2,5 mil. let) • ohromný lidský mozek produktem memů Evoluce jazyka • memy nás nutí neustále mluvit a šířit je tak dál. Mem mlčenlivosti se příliš nešíří • Chomsky: jazykové struktury jsme nezískali přírodním výběrem, jsou produktem nějakého jiného, vedlejšího vývoje • koevoluce jazyka a řeči → spolupůsobení memetické a genetické selekce • memetická selekce upřednostňuje lépe zapama- tovatelné zvuky → dají se přesněji kopírovat. Vzniká gramatika jako prostředek ke zpřesnění kopírovatelnosti a zvýšení plodnosti memů • lidé s nejlepším jazykovým vyjadřováním přednostně plodí děti → geneticky předávají schopnost dobře kopírovat smysluplné zvuky Memetická terminologie • memetik (memeticist) dva významy: → jedinec studující memetiku → jedinec konstruující nové memy. Označován také jako memetický inženýr (memetic engineer). Př. producenti reklamy, ideologové píšící politické manifesty • metamem (meta-meme) všechny ideje týkající se memů. Memy o memetice → memetická teorie je sama memem Memetická terminologie • primární a sekundární mem (primary and secondary meme) → primární mem - replikuje autokataliticky sám sebe → sekundární mem pomáhá replikaci primárního memu (je katalyzátorem) • hostitel (host) osoba, která přenáší určitý mem • ušní červ (earworm) virální neintegrovaná informace, rychle se šířící populací. Př. chytlavé popěvky, populární slogany či módní prvky Memetická terminologie • memotyp a sociotyp (memotype and sociotype) > koncept G. Granta, obdoba biologického konceptu genotypu zpředmětňujícího se ve fenotypu. Sociotyp je projevem memotypu > memotyp představuje aktuální informační obsah memu či třídu podobných memů. Sociotyp je sociální projev memotypu nebo třída podobných sociálních organizací > Př. memotypu je informační obsah Bible, jejím sociotypem pak např. křesťanský kostel > existují opačné definice – memotypem jsou lidské artefakty, sociotypem myšlenky a emoce > v této analogii existují i další nejasnosti → návrh upustit prozatím od užívání Memetická terminologie • autotoxický mem (auto-toxic meme) ohrožuje život svého nositele. Jeho instrukce vedou k sebevražedným činům. Jejich nositelé chápáni ostatními jako fanatici. Př. autotoxických memů - sebevražedné útoky japonských kamikadze či palestinských radikálů • exotoxický mem (exo-toxic meme) ohrožuje životy těch, kteří jsou nositeli rivalských memů. Př. agresivní ideologická hnutí (nacismus), exekutivní složky ekleziomorfních struktur (inkvizice) Memetická terminologie • Ekleziomorfní struktura > hierarchicky uspořádaná společnost správců a strážců různých pravd, tradic a paradigmat > umožňuje kumulaci poznatků a provádění složitých koordinovaných akcí > tvořící obraz nepřítele, kterého musí organizace potírat, aby před ním uchránila monopolní pravdu